Van tijd tot tijd komt iedere xm eigenaar wel met de klacht, dat zijn of haar xm niet lekker meer veert, en de vraag hoe dat komt. Feitelijk zijn er maar een paar oorzaken die 90% van de klachten veroorzaken. Hier lees je wat je het beste kunt doen om dat te verhelpen.
Begin bij veerproblematiek altijd bij controle van de staat van het hydrolisch systeem. Dat bestaat uit kortgezegd 3 elementen,
1. De veerbollen
2. De LHM olie (groene spul in dat grote vat)
3. De veercomputer
De veerbollen
Iedere xm heeft veerbollen. Er zit wel verschil in het aantal. Zo heeft een eerste type tot 1994 meestal 5 veerbollen. Eentje per wiel, en een voorraadbol. De latere type 2 xm’s met Hydroactief hebben een extra veerbol per as, dus in totaal 7 bollen. Die zorgen voor een automatische sportstand in bepaalde situaties. Nog latere xm’s hebben een anti zink bol, die moet voorkomen dat de xm direct inzakt na het rijden. Dat is pas ingevoerd omstreeks 1996.
De werking van die bollen kan je opzoeken op het forum. Wat belangrijk is, is de druk van de bollen. Die kan je bij verschillende (citroen) garages laten controleren. Een aantal kan ze bijvullen als de druk te laag is, anderen vervangen de bollen gelijk. Onder andere Chyparse in Almere, en Van de Laan in Abbenes kunnen de bollen controleren en bijvullen, maar er zijn natuurlijk nog meer adressen. En vanzelfsprekend kan je ook zelf de bollen vervangen! Hoe dat moet, lees je kan je vinden op het forum.
Als je de veerbollen hebt gecontroleerd, heb je ook de LHM gezien!
De LHM olie
Je xm veert en remt door middel van de druk op de LHM olie. Schone en voldoende olie is dan ook heel belangrijk. Heb je geen onderhoudshistorie bij de auto, controleer dan altijd het niveau van de olie, en hoe de olie eruit ziet. Onder de motorkap zit een groot zwart vat met een een aantal slangen eraan. Dat is het reservoir. Steek eens een schone witte doek in de LHM en bekijk de kleur. Die moet helder en gifgroen zijn. Is het donkergroen, of zelfs bruin, dan is het tijd om te vervangen. Hoe je dat doet, lees je onder andere HIER en HIER . Vergeet natuurlijk niet de filters in het reservoir goed schoon te maken!
Een aanrader is om het systeem eens goed door te spoelen. Regelmatig ‘gymmen’ (de auto een flink aantal keren van de hoogste naar de laagste stand en weer terug zetten) helpt al, of spoel je systeem eens goed door met DEZE techniek. Nog beter is het om de LHM te vervangen voor hyrdoincage. Dat is olie die vuil losweekt en ervoor zorgt dat alle kleppen en afdichtingen weer schoon worden. Je rijdt hier ongeveer 5.000km mee rond, om daarna de hydroincage weer te vervangen voor schone LHM. Hoe je dat doet, lees je in de vorige links. Dit alles kan je bij de eerder genoemde adressen kopen of laten vervangen.
Veercomputer
Ben je nog steeds niet tevreden over je veercomfort? Dan is er nog de veercomputer. Bijna iedere xm heeft er eentje, hoewel er xm’s zijn gemaakt zonder. Die hebben dan ook geen sportstand knopje naast de versnellingspook. Bovendien zit er verschil in bouwjaren.
De veercomputer krijgt informatie van een flink aantal sensoren in de auto. In het gaspedaal, op de veerpoten, in het stuur, bijna overal zitten sensoren. Als een van die sensoren vies is, of kapot, krijgt de computer een foutmelding en schakelt over op noodloop. Dat resulteert meestal in permanente stugheid, of juist niet meer stug worden.
Je kunt zien of de computer een foutmelding heeft opgeslagen. Links op het dashboard zit het ‘sportstand’ lampje. Dat moet gaan even kort branden bij starten, en daarna weer uit gaan. Gaat het lampje niet branden, dan staat de computer in noodloop en zul je hem moeten uitlezen, en daarna resetten. Dat kan je door de dealer laten doen, maar ook heel simpel zelf! Hoe dat moet, lees je HIER . Ben je al aan de slag gegaan en zit je met vragen over foutcodes of achterliggende techniek, kijk dan op het vorige linkje of het vervolg HIER . Het is even wat leesvoer, maar zeker een aanrader als je meer wilt weten over de computer, het uitlezen en mogelijke oorzaken van foutmeldingen.
