Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
WAs dan mischien oude voorraad met Zwitserse specs.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Voor wie dacht dat de radiateursoap ten einde was, helaas, de radiateur is dus toch niet de juiste. Deze mist de aansluiting voor de retour van de warmtewisselaar op de bak aan de bestuurderskant. Ik ga eens zoeken naar iemand die de bakken op het aluminium net over kan bouwen. Origineel en NOS zijn beide Valeo en hebben een identieke opbouw dus het zou moeten kunnen…...
De leiding van ABS-blok naar remslang linksvoor was zo verwijderd, hij loopt langs de onderkant van de langsdrager naar voren, via de wielkast kon ik er makkelijk bij. Hier ga ik een cunifer leiding voor maken.
Ik heb eerst de neus even losgehaald zodat ik er beter bij kon.
Toen ik tussen radiateur en condensor naar beneden keek was mij direct duidelijk waarom de radiateur zo verrot was. Tussen de radiateur en condensor stond een vijftien centimer hoge laag bladeren, compost, peuken en andere troep. Dat hij wat warm liep kan ik dus wel begrijpen. Aan de onderkant van de condensor waren ook sporen te zien van de groene contrastvloeistof die de firma de Pee ooit helaas aan het aircosysteem heeft toegevoegd.
Er is ook goed nieuws, de spullen van Autodoc zijn inmiddels binnen. De NRF condensor ziet er prima uit en is het juiste type. In één keer goed, het kan dus wel!
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Lucas, kon die eerste foto niet goed zien. Is dit een ABS-sensor of een olieleiding?
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een stalen hydrauliekleiding. Rechts zie je nog een afgeknipt stukje remslang.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik moet dus nnummer 1301R2 hebben. Bij Valeo is dat dan weer 731184. ChrisB, ik heb het door jou geadviseerde Kühler Rath ook maar eens een bericht gestuurd, op hun site staat bij de 1301R2 dat beschikbaarheid en prijs op aanvraag zijn…...
Carpardoo lijkt ook iets te hebben, zonder foto en van het merk Superdeals. Op zich zou ik die ook kunnen bestellen, retourneren is bij Carpardoo heel makkelijk en gratis.
Das gek, de retour van de warmtewisselaar zit toch op de bovenste dikke koelslang? Heb net zelfs het wph er ff bijgepakt en daar staat het ook zo ingetekend. Aanvoer vanaf radiateur bijrijderskant en retour in de slang. Zal morgen bij licht nog eens naar mijn eigen xm kijken.
Mocht je een snelle fix willen, ik heb eventueel een passende koelslang voor je. (Al is dat wel mijn laatste…) De aanvoeraansluiting zie ik namelijk wel op je nieuwe radiateur zitten.
En Carpardoo, ben ik ook geweest destijds. Kreeg ik een Nissens. Misschien heb jij wel mazzel.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Bij mij is de aanvoer een slang die onderlangs de radiateur van de dikke slang vanaf de waterpomp komt. De retour is een korte slang van de wisselaar naar een aansluiting halverwege de zijbak van de radiateur aan de bestuurderskant. Ik geloof dat dif de configuratie is van maart ‘94 tot juni ‘95.
Je hebt dan dus ook geen oliekoeler voor de automaat denk ik.
Mmmm, niet makkelijk.
Dat ze die oliekoeler weggemodificeerd hebben snap ik eigenlijk niks van. Het is nou niet bepaald dat die 4HP18 het makkelijk heeft in de V6.
Mail maar ff als je eea wilt modificeren zodat je de radiateur toch kunt gebruiken.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Heb jij dan ook de warmtewisselaar voor op de bak of heb je die juist weer niet?
Bedankt voor het aanbod Chris, ik ploeter eerst nog even verder in mijn poging het conform d’origine te herstellen.
Lucas, voor je radiateursoap zou je ook eens een bezoek kunnen brengen aan Autotemp in Amsterdam. Daar heb ik voor zowel de Xant als de XM mijn radiateur gehaald. Gewoon aan de balie en ze lopen mee naar de auto om de werkelijkheid met het boek te vergelijken.
Destijds maakten en repareerden ze ook radiateurs.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ChrisB schreef:
Dat ze die oliekoeler weggemodificeerd hebben snap ik eigenlijk niks van. Het is nou niet bepaald dat die 4HP18 het makkelijk heeft in de V6.
Ik snap het wel: dat ding ging best wel vaak lek en zat enorm in de weg. Extra slangen en troep, allemaal kans op gedoe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die warmtewisselaar boven op de bak zorgt er ook voor dat de bak sneller op temperatuur komt. Die Dexron II olie kan best goed hoge temperaturen aan, maar je moet hem niet verbranden, dus zo’n warmtewisselaar zorgt ervoor dat ie niet boven de 120 graden uitkomt, dat werkt prima, en zoals Waterman zegt is veel minder gedoe.
Die 4H18’s hadden al een soort “mechanische” lockup in de 3e en 4e versnelling, dat scheelt enorm in het warm worden.
Ik heb er veel snelle kilometers mee gemaakt met een V6.24 eraan ( zelf ingebouwd) en dat leverde geen donkerrode of zwarte olie op.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij het aanschouwen van jouw radiateur moest ik weer denken aan een Mercury Sable, die ik ooit had. Dat ding werd steeds te warm, boven de 25° was er niet meer mee te rijden. In Zweden wees een garagist mij er op dat de radiator luchtzijdig vervuild was. Zweden zijn nogal “Amerikaans” georiënteerd. De man had er een speciaal kromgebogen hogedruk spuitpistool voor. Binnen 10 minuten schoon, nooit meer last gehad.
Ik las in het begin van je verhaal dat de originele nog niet lek is. Waarom niet ff schoonspuiten? Dan heb je in elk geval de boel weer origineel, inclusief de automaatkoeling. Zo koop je tijd voor een echte definitieve oplossing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Lucas schreef:Heb jij dan ook de warmtewisselaar voor op de bak of heb je die juist weer niet?
In mijn XM zit een warmtewisselaar op de bak en een ATF oliekoeler achter de radiateur.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die losse oliekoeler heb ik dus niet inderdaad. Ik heb nog de originele bak, inmiddels zo’n 285K op de teller. Hij schakelt nog steeds prima. Het kan dus wel heel blijven zo’n 4HP18. Ik heb al wel de verbeterde versie met de sterkere rembanden.
Schoonspuiten en terugplaatsen heb ik overwogen, maar de lamellen zijn in de onderste 10 centimeter volledig vergaan. Het kan als er echt niets beters te verzinnen is, maar ik heb nog hoop dat er andere opties zijn.
En ik heb geen haast, auto’s genoeg.