Hallo,
Ik ben recent in het bezit gekomen van een zeer mooie XM 2.1 TD, die helaas niet wil starten. De vorige eigenaar vertelde dat hij voordien ook al stil viel tijdens het rijden en dat hij dan niet onmiddellijk gestart kon worden, wel na een aantal minuten.
Ik heb hier en daar al wat gelezen en zie dat dit wel eens meer voorkomt.Ergens zag ik een bericht dat dit wel eens het dubbelwerkend relais zou kunnen zijn of de BDP sensor. Waar zit dat dubbelwerkend relais ergens ? De BDP sensor heb ik besteld en zou eerstdaags geleverd worden, dan kunnen we dat al uitsluiten. Het wastegate relais heb ik ook ergens gelezen, ik weet het niet, de wagen gaat eerstdaags ook even aan de lexia, om te kijken of we het probleem op die manier kunnen detecteren. Het kan ook nog altijd de brandstofinjectiepomp zijn uiteraard.
Iemand nog suggesties ?
brandstoffilter, gloeispiraal 4x, de afsluiter op de dieselpomp.Maak eens een leiding los van de verstuiver : komt er brandstof uit ? lucht in het brandstofcircuit, noodstop (bij aanrijding), riem die de pomp aandrijft een tandje versprongen ? = oude/slappe multieriem, werken de verstuivers nog ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
En welke inspuitpomp zit er op Bosch of Lucas Epic ?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet het startcode systeem niet !
Kijk of het groene lampje werkt ( als ik mij dit nog juist herinner )
als de batterij los geweest is durft dit al wel eens problemen geven .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Tis alweer ff terug mn xm td. Welk jaar? En inderdaad welke pomp?
Eerste wat ik denk, lucht, daar had ik toen wel gedoe mee. Was lastig luchtdicht te krijgen.
Zit er niet zon opvoer balgje in? Dat m kan oppompen.
En als het goed is de leiding die over blok loopt doorzichtig.
Start code inderdaad! check dat zeker.
Als je de motor start en laat lopen kun je stekker van dat kastje los trekken. Geen code meer nodig.
Kans op diefstal lijkt me klein…
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb ooit eens valse lucht gehad op de hoek van het blok waar de branstofleiding doorloopt om voor te warmen. De garage heeft dat toen gebypassed en het probleem was opgelost.
Thanks voor al deze suggesties ! Ik ga er mee aan de slag
Een startcode zit er al jaren niet meer in, dus die gaat normaal geen problemen geven
Brandstoffilter is al vervangen, normaal zou alles ontlucht moeten zijn.
Ik heb nu nog een krukassensor in bestelling, er zit een Lucas pomp in ( en die waren berucht, ik weet het )
Ik laat de wagen eerstdaags met de Lexia uitlezen door een vriend, de verstuivers nog even controleren, hopelijk krijgen we hem aan de praat zonder al te veel grote kosten, als het toch de pomp zou zijn, dan is het een ander verhaal
is dat filter onlangs vervangen?
Dat is ook een berucht onderdeel.
Lucas pompen waren niet zo best. AL vond ik vervangen goed te doen.
Lastige is alleen, vind maar eens een goede.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mijn Xantia 2.1Td, had zelfde motor, zelfde lekkende Lucas Epic pomp. Pomp is toen gereviseerd bij dieselcentrum noord waar een paar mannen met overalls en snorren het ding weer helemaal goed hebben gekregen. Nog steeds spijt dat ik hem weg gedaan heb destijds. Flink gas geven en lekker in je stoel gedrukt worden Was wel duur geloof ik, dikke 600 euro, maar elke cent waard.
Hallo,
even een update, de auto heeft net aan de lexia gehangen, gaf foutmelding tijdelijke storing op toerensensor,controle rotor opbrengstcyclus, sensor nokstand 2 en sensor rotorstand 2
Ik neem aan dat dit de Lucas pomp is, verder nergens foutmeldingen
Momenteel probeer ik de BDP sensor te vervangen die - eindelijk - is toegekomen, maar die zit op een bijna onmogelijke plaats, ik heb al wat zaken verwijderd, morgen weer wat verder sleutelen
Als het de pomp is dan wordt het een kostelijke revisie vrees ik
BDP sensor wist niet eens dat die erop zat! Kan me niet voor de geest halen ooit gelezen te hebben dat die stuk gaat.
Maar als je nieuwe al hebt, proberen idd.
Maar geeft geen krimp, niets?
Mm wat me zo bijstaat als de pomp niet goed is, ie vaak nog iets wat doet, al kun je m dan nauwlijks aan de praat houden etc.
Ja zoeken naar gebruikte pomp.
Maar niet iets wat al een tijdje ergens ligt, geen fan van. Maar bv een sloop auto die nog starte etc kan prima.
voorgloeien etc doet het?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ben nog steeds benieuwd of de motor een teken van leven heeft gegeven.
Zou mooi zijn en met weinig kosten een functionerende auto.
Hier nog een update: ik heb vorig weekend een werkende Lucas dieselinjectiepomp verwijderd van een donorwagen, de motor op hetzelfde punt gezet als bij de vervanging van een distributieriem, dit heb ik ook bij mijn wagen gedaan, de pomp zat er na een klein uurtje in, vooral de twee onderste schroeven hebben me wat doorzettingsvermogen gekost, en nog een uurtje om al de rest te monteren. Even doorstarten om de lucht te verwijderen en na de tweede startpoging ging hij aan de gang. Dus is te doen om dit klusje zelf te doen, ik ben zelf ook iemand die niet dagelijks sleutelt, en het belangrijkste: het heeft me weinig geld gekost
ja heb ook paar keer gedaan, is wel te doen. Allen systeem echt helemaal luchtdicht krijgen was wel lastig.
Paar keer een koude start en als dat oke is heb je het voor elkaar!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Een goed bericht. Niet te veel kosten en een weer functionerende auto.