Heb je nog steeds geen bevredigend resultaat? Dan kan het zijn dat er diodes zijn doorgebrand. Klinkt heel eng, is het niet. De hydroactiefbollen op de assen worden aangestuurd door de computer. Op die bollen zitten kleppen, die gestuurd worden door diodes. Vroeger of later branden die diodes door, zodat de werking niet meer is zoals het hoort. Hoe je kunt controleren of jouw diodes doorgebrand zijn, en hoe je het kunt verhelpen lees je op de laatste paar pagina’s van DIT draadje. Ook dit is een hele boel leesvoer, maar zeker de moeite waard!
Samengevat.
Heb je een XM, maar ze veert niet lekker? Doe dan het volgende;
1. Controleer de veerbollen op druk en laat ze zo nodig bijvullen.
2. Controleer de LHM, is het niet felgroen? Vervang het dan!
3. Kijk of het sportstandlampje brand bij starten. Nee? Uitlezen en resetten! .
Kom je er niet uit, open dan een nieuw draadje, of haak aan bij de linkjes. En natuurlijk kan je mij per persoonlijk-bericht vanalles vragen of het kastje en uitlezen van de computer.
Heel veel succes!
Groeten van malle pietje
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Beste malle pietje,
Ik heb een xm sx 1997 zonder sportstand.
Mijn vraag is nu of ik ook de computer moet resette ????
Ik heb overal nieuwe veerbollen gemonteerd en onlangs ook de LHM olie vernieuwd, toch vind ik de vering nog erg direct, is net of je alle onevenheden van het wegdek voelt.
bij voorbaat dank.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, zonder sportstand zit er geen veercomputer in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de snelle reactie,is er dan nog iets anders dat in vloet heeft op de hydraulische vering.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan van alles zijn. Hoogteregelaar die vervuild zijn, verkeerde rijhoogtes, vastzittende bediening van de hoogteregelaars enz enz. Misschien tijd om de auto eens naar een specialist te brengen, gewone garages snappen er vaak niet zo veel van namelijk…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is het gangbaar maken van de hoogteregelaar -de schuifhendel naaast de versnellingspook- een klus die je zelf kunt uitvoeren zonder speciaal gereedschap?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, maar het probleem zit hem niet in de hendel. Over het algemeen is het stangenstelsel onder de auto gewoon niet meer lekker gangbaar. Kwestie van schoonmaken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ah, juist.Maar dan blijft de vraag staan: kan dat zonder speciaal gereedschap?
Ik heb thuis een ‘Haynes’ liggen, maar dit gedeelte mis ik in alle (de)montagebeschrijvingen..
Klopt het dat ergens op dit forum een artikel staat (ik meen van JanSR) over HA(1) systeem en hoe je het systeem stapsgewijs kunt controleren? De voorkant van mijn XM is stug en ben op zoek naar de meest efficiënte methode om het probleem te vinden (Veerbollen, HA bollen, relais, kleppen, enz)
Alvast een voorzetje: Het relais dat de klep van de HA moet bedienen heeft de juiste weerstand en de VC levert spanning van circa 6V aan het relais.
In ieder geval kan ik het artikel niet meer vinden, wie heeft de link voor mij?
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Beste XM forum leden, ik zoek met spoed een werkende veercomputer voor mijn XM V6 24 exclusieve. Wie O wie heeft er een liggen en wil hem wel van de hand doen voor een redelijke prijs?
Auto veerde als een plank nadat de bollen waren gevuld en “klikte” niet meer bij het openen van het portier dus heb ik de VC er maar even uitgehaald en hem na veel moeite eindelijk open te hebben zag ik dat er aan één kant al een keer in gesoldeerd was en er behoorlijk wat schade was aan de achterzijde van de printplaat. Toch maar geprobeerd (op goed geluk) de VN05N te vervangen meteen diodes erop gezet en de hele handel weer aangesloten…
Stukje gereden (10 meter en toen wist ik het al), maar de auto veert nu helemaal niet meer
Ik vroeg met trouwens af of je de VC van een Xantia met hetzelfde nummer ook ongestraft kan gebruiken, daar worden er nog genoeg van aangeboden namelijk?
Hoor graag of iemand me kan helpen?
Met vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Volgens de hydractive 2 beschrijving van Citroen heeft de veercomputer van een XM niet dezelfde interne parameters als een Xantia.
