Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik wil eigenlijk al heel lang een vouwdak in mijn DS23 Break. In 2005-2006 heb ik die auto helemaal gerestaureerd en geroestaureerd, behalve het dak en de klep die toen nog netjes waren. Afgelopen zomer bleek het dak een beetje te lekken, en op de voorhoeken begonnen roestblaren te verschijnen. Dit jaar niet naar Frankrijk, dus deze vakantie maar eens besteed aan het aanpakken van dak en klep.
Het oorspronkelijke dak bleek op de beide voorhoeken zo rot als een mispel.
Daarvoor heb ik een redelijk gaaf dak gevonden, opgeknapt, gat er in gezaagd voor een Tudor vouwdak uit de jaren ‘70, dak laten spuiten bij een bevriende spuiter en vorige week alles gemonteerd en laten afkitten. Prachtig geworden, ik ben zeer tevreden. Op zich een hele klus, die ik tzt wel eens met foto’s zal plaatsen. Als het plaatsen van foto’s me tenminste lukt…
Toen de (boven)klep nog…. Mijn eigen klep bleek weliswaar grotendeels gaaf, maar rechts onder/achter de/het ruitrubber zitten toch wat gaten, o.a. de felsrand is gedeeltelijk weg. Hoe dat water tegen de zwaartekracht in, onder het rubber door, omhoog is gekropen is mij een raadsel maar die rotte plekken zitten er. Niet dat’ie niet meer te redden zou zijn, maar dat wordt wel een listig stukje laswerk. Gelukkig had mijn garagehoudende vriend Johan Dekker op zolder nog een paar kleppen staan. Na enig onderzoek bleek er één tussen die er op het oog vreselijk uitzag, maar eigenlijk klokgaaf was. Ik ben een hele dag bezig geweest die te strippen, de lijmresten van de bekleding er af te krijgen, de sierlijstjes te verwijderen etc., en vrijdagmiddag heb ik ‘m bij de spuiter gebracht, samen met mijn scharnieren. “Tsjezus, wat een gave klep, die zie je niet vaak zo mooi”, zei de eigenaar van het bedrijf nog.
En zaterdagavond brak er brand uit bij die spuiterij
, en is de hele zaak tot de grond toe afgefikt. Een absoluut drama voor de eigenaar, een bijzonder aimabele man die zijn “levenswerk” verwoest zag worden. Maar voor mij ook een tikkie lullig, want mijn klep stond er in.
Het is nog onzeker hoe de klep er uit gaat komen. Maar om alvast een beginnetje te maken: ik ben dus mogelijk op zoek naar een “technisch” gave achterklep voor een DS Break, evt. spuitwerk geen probleem. Mocht een van jullie een klep weten te staan, dan houd ik mij zeer aanbevolen….
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Tsjonge, wat een drama voor het bedrijf! En wat een pech voor jou, hopelijk vind je nog een goede achterklep! Bij Daniel in Amsterdam misschien?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat een drama zeg.
Die verbrande klep kan je weggooien. Die is veel te heet geweest en gaat heeeel erg roesten. Wat je er ook mee doet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er zijn nieuwe kleppen in de maak.
Informeer eens bij citroclassiqe.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Een poging om een plaatje te posten van het dak zoals het was….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
das wel heel roestig indd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Knap zuur Oscar! Ben wel heel benieuwd hoe je dat schuifdak/ vouwdak erin hebt zitten. Tis dat ik mijn dak net nieuw gespoten erin heb zitten, maar naar de toekomst lonkt zo’n dak nog wel. Beter dan airco.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Balen, Oscar.
Naar mijn weten is er zelfs een origineel schuifdak voor een Break, die heeft een ingekorte imperiaal.
Ooit eens 1 gezien.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik hoop dat je snel een goeie klep vind.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Op FB in de groep “citroen marktplaats” 125 euro
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dank voor de tip. Die klep op Facebook heb ik gezien. Helaas, beetje te roestig onder het ruitrubber.
Laatste nieuws: spuiter mocht gisteren eindelijk spullen uit de brandstapel halen, klep lijkt de brand redelijk te hebben overleefd en is mogelijk toch nog bruikbaar. We blijven hopen.
Iedereen so far bedankt voor het meeleven en de tips.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
En voor wie nog plaatjes wil kijken om te zien hoe nieuwe (vouw-)dak gedaan en geworden is:
MyAlbum BreakDak en Klep
De spuiter heeft laten weten dat mijn klep onder de brandstapel uit is gehaald en misschien nog te redden is, dus we geven de moed nog niet op.
Fijn Weekend allen!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Dank Oscar, wat een schitterend fotoverslag. Mijn dak zit er vers gespoten en gekit in, en toch jeukt het zien van deze oplossing wel. In theorie kan dit ook met het dak in de auto, maar ideaal is anders. Heel mooi hoe je die dakbalkjes hebt ingekort, mijn complimenten!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Leuk gedaan hoor, heb er ook vaak over gefantaseerd maar vind het toch te fijn dat je van alles op dat dak kunt gooien Succes met het redden van de klep
René Jongejan schreef:Naar mijn weten is er zelfs een origineel schuifdak voor een Break, die heeft een ingekorte imperiaal.
Ik ken er maar twee breaks mee, jij bedoelt denk ik een zwarte? Die was zeker wel netjes gedaan, maar volgens mij ook eigen werk. Voor een officiele optie of als origineel onderdeel speciaal voor de break lijkt het me teveel afwijken van het ontwerp en te zeldzaam.
Er is wel nog iemand anders (met een brun scarabee) die ook iets custom gemaakt heeft (gewoon met een twingodak), maar die had zijn voorste rail laten zitten en het hele schuifdak ‘binnen’ de imperiaal laten vallen, misschien om hem nog een soort van bruikbaar te houden. Benieuwd of Oscar vanwege de looks of bv windgeluid voor deze opstelling heeft gekozen?
Enne over custom gesproken @Oscar, wat heb je daar voor strapontin-frame-ding bedacht in de kofferbak?
[Break 20 Familiale ‘71]
Ja, dat is zeker een argument om de imperial in functie te houden, het is erg makkelijk en geeft mij ook het vrije gevoel dat als ik waar dan ook iets interesants tegenkomen dat ik mee wil nemen, dat dat dan ook meestal kan…
Dat frameding dat je ziet is het naar beneden geklapte bagage/ hondenrek met daarop 2 hoofdsteunen. Ik heb de auto van Oscar een keer live mogen ontmoeten en was toen mateloos geinspireerd door dat rek. Ik heb het gefotografeerd en een week later in mijn eigen -vorige-break gemaakt (stalen CV leiding en wat stalen strips, lassen en in de gris rose gespoten).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn geen originele schuifdaken geleverd in de D-typen. Alle schuifdaken werden achteraf ingebouwd door wat we nu after-market leveranciers noemen. Ook voor de break geldt dat. Het ingekorte imperiaal is een knap stukje huisvlijt waar Citroën niets mee te maken heeft gehad. Sterk nog, volgens de boeken is het imperiaal door Citroën aan de break toegevoegd om extra stevigheid aan het dak te geven omdat ze tijdens de ontwikkeling van de break tegen problemen met de stijfheid aanliepen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste