Ik heb een C5, 1,6 HDI, 110 pk, bwj 2007.
Ik kreeg plots een melding van “emissie storing ” op mijn dashbord.
Heb deze laten uitlezen, waaruit blijkt dat deze geen waardes aan geeft.
Zo danig hebben we de EGR klep vervangen
Dus hebben we deze vervangen.
Nu blijkt het ,dat deze nog altijd deze storing aangeeft en geen waardes aangeeft bij de uitlezing.
De bekabeling is nagemeten enz,
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of weet iemand raad mee.
Kan het ook niet liggen aan de computer, die deze klep aanstuurt. Want we kunnen ze ook niet manueel aangestuurd.
Auto rijd normaal, alleen de indicatie van motorstoring blijft branden.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt?













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Als eerste, wat heb je vervangen? Wordt niet duidelijk uit het verhaal. Als tweede, met welk diagnoseapperaat is er uitgelezen? Dealer (lexia diagbox) of universeel?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Sorry, hebt deze vergeten te vermelden, we hebben de EGR klep vervangen.
Het uitlezen, is een universele, die heel wat kan uitlezen, maar welk type ,dat weet ik echter niet.













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dan zou ik toch eerst met een Lexia/Diagbox gaan uitlezen. Deze komt dieper in het systeem dan een universele, vaak staat er dan alsnog een foutcode in. Vooral de C5 kan een kreng zijn met uitlezen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Als je een emissie storing krijgt, en je OBD lezer ziet niks dan heb je een specifiek Citroen tool nodig: Lexia of Dagbox.
Al eens aan gedacht dat je een FAP hebt ( partikelfilter), en een lambda sonde regeling: Die zou ik allebei eerder verdenken dan een EGR.
Als je FAP vol zit of je “eolys” is bijna op dan meldt hij dat ook, en als je lambda sonde het niet weet dan krijg je ook een soms vage melding.
Vervangen noemen we vaak “onderdelen naar het probleem gooien”, vertaald uit het engels, en is meestal niet de beste oplossing omdat je niet weet wat er defect is.
Je hebt dus een beetje meer diagnose nodig.
To err is human, not to err is divine.
waar zit die fap en hoe maak je hem schoon?
Welke auto en waarom moet hij schoon ? Versleten ?
Bij de meeste HDI’s zit de FAP net na de Katalysator, vaak zelfs daaraan vastgeschroefd.
Een nieuwe FAP kost geen vermogen: Vaak niet de moeite om je de vuiligheid op de hals te halen om die schoon te maken, kijk maar eens op youtube naar ‘nettoyer FAP” of cleaning DPF. Nadien heb j een Diagbox nodig om de “counters” te resetten.
To err is human, not to err is divine.
Sorry voor mijn late reactie.
De storing is opgelost, hebben een nieuwe EGR klep geplaatst, maar ook de ingang aan de motor, die was helemaal toegeslipt van roet,normaal kan men daar 2 vingers insteken, nu maar 1 vinger, de auto kreeg geen lucht meer.
Na een dag secure werk, stofzuiger bij en een rond staalbrorsteltje, alles mooi weg geschraapt,zodat de opening terug volledig open is. De schuldige tja, dat was ikke, bij de corona maatregelen en de lock down, kon ik geen lange afstanden maken en auto snelwegen, zodat ik geen hoge snelheden had, alleen zeer korte afstanden, dat is nefast voor een diesel, dan slipt alles dicht.













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is en blijft een nadeel van een direct ingespoten motor. Komt veel voor, lange stukken rijden zal het probleem niet oplossen helaas…..
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Gaat over een Diesel, die vervuilt meer door korte ritten vanwege de functie van de EGR. Bij een direct ingestoken benzine is dat anders.
To err is human, not to err is divine.