Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb de schijven bij CX Basis besteld.
Klopt het overigens dat de rechter achter remklauw helemaal gelijk is aan de linkerklauw?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Weet ik niet precies, wiel eraf halen en je weet het. De klauw is in ieder geval niet symmetrisch:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Klopt het overigens dat de rechter achter remklauw helemaal gelijk is aan de linkerklauw?
Nee, die zijn spiegelbeeldig van elkaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Maar verwacht je dan werk aan de klauw te hebben? Gewoon schoonmaken, nieuwe schijf en blokken en gaan toch?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Schade:
1. twee afgebroken remleidingen die muurvast in de remklauw zaten
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ziet er weer netjes uit. zijn gelijk aan elkaar. alleen natuurlijk spiegelbeeld.. ik heb een poosje geleden de schijven achter afgedraaid en weer als new.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb de klauwen naast elkaar gelegd en ze zijn precies hetzelfde. Wat omgedraaid is de aansluitnippel en de ontluchtingsnippel. Dat maakt het weer wat simpeler omdat ik wel een linkerklauw kan bestellen maar geen rechterklauw…
Hergebruik is geen optie. De wartels van de leidingen zitten er muurcvast in vast geroest. Dat krijg ik niet meer goed. Uitboren ben ik niet zo’n voorstander van al is het maar van wege de schilfers die er in gaan zitten.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
remklauw los nemen en alle rubbertjes er uit en warm stoken de nippel. dan gaat i los en lekker veel wd40 gebruiken als tie warm is . werkt altijd,
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Shalom74 schreef:ziet er weer netjes uit.
Volgens kijken we naar de remschijf van Nielsje en niet naar de van maartens.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Hergebruik is geen optie. De wartels van de leidingen zitten er muurvast in vast geroest. Dat krijg ik niet meer goed.
Ik heb een keer een remklauw van een BX, ook van aluminium, weten te redden, nadat de ontluchtingsnippel vlak afbrak.
Hoe?
Zowel de nippel als de leidingwartel heeft M8-draad, je neemt een M8-moer en legt deze exact boven het afgebroken deel in de klauw.
Dan las je met MIG het gat in de moer vol, zodanig dat het één geheel wordt, het wordt als het ware een M8-bout.
Als het nog heet is direct losdraaien.
Wellicht kan je dit eerst nog proberen.
Weggooien kan altijd nog.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Klinkt inderdaad goed. Dat kan ik met een nog wel proberen. Bij de andere is de wartel afgebroken precies gelijk aan het aluminium. Er steekt dus niets meer uit.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mij was de nippel ook vlak af, gewoon proberen zou ik zeggen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gisteren weer even verder met mijn achterstedraagarmen en remmen.
Remklauw met afgebroken wartel
IMG_20201114_131632_1 by Maarten, on Flickr
Met dit apparaat de zaak opgewarmd en de wartel eruitgedraaid. Dat werkt best goed en je hoeft geen brander te gebruiken.
Ik heb hetzelfde ding via Alieexpress gekocht om eens uit te proberen.
IMG_20201114_133057_1 by Maarten, on Flickr
Van twee klauwen een goede gemaakt en een nieuwe klauw besteld. Rechts en links is gelijk.
IMG_20201114_160540 by Maarten, on Flickr
Ondertussen het achterframe en de veercylinders schoongenmaakt. Dikke lagen bitak oid die er ooit zijn opgespoten verwijderd.
IMG_20201114_130611 by Maarten, on Flickr
De linker draagarm schoongemaakt. In de rechter is een bout afgebroken die ik er niet uit kreeg. Geprobeerd eruit te boren maar dat was geen succes. Binnenkort bij de club een andere halen.
IMG_20201114_145657_1 by Maarten, on Flickr
Beide lagers en assen zien er nog goed uit. Ik heb 20 jaar geledene eens smeernippels gemonteerd en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Toch ga ik de lagers vervangen.
IMG_20201114_132330_1 by Maarten, on Flickr
Ook de rubbers van de lagers zien er nog goed uit. Die ga ik hergebruiken.
IMG_20201114_132433 by Maarten, on Flickr
wat gestraald en in de lak gespoten
IMG_20201114_162000 by Maarten, on Flickr
Dit is wat minder. Je ziet dat de lagerschalen niet helemaal fris meer zijn. Dat kun je ook voelen. Toch besloten de schalen er niet uit te halen. Het zijn geen wiellagers die perfect dienen te zijn. Je kunt aan de plaats waar deze afdrukken in de lagerschalen zitten wel precies zien waar het gewicht van de auto op drukt.
IMG_20201114_131443_1 by Maarten, on Flickr
Ondertussen heb ik nieuwe achterschijven besteld bij CX Basis en nu kom ik er achter dat bij mij om de hoek een bedrijf zit wat de schijven kan afdraaien. Dat is een beetje jammer van het geld.
Tot zover.
Natuurlijk heb ik ook nog wat vragen.
In het werkplaatsboek staat dat de draagarmlagers met een voorspanning van 50kg dienen te worden gemonteerd. Daarvoor bestaat een speciaal tooltje (om precies te zijn tool 6311-T of 6322-T) Die voorspanning bereik je door ectra ringen te plaatsen. Heeft ooit iemand dit gedaan bij het vervangen van de lagers? Ik was het niet van plan en ik ga de zaak weer hermonteren zoals het zat.
Een bout waarmee de torsistang op de arm is gemonteerd is afgebroken. Dit is een M10 bout van 6 cm met een fijne draad. Op de kop staat nummer 109. Heeft iemand een idee wat voor bout dit is?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er staat 10.9, dus een bout met een hogere treksterkte dan de standaard 8.8
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Weet iemand wat de spoed is van de bout die ik moet vervangen? Ik kan kiezen uit
1mm, 1,25mm en 1,5mm. Ik ga uit van 1 mm.
Of is dat simpelweg te meten? (aantal windingen per cm tellen)
[removed][removed]
De ene draagarm kan alweer opgebouwd worden. Hetr lager staat weer in het vet en de klauw is schoon. Ik ga nog wel nieuwe rubbers in de klauw monteren.
(NB: de remklauw zit hier verkeerd gemonteerd)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI