Hoi, op de retourleiding van mijn jumper 2.0 hdi komt druk te staan waardoor de retour al 3 maal losgesprongen is.
Ik heb wel vorige maand per abuis ad-blue in de diesel gedaan, heel de boel is gereinigd, en de motor draait sindsdien dan ook zonder problemen.
Tot er nu druk op de retour komt. Kan dit door een slecht sluitende verstuiver komen, ligt het aan de drukregelaar in de pomp?
Ik weet het niet, iemand hier ervaring mee? Het is mijn werkcamionet en ik kan ze echt niet missen.
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Hoi, waar springt de retour dan los?
Ik meen mij een verhaal te herinneren van mijn collega in de garage met hetzelfde probleem. Ik vraag het morgen even na, maar vrees eigenlijk voor jouw hoge drukpomp door een verstopping; een gevolg van de adblue…
De leiding sprong los aan de 3de cilinder, tie-wrap rondgedaan, sprong los aan de 4de cilinder, tie-wrap rondgedaan en toen sprong het los tussen de rubberleiding en plastiek leiding.
De pomp is vandaag losgeweest en aan de drukregelaar was niks van Ad-blue schade of restvuil te zien.
Als dat al zichtbaar zou zijn natuurlijk.
Zit er na de retouraansluiting op de pomp een terugslagklep?
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Misschien zit de retourleiding richting tank zelf verstopt, probeer die eens voorzichtig door te blazen.
Anders kan je ook een retour lektest laten doen op de verstuivers, dan worden dmv slangetjes een soort maatbekertjes aan de verstuivers aangesloten om zo een overmatig lekkende verstuiver uit te sluiten.
Het lijkt me sterk dat door een te hoge retour van de pomp de rubber leidingen van de verstuivers zouden los schieten, de diameter vd retourleiding vd pomp is nl veel groter dan de kleine leidingen op de verstuivers.
De retourleiding loopt niet meer naar de tank, die loopt gewoon terug naar de pomp.
Retourleiding is nu vervangen, maar het drupt af en toe nog een beetje.
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Is dat met een bepaalde reden gedaan, dacht dat een retourleiding toch ervoor moet zorgen dat de lekstromen terug naar de tank gaan en niet van het ene onderdeel naar het ander.
Er komt een leiding van de tank naar het filter, na het filter zit een T-stuk. Nu zijn er 2 leidingen die naar het blok lopen, langs de retourleiding zo naar de pomp, de pomp heeft 2 ingangen. Kleine en grotere diameter. Een sluiting achteraan voor de retour en dan de stalen leiding naar de verstuiverrail.
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Ik heb het pas vandaag kunnen navragen aan mijn collega…
Er kwam ook druk op de retourleiding waardoor die dus los kwam. Er zat een verstopping op de plaats waar de retourleiding aangesloten zit op de hogedrukpomp, vervolgens vrijgemaakt en probleem opgelost.