Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik zal foto’s maken zodra de laag prut er afgeborsteld is en uiteraard ook van de klus onder de auto.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed nieuws, de radiateur uit Italië is binnen.
Toen ik het pakket in ontvangst nam kreeg ik het wel een beetje benauwd:
Gelukkig lijkt de schade mee te vallen. Er is alleen een redelijk onschuldige deuk in de bovenrand.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
En? Meer kanalen? Ben ook wel benieuwd of die inderdaad beter koelt. Ik heb me altijd afgevraagd waar het verschil in zat, ja, de prijsverschillen, die zag ik wel. Ik heb momenteel een Nissens in mijn 2.5TD liggen en heb ook het gevoel dat die wat minder koelt dan de originele Citroën koeler. Maar ja, die was niet meer leverbaar
Die Valeo heeft inderdaad een keer zoveel koelkanalen. Ik heb eerder vorig jaar uitgebreid zitten meten aan de Nissens radiateur in mijn XM (ZPJ V6) omdat ik maar niet snapte waarom dat ding zo warm liep. Meten heb ik gedaan met twee W1209 temperatuurcontrollers met een NFC. De metingen heb ik later herhaald toen ik de Nissens gemonteerd heb.
Kort door de bocht, met de Nissens is de motortemperatuur gemiddeld zo’n 10 tot 15c lager. Bij zware belasting en heet weer ligt de piek niet op 110c maar net onder de 100c.
Mocht je nog een oude Valeo hebben of een originele Citroen radiateur, gooi die niet weg. Een radiateurspecialist kan daar een nieuwe kern in zetten, ook in kunststof radiatoren.
@Lucas, fijn dat je radiateur heel is aangekomen!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De Valeo heeft inderdaad een stuk of 40 kanalen. Ik ga vanavond de oude er uit trekken, ik zal de oude en nieuwe even naast elkaar op de foto zetten. Grote kans dat de originele een identieke Valeo is.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De originele XM-radiateurs die ik heb gezien waren van koper, deze lijkt me van aluminium. Ik ben wel benieuwd of daar bij jouw radiateurs ook verschil in gaat zitten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Geen van de 9 XM’s die ik heb gehad (ZPJ, D12, TurboD12, 2.0 8v, TCT) had een koperen radiateur. In ES9’s heb ik wel eens koperen radiateurs gezien, maar ik heb zelf gelukkig nooit een ES9 gehad.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O, dat verbaast me! Het zou natuurlijk best kunnen hoor, ik ken vooral 2.5TD’s en een paar 2.1TD’s dus heb ik ook naar hele andere motoren gekeken. Ook wel een paar prv’s, maar daarbij heb ik er nooit op gelet. Mijn beide Xantia’s hebben ook een koperen radiateur, al komt daar bij de v6 binnenkort verandering in .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Lucas schreef:maar ik heb zelf gelukkig nooit een ES9 gehad.
weet je wel wat je zegt?
Adri
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ieder zijn meug ADri. Ik vind het een onding om aan te werken en daar staat voor mij niets tegenover. Geen Diravi, een dure distributieriem, een HD-pomp die soms lastig lekvrij te krijgen is, een automaat die mij niet aanstaat. Het is gewoon niet mijn auto. Al is het objectief bezien natuurlijk een hele fijne combinatie, een ES9 in een XM.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
In een XM begrijp ik het ook wel. Een XM met ES9 is loeizwaar op één of andere manier. Waar het verschil met de Turbo CT bij een Xantia maar 16kg is, is dat bij een XM ineens bijna 100. Bijna 150 zelfs als je het vergelijkt met een eerdere serie 2 Tct. Een prv is lichter. Ik kan me best voorstellen dat al dat gewicht de lol eruit haalt. Bovendien zou ik ook best graag Diravi willen als ik een XM v6 zou nemen .
Qua sleutelen…tsja, voor mij was het een verbetering ten op zichte van de Turbo CT, maar die sleutelt ook niet al te best . Aan een prv heb ik in XM’s niet zo veel gesleuteld.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Objectief bezien is het natuurlijk een hele fijne combinatie, een ES9 in een Xantia, LUcas.
Maar jouw argumenten tegen, zijn wel valide, behalve natuurlijk natuurlijk die van de automaat, want dat is nooit een argument .
Adri
Gave vondst Lucas!
En een ES9J4 in een Xm is natuurlijk helemaal geweldig.. Moet die wel aan een zeldzame handbak gekoppeld zijn, want kwa automaat spreekt de ZPJ mij inderdaad veel meer aan met zijn 4HP18…
Diravi maakt het natuurlijk wel een stuk leuker, jammer dat Citroen dat heeft laten lopen!
Ik denk dat je de ES9J4 handbak moet vergelijken met de ZPJ4 handbak en dan is t wel een fijn blok.
Maaaaaaar, een ZPJ 12v is gewoon heerlijk cruisen in een Xm! Jouw kleur is ook niet veel voorkomend en staat gewoon heerlijk op die bak! Eigenlijk ken ik jou niet anders dan in deze auto toen we elkaar bij de eerste sloper troffen!
De Haagse hopjes in de middenconsole mogen uiteraard niet ontbreken..
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jullie weten dat we ook XM’s met een ES9 en diravi gemaakt zijn hè? Ze werden o.a. op de Zwitserse markt geleverd, waarbij dat altijd lekke stuurhuis met techniek uit de jaren 60 tegen meerprijs geleverd werd. Wij hadden twee klanten die zo’n auto uit CH hadden gesleept.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee, dat wist ik niet, maar het lijkt me wel heel gaaf! Hadden die XM’s dan al wel de 6+2-pomp en antizink?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)