Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ChrisB schreef:
Een XM rijdt wat aan de stugge kant voor een hydraulische Citroen. Ik heb geexperimenteerd met de vuldrukken van de hydractiefbollen en de demperplaatjes. 15% overvullen is inderdaad de meest ideale vuldruk voor de hydractiefbollen, met 20% overvullen wordt de vering weer stugger.
Wat je daar zegt klopt echt niet. De vuldruk is een fractie van de veerdruk. Een ijzeren wet zegt: hoe meer gas, des te soepeler de vering.
20% meer vuldruk valt geheel in het niet bij de werkdruk “op de weg”. Hoe minder gas, des te stugger.
De voorkant is vrij goed ingesteld, maar daar varieert de belasting ook nauwelijks. Initieel werd het Hydraupneumatische systeem als optie de geleverd op de achteras van de Traction Avant. En dat scheelde al de wereld van verschil. Zo’n Citroen heeft al gauw 70% voor, 30% achter in lege toestand.
En verder: Inderdaad dient de systeemdruk in de buurt van nieuw te zijn. Ooit een aftakking aan de HD leiding gemaakt met een minimess aansluiting, uit nieuwsgierigheid wat de druk doet in het gebruik. Opvallend is de drukval bij “grootverbruik” een bijna lege voorraadbol.
Het elektrische klepje in de hydractiefblokken is een pilotklepje. De systeemdruk zelf beweegt de hydractiefklep. En als die te laag is, krijg je inderdaad problemen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Over de dynamiek van de vuldruk heb ik niet genoeg kennis om daar inhoudelijk echt op in te kunnen gaan. Wat de vuldruk aangaat ben ik afgegaan op de aanbevelingen van Chyparse en wat ik zelf (meende) te voelen tijdens het rijden. Het eindresultaat is een XM die fijn rijd, daar gaat het tenslotte om
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)