Live cursussen en lezingen zit er door de COVID 19 voorlopig niet in.
Daarom gaat DS-TT door met het geven van ( gratis) online lezingen.
Wij hebben een reeks van 3 lezingen gepland over het elektrische systeem van de DS.
Deze lezingen zijn zeker ook interessant voor Citroen rijders met een auto uit het tijdperk van voor de CAN-bus.
Voor veel hobbyisten wordt het ingewikkeld zodra er een elektrische storing is. Met deze lezingen hopen wij de drempel vrees die veel mensen hebben een beetje weg te nemen.
Lezing 1: Schema lezen en uitleg over componenten
Datum: 13-10-2020
Terugkijken: https://www.youtube.com/watch?v=mBh1IgywzPo
Lezing 2: Het laadstroom circuit
Datum: 10-11-2020
Terugkijken: https://www.youtube.com/watch?v=GTHhPTPrwsw
Lezing 3: Storingen zoeken
Datum: 8 -12-2020
Terugkijken: https://www.youtube.com/watch?v=mOto3fS8fUo
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
mooi zeg! Ik doe graag mee.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het was weer prima uitgevoerd Egbert. Ik zie uit naar de volgende!
Gaat lezing 2 vanavond door? Linkje?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Volgens laatste nieuwsbrief is het niet 3/11 maar 10/11.
Wellicht is er in bovenstaande tekst een fout geslopen.
Jammer ik lees dit nu pas kan ik dit nog later online terug zien?
RvR schreef:Jammer ik lees dit nu pas kan ik dit nog later online terug zien?
Of is het volgende week?
De volgende online lezing is inderdaad volgende week dinsdag 10-11 om 20:00. Excuus voor de verwarring die ik veroorzaakt heb.
Link: https://zoom.us/j/98520384189
De vorige lezing is op Youtube terug te zien:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Oké zie je volgende week
Voor de liefhebber al een voorproefje
https://drive.google.com/file/d/1rMJfBM1juwdi_R-K0_MhSsBIs0HluFof/view?usp=sharing
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helaas kon ik er niet bij zijn vorige week. Wanneer komt de video van die avond op youtube?
Video van deel 2:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Video deel 3:
Nu kan je de hele cursus terugkijken
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Aanvullende informatie over het elektrisch schema (principe schema)
In het WPH 583 deel 1bis of deel 4 staan twee principeschema’s van de elektrische installatie. Het schema met nr. D 51-73 (rechtsboven aangegeven) is voor de mechanische uitvoeringen en het schema met nr. D 51-72 is voor de hydraulische uitvoeringen (dus de halfautomaat). De schema’s gelden vanaf sept. 1971 maar geven ook veel informatie over de installatie van voorgaande jaren.
Beide schema’s zijn exact gelijk met als enige verschil dat bij D 51-72 er een startrelais op de accu is getekend met een startschakelaar die voor de massa verbonden is met de aansluiting van het laadstroomcontrole lampje op de spanningsregelaar. Dit is een beveiliging zodat er niet gestart kan worden als de motor loopt (= laadstroomlampje uit!).
Bij D 51-73 wordt het startrelais op de startmotor gebruikt via de startsleutel schakelaar en een extra draad naar de solenoïde.
In beide schema’s wordt een startmotor met solenoïde gebruikt. In het geval van het startrelais op de accu loopt er geen extra draad naar de solenoïde spoel maar alleen de dikke voedingskabel. Om het relais te laten werken, is de solenoïde aansluiting op de startmotor doorverbonden met deze plusaansluiting. Bij het starten loopt de volledige startstroom zowel door het startrelais op de accu als door het relais op de startmotor.
Er bestaat ook een verbeterde Franse en Engelse (Manual 814) versie van het principeschema met een andere lichtschakelaar. Ook is een thermometer toegevoegd, een relais voor de signaalhoorns en een relais gestuurde koelventilator. De extra schema’s in Manual 814 zijn variaties voor rechts gestuurde auto’s.
In deze nieuwe versie is ook de bobine op de juiste manier getekend (R met R verbonden i.p.v. met bovenkant primaire spoel zoals in de oude versie. Het schema is herkenbaar aan de gekleurde verbindingsdraden.
Conclusie:
Het komt er op neer dat, afgezien van het startrelais, voor alle types ID/DS er maar één principe schema is in een oudere en een nieuwe verbeterde versie. Er is naar gestreefd hierin alle opties onder te brengen.
Voor de Manuals zie: https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
DS-TT is zijn tijd vooruit !!! Hulde
https://citroeniddsclub.nl/vrijwillige-inspectie-preventief-onderhoud/
het initiatief genomen om kennis en kunde over het onderhoud van klassieke auto’s te bevorderen.
Daarvoor zullen onder meer Youtube instructiefilmpjes gemaakt worden en columns verschijnen over kennisbehoud…..............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dank.
Dit weekeinde publiceren wij een uitgebreide film over de veiligheid checks die je zelf kan doen aan je DS.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper