Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat ik graag veel wil rijden maar zo min mogelijk wil uitgeven aan verzekering en belasting, denk ik er over een AX diesel te kopen.
Wie van jullie kan iets over de betrouwbaarheid vertellen, en wat is nou wijsheid, een 1.4 of nieuwere 1.5 motor?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De 1.5 is gekomen omdat de 1.4 net iets te zwak was. Naar verluid heeft de 1.5 het een stuk minder zwaar en kan die dus meer hebben, maar er rijden sowieso weinig AX Diesel’s meer rond dus zie er maar 1 te vinden
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Simpele Ziel schreef:De 1.5 is gekomen omdat de 1.4 net iets te zwak was. Naar verluid heeft de 1.5 het een stuk minder zwaar en kan die dus meer hebben, maar er rijden sowieso weinig AX Diesel’s meer rond dus zie er maar 1 te vinden
Op Marktplaats staan er best wel een paar, voor tussen de 500 en de 1500 euro.
Vinden lukt dus wel, maar is het ook wat?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik heb zelf in het verleden een AX 1.5 diesel gehad en het was als ik er nu op terug kijk eigenlijk een bijzonder fijn autootje: superzuinig (1:22 was heel normaal) en ook bepaald niet traag, en natuurlijk comfortabel als een echte Citroën.
Ik heb hem maar drie maanden gehad, het wagentje had 260000 km gereden en bleek al lang geen fatsoenlijk onderhoud gezien te hebben, dus het ding lekte olie aan alle kanten, toen bleken de schijfremmen voor hun beste tijd gehad te hebben, toen was er weer een aandrijfas stuk etc.
Kortom, na alle mankementen verholpen te hebben heb ik hem verkocht, en terugkijkend was dat niet zo slim; ik had na al die reparaties gewoon moeten doorrijden…
waterman771 schreef:Simpele Ziel schreef:De 1.5 is gekomen omdat de 1.4 net iets te zwak was. Naar verluid heeft de 1.5 het een stuk minder zwaar en kan die dus meer hebben, maar er rijden sowieso weinig AX Diesel’s meer rond dus zie er maar 1 te vinden
Op Marktplaats staan er best wel een paar, voor tussen de 500 en de 1500 euro.
Vinden lukt dus wel, maar is het ook wat?
Ik doel dus op de 1.5, ruim 80% of meer van de aangeboden diesels is een 1.4 omdat die een stukkie goedkoper waren in aanschaf..
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een AX Diesel, maar aangezien het voor mij ook voor de hobbie is mag het ook een 1400 zijn…en met een beetje extra geld en extra tijd maken we er een TD van ...
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
wil je echt goedkoop rijden koop dan een visa diesel
Of je gaat fietsen….. da’s pas goedkoop!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
We hebben als tweede auto een AX 14 diesel (20000 km. p/j.) De koppakking is vorige jaar vervangen, verder motorisch geen mankementen. Het verbruik is 1:20. dat zijn 50% snelweg kilometers en de rest “stadsritten”. Tot 100 km/h is het een fijn autootje. Daarboven is het een “drama” wat prestaties betreft. Comfortabel wil ik een AX D niet noemen. Wat een herrie!
Een ideale kilometervreter voor B-wegen en in de stad. Op de snelweg wat minder dus. Zou heel goed kunnen dat een 15D net wat meer prestaties levert.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
kakanox schreef:Laatst een 1.5D gereden. was vlot tot 140, wist de snelheidsmeter bijna op 170 te toveren en is voor het gevoel ongeveer net zo vlot als een AX 1.1.
Prima autootje dus, ook op de snelweg.
Ik heb ook een AX 1.1 gehad, én dus een 1.5d, en voor mijn gevoel was de 1.5d echt nog wel wat vlotter. Logisch ook, je hebt toch wel wat meer koppel ter beschikking neem ik aan. Trouwens, met de 1.5d valt het geluidsniveau ook relatief mee, mijn Megane dTi was denk ik wel net zo lawaaierig…
Ik denk overigens wel dat als ik kon kiezen ik zeker weten de 1.5d zou kiezen…
kakanox schreef:Succes met koppakking vervangen, dat wordt nl. je nieuwe hobby
Ach, dat neem je met een AX sowieso op de koop toe
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb vorig jaar een paar maanden een Saxo 1.5D gehad en ik moet zeggen dat dit motortje (en ook de Saxo zelf) me behoorlijk is meegevallen….ook qua geluidsproductie.
Heb er natuurlijk te kort mee gereden om te weten of ze betrouwbaar zijn, maar PSA kennende zal het wel goed zitten.
Maar ik heb ook een keer een proefrit gemaakt in een AX 1.4 D….daar knapte ik echt op af…wat een herrie maakte dat motortje en zowiezo vind ik de AX een beetje *blikkerig*....sorry voor de AX liefhebbers.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:wil je echt goedkoop rijden koop dan een visa diesel
Die zijn echt bijna niet te vinden, en al helemaal geen knappe!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: AX diesel 1.4 of 1.5???
waterman771 schreef:Omdat ik graag veel wil rijden maar zo min mogelijk wil uitgeven aan verzekering en belasting, denk ik er over een AX diesel te kopen.
Echt ‘n auto voor jou ja…..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: AX diesel 1.4 of 1.5???
Martijn de Ruijter schreef:waterman771 schreef:Omdat ik graag veel wil rijden maar zo min mogelijk wil uitgeven aan verzekering en belasting, denk ik er over een AX diesel te kopen.
Echt ‘n auto voor jou ja…..
Ik ga dus inderdaad 20.000 tot 30.000 rijden per jaar waarvan rond de 15.000 in de stads-gebieden. het moet dus klein, goedkoop en Citroen zijn
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Ik heb tussen 1996 en 2001 een AX 1.4 D First gereden (ongeveer 150.000 km).
Terugkijkend was dit wél HET spaarvarkentje als je km-vergoeding van je baas krijgt. Ik reed over het totaal 1 op 23,5 met die wegluis en nauwelijks wegbelasting voor de 726 kg wegende koets.
Ik vond de onbeschaafde dieseldreun wel een lekker geluidje.
Rokketokketok…een echte franse trekker. Het was een rode met aluminium velgen en dubbele achterspoiler. Het leek heel wat…
In de 1.4 diesel leer je wat vooruitkijkend rijden is. Als je op de snelweg naar de linkerbaan wilt, moet je minstens 200 meter vrij in je achteruitkijkspiegels hebben, wil je een 10 km harder rijdende auto niet
hinderen.
Kom je achter een vrachtwagen met standaard 92 km/u te zitten,
dan vergt dat een heel aparte strategie:
kijk goed in je achteruitkijkspiegel en zoek twee auto’s met een vrij grote tussenruimte uit, maar laat eerst een gaatje vallen, dan aanloop met plankgas, hoop dat het gaatje er nog steeds is en invoegen maar!
Vooruitkijken is óók nodig omdat je weet dat de kreukelzône bij een AX begint achter de voorstoelen. Uit een crashtest staat mij bij dat de score 3.4 gehaald werd, probeer dus altijd vrije ruimte voor je te houden.
En toch heb ik met erg veel plezier in die citro gereden. De zit is goed, best vlot tot in z’n 4, top 135…136…137 km. Goedkope kilometers en alleen reguliere beurtjes.
Resume…ik zou dus in ieder geval voor een 1.5 gaan.
Verkocht, helaas schade gereden!
Ik heb alleen wel eens in een 106 (sorry) 1.5d gereden, vond dit best een fijn autootje hoewel je geen topprestaties moet verwachten.
Geluidsisolatie was niet al te best en dat zou ik van een AX ook niet verwachten. AX is qua rijeigenschappen een heerlijk karretje, is natuurlijk wat lichter dan die 106 dus de prestaties zullen wel te doen zijn. 1.4d heb ik ook veel ‘negatieve’ verhalen over gelezen, ga lekker voor een 1.5d en koop gewoon een mooi autootje, dan kun je er vast nog wel een tijd plezier van hebben.