Goedendag,
Ik heb een C4 Picasso uit 2009 met een semi automatische versnellingsbak.
Wegrijden in de 1 en terugschakelen naar de 1 gaat soms met veel horten en stoten.
Na een keer opnieuw inleren bij de garage gaat het vaak iets beter, niet super trouwens, maar toch.
Is het mogelijk om dit zelf op een of andere manier te doen? Of is dit dusdanig complex dat je daarvoor naar de garage moet?
Hartelijke groet,
Christiaan





























Totaal aantal Berichten: 10459
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met diagbox/lexia moet dat wel lukken. Bij Ali te koop voor 4 tientjes of zo.
Verder heb je een laptop met windows 7 32 bits nodig, of windows xp.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat apparaat is bedoeld om meldingen uit te lezen ook toch? En daarmee is dan ook de versnellingsbak opnieuw in te leren? Moet het nog een speciaal model of type zijn?
Opties aan/uit zetten, storingen uitlezen, bak inleren, je kunt er van alles mee.
Ik vraag me echter af of periodiek inleren de oplossing is. Ik zou eens dieper naar de oorzaak laten zoeken en dat laten oplossen voor er echt iets stuk gaat.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zoals Fastfred zegt: Eerst een degelijke analyse doen, want dat inleren hoef je na montage van de koppelingsactuator maar een keer te doen, het is vreemd dat die verloopt, tenzij je er al 200.000 mee gereden hebt na de laatste keer inleren.
Ik verdenk trouwens je koppelingsactuator: Die hebben (helaas) niet het eeuwige leven, maar het kan ook de koppeling zelf zijn die “hapt”.
Hoeveel KM’s heeft je C4 Picasso al gereden ? Is de koppeling al een keer vervangen ?
To err is human, not to err is divine.
De garage heeft de schakelhendel vervangen. Maar de auto stottert nog vaak, niet soepel in de overgang van de ene naar de andere versnelling. Vooral terugschakkelen van 2 naar 1 bij afremmen voor een stoplicht gaat soms met een grote schok.
Had na deze vervanging van de schakelhendel een nieuwe inleer actie moeten plaats vinden?
Of staat dit dan helemaal los van elkaar (is dit hetzelfde als de koppeling vervangen zoals eerder gezegd werd)?