Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
waterman schreef:Wat denk je dat dat gewicht doet met het verbruik? En de hogere buitentemperatuur helpt ook niet echt….
Ah dan was ik niet duidelijk: Schotland 2018 was met gelijk gewicht en tijdens hittegolf: gemiddeld 1:12,5. En daar was de wegligging top nog, toen heb ik de X1 echt Pressé-achtig op z’n donder gegeven.
Veel ritten terplekke in de Auvergne trouwens zonder de pubers en met geen/nauwelijks bagage erin. En Auvergne was een graad of 17-27 afgelopen twee weken, zeker niks exorbitants.
Idee: als de vlotternaald niet goed afdicht, loopt de vlotterkamer tjokvol. De terugloopslang zit helemaal voorop de carb. Als je dan helling rijdt, wat gebeurt er dan? Kan de carb dan overstromen aan de achterkant?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
jantje1948 schreef:Wat de banden betreft: het vernieuwen van de draagarmlagers kan tot gevolg hebben dat de sporing iets anders geworden is.
Ah damn dat had ik moeten weten. Dan had ik voor de vakantie de GSA nog laten uitlijnen. Stomme was: in mijn uppie van Delft naar Eindhoven (van garage naar huis) met max. 100 km/h heb ik niets gemerkt. Toen ik op de vakantierit onder Lille het stuur overnam van mijn betere helft waren we volgeladen en mocht ik 130 - oeps toen viel het direct op!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Langgg niet met de GSA gereden. Wel geprobeerd te laten uitlijnen:
“Tja meneer, dat gaat niet lukken, de binnenste stuurkogel rechts heeft veel te veel speling, voel maar”. En ja, auto keurig op rijhoogte.
Geen grote verrassing: vorig jaar bij Le Citron Pressé was al genoemd “die zit er aan te komen”. Alleen bij de APK in maart dit jaar was er niets aan speling voelbaar - dus het toen maar gelaten. Wel had ik ondertussen al bij het magazijn een vervangende set stuurkogels gescoord, zie foto.
Wel jammer voor het vertrouwen in de uitlijner was de opmerking “hm is de wielbasis wel gelijk, de afstand tot de spatborden lijkt L/R anders”. Uhh is dat geen Franse slag (en een ooit vervangen spatbord linksvoor? Thuis nagemeten: grote haakse hoek, krijtstreepjes op vloer, rolmaat: L en R beiden even lang (2555mm). Geen kromme draagarm of iets dergelijks dus.
Nu ben ik in de Vraagbaak en de Kluwer/Haynes aan het neuzen, maar het wordt me niet helemaal duidelijk:
- Wat moet er allemaal los om deze te vervangen? Alleen de borgmoeren losdraaien of moet de hele stuurstang los?
- Is dat zonder brug maar met de GSA op bokjes te fixen?
- Is er nog speciaal gereedschap/kennis voor nodig (anders dan een stabi-stangetje vervangen heb ik nog nooit aan een wielophanging geknutseld, zoals uit deze vragen wel blijkt!!)?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Je uitlijner heeft het merk verkeerd: Dat was het geval bij alle Renault’s met van die dwarsgeplaatste torsiestaven. ( 4,5,6,etc) Hij zag geen “veren” bij je GS, wel langsdraagarmen en trok de verkeerd conclusie: Torsievering. Maar goed dat hij dat nog wist. Zou hem “houden”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Lol ja die link had ink zelf ook al, de R16 en dergelijke.
Dan zou ‘t bedoelde geweest zijn
Was al blij dat ‘ie wist dat een hydraulische Troen op rijhoogte moet staan.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Met draaiende motor, zodat de rijhoogte correct en constant blijft.