Daar wordt uitdrukkelijk voor gewaarschuwd.
Misschien kan ik er een opduiken in mijn bekendenkring.
Hoi Klever,
Dank je! Inmiddels zag ik ook in dit draadje dat dat niet kan helaas. Dan maar even verder zoeken. Ik hoop dat ik er nog een kan vinden, want die ik nu heb is echt naar de kl..e ben ik bang..
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Hallo Dirk-Pieter, ik heb zojuist een email naar U gezonden.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoi FurrieGurrie,
Sorry voor mijn late reactie, ik kreeg geen email notificatie, vandaar.. Ik stuur je wel even een PB tje ook.
Mijn VC heeft een ander nummer S2J2G en had als toevoeging 42/97, maar misschien maakt dat niet uit?
Ik heb nu een identiek exemplaar via ebay in Duitsland gekocht. Uiteraard eerst opengemaakt en die zag er als nieuw uit gelukkig. Draadjes er op gesoldeerd en in mijn auto geplaatst.
Resultaat valt tegen, lampje gaat niet branden bij starten dus daar gaat het al mis en veert net als voorheen erg stug en hard, maar er is wel mee te rijden.
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar moet je dan ook weer resetten? Ik heb tijdens het vervangen van de VC de plus van de accu gehaald, misschien heeft het daarmee te maken?
Aan iedereen die dit leest: Is er iemand in de buurt van Purmerend die dat kan (resetten) en wil doen?
Wat trouwens opviel was dat mijn oude VC dus blijkbaar al een keer gesoldeerd was. Ik heb het even bij mijn vader geïnformeerd (de eerste eigenaar) maar die wist van niets? Blijkbaar is ie bij de garage een keer gewisseld (zal toch niet? ).
Toen ik hem naast de VC uit Duitsland legde viel me ook 2 draadjes op op de soldeerkant van de printplaat, die zaten niet op die Duitser en ik dacht dat dat zo hoorde… Na het wat opengewerkt te hebben lijken het wel de diodes om doorbranden te voorkomen? Vreemde plek of niet? Ik heb een fotootje bijgevoegd.
Wat kan ik nog met die oude VC overigens, is het de moeite die nog te bewaren?
Vriendelijke groet en dank voor alle antwoorden!
Dirk-Pieter
Veercomputer.
Deze heb ik laten repareren door een bekende alhier ( duitsland) uit de citroen wereld. Mijn auto veerde aan voorkant straf ( modus “sport” ) en achter normaal ( modus “week” ). Veercomputer was de oorzaak.
De reparateur heeft de diodes , die de twee hydractive ventielen bedienen, vervangen en extra diodes er over gesoldeerd als bescherming voor de optredende inductiespanning in het hydractive ventiel.
In het hydractive ventiel zit in het kunststof stekkerhuis een diode met als functie de optredende inductiespanning ten gevolge van het in/uitschakelen op te vangen. Deze diode is door de gevorderde leeftijd bijna altijd overleden en er uit peuteren en een nieuwe er in maken is zo ongeveer niet te doen zonder het stekkerhuis te beschadigen.
Bovenstaande komt van mijn reparateur.Ik heb geen fotos van hoe het er uitziet.
Na terugkomst de veercomputer ingebouwd, niets resetten oid, en de hydractive vering funktioneert zo als het zijn moet.
In mijn werkplaatsbeschrijving lees ik dat de aanstuurspanning vanuit het stuurapparaat aan het hydractive ventiel 2,6 Volt is; dit als u de ventielen handmatig wilt controleren.
Volgens mijn beschrijving brandt het lampje van de keuzeschakelaar alleen in de stand “sport”.
In de stand ” normaal ” staat er een constante spanning op de beide hydractive ventielen dus hydraulisch in de stand ” open “.
In de stand ” sport ” zijn beide ventielen stroomloos, dus hydraulisch in de stand gesloten d.w.z. de tussengeschakelde veerbollen van de beide hydractive ventielen staan hydraulisch niet verbinding met de veerpoten en achterdraagarmen. Vandaar straffere vering.
Dit is hoorbaar nl. op stand ” contact aan ” en keuzeschakelaar in positie ” normaal ” zoemen deze twee ventielen lichtelijk.
Dus is eerst opsporen waarom de beide hydractive ventielen niet aangestuurd worden, resp.de voeding van de schakelaar en/of een probleem in de zekeringkast.