Graag jullie advies:
Mijn linker (voor) portierraam is aan gruzelementen. Dat gebeurde toen ik het raam tijdens het rijden dichtdraaide. Een grote knal en ik had een kilo glas op mijn schoot. Blijkbaar niet meer goed afgesteld. Uiteraard begon het toen fors te regenen.
Het betreft een getint, groen raam. Nieuw type portier.
Nu heb ik nog een setje staan, maar daarvan is het linker raam vanbinnen behoorlijk gekrast. Ik heb ook nog een rechterraam dat er beter uitziet.
Het verschil tussen een linker en rechter raam (inclusief de metalen raamdrager) lijkt mij beperkt:
- puntlaspuntjes op de twee strips verbonden met het raammechanisme aan de onderzijde zitten aan één kant, maar de strips zitten wel in het verlengde van het glas, in het midden dus.
- boutjes links en rechts bij de raam geleiders worden van binnen naar buiten geplaatst.
Mijn vraag: zijn linker en rechter raam inclusief raamdrager verwisselbaar?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij niet: je moet de raamdrager omdraaien als links-rechts wil gaan. of omgekeerd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je de raamgeleider er af kan krijgen moet het toch wel lukken?
Enige is dan dat het gegraveerde merkje in aan de verkeerde zit…
waterman schreef:Volgens mij niet: je moet de raamdrager omdraaien als links-rechts wil gaan. of omgekeerd.
Je moet de raamhouder aan de onderzijde absoluut omdraaien, het glas is uitwisselbaar. De brede onderrand vd drager moet naar de buitenzijde vh portier gericht zijn, anders sleept deze tegen de twee armpjes die hem omhoog en omlaag trekken. Dit staat trouwens onjiist getekend in het onderdelenboek.
Eraf halen: op een vlakke werktafel leggen, op een handdoek. Met de brede rand naar boven. met een hamer verspreid over de lengte een aantal stevige tikke heven, hamerkop over het glas laten slepen, evt met wat tape op de hamer tegen krassen. als je op 1 punt slaat, dan sla je de strip krom. Wat ik deed was er een stalen U profiel teegaan leggen, daardoor breder raakvlak en drukverdeling. Strip omdraaien, goed uitlijnen mbv de kunsstof ruitgeleiders erop gemonteerd emn dan retrograad met een aanttale ferme tikken erop slaan.
Klinkt als een klus, maar is zo gebeurd. Voel je vrij om eea in de tectyl te zetten voordat je het monteert.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dank, tot zover.
Dat de raamdrager aan de buitenzijde breder, dus dikker is, is mij niet opgevallen. Ga het even opmeten.
Het glas uit de raamdrager tikken kan ook, maar ik heb altijd een slechte relatie met glas gehad…
Ik meld mij weer als het een of het ander gelukt is.
Het verschil is wezenlijk. hier fout geplaatts conform onderdelenboek:
Daar zit een soort vensterbank aan.
En zo hoort ie:
Suc6
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De raamdrager heeft inderdaad aan de buitenzijde een extra verdikking in de vorm van een “gootje” oid.
Zou je een rechter raam met raamdrager plaatsen in een linker portier, dan komt dat “gootje ” aan de binnenzijde en dan zou je de twee armpjes van het raammechanisme niet ver genoeg in de gaten van de raamdrager kunnen drukken om aan de buitenzijde te kunnen borgen. Het “gootje” zit dan in de weg.
Zondermeer ramen omruilen gaat dus inderdaad niet.
Bij nader onderzoek bleek ook het glas van het rechter raam enigszins beschadigd. Ik zie er dus maar van af het glas over te zetten.
Dank voor de uitleg en de foto’s.