Na een noodstop bleven de voorremmen van mijn Xantia muurvast zitten. Nieuwe remklauwen erop gezet (links en rechts) zelfde probleem.
Rempedaal voelt sponzig aan. (beide kanten ontlucht). Vorig jaar nieuwe remleidingen en handremkabels geplaatst (links en rechts).
Kan het zijn dat het hydraulisch gelocked is? Kan iemand uitleggen hoe het remsysteem van het hydraulisch systeem werkt?
Misschien een klep in het remsysteem dat kapot is?
Wie kan mij helpen?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dit is op zijn minst bijzonder, nooit meegemaakt of gehoord!
Als ik het goed begrijp zit er zoveel oliedruk op de zuiger dat deze de blokken vast tegen de schijven drukt zonder dat je het rempedaal indrukt?
De remklauwen die je nu gemonteerd hebt zijn die nieuw uit de doos of 2de hands?
Als je de ontluchtingsnippel opendraait zonder op het rempedaal te duwen spuit daar dan LHM uit?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De hoofdremcylinder kan vast staan. Heeft de SM ook heel soms last van. Vaak door versleten blokken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
zouden het misschien de remslangen kunnen zijn (als het rem ventiel niet vast blijkt te zitten)?
Soms raakt de binnen zijde van de slang los en wil ook wel eens scheurtjes krijgen. Een rubber flapje in de slang kan dan als een terugslag klepje werken, wel olie door laten maar niet terug.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ander alternatief: heb je de zuigers in de nieuwe (of andere gebruikte?) klauwen terug geschroefd om ruimte te maken voor de nieuwe blokken? Het kan zijn dat het zelf stellende handrem mechaniek in de plunjers vast zit of geforceerd is.
waar rook is, is…
LHM only!
Sponzig rempedaal : ik ga er vanuit dat er ook nieuwe remblokken gemonteerd zijn en veroorzaken nog als een keer dit gevoel.
Werking remsysteem:
Het remventiel ( geen hoofdremcylinder ! ) heeft twee gescheiden kringen nl voorrremmen kring en achterremmen kring.
Voorremmen kring in het remventiel: wordt direkt met LHM verzorgd vanuit het veiligheidsventiel.
Achterremmen in het remventiel kring : dit wordt vanuit de achtervering met LHM verzorgd en de toevoer gaat eveneens via het veiligheidsventiel.
Wat betekent remmen : met mijn voet doseer je het openen van het remventiel, zodat de systeem druk door gelaten wordt naar de voorremmen/achterremmen. De systeemdruk levert de hydrauliekpomp, als de motor loopt !.
Als de motor niet loopt is er dus GEEN remdruk, dit in tegenstelling bij een auto met een “normaal” remsysteem.
Heeft de Xantia Hydractive , dan zit er in het achtercirquit een kleine drukbol,waarmee enige malen geremd kan worden tot de druk wegvalt.
Dus bij slepen of aantrekken van de auto ben je op de handrem aangewezen !
Voor alle critici: ik heb geprobeerd het zo kort en bondig mogelijk weer te geven.
Als de opties van Diesel Rinus het niet zijn denk ik dat het remventiel de schuldige is omdat de opening in het remventiel van de voorremmen geheel of gedeeltelijk open blijft staan. Wat ook nog kan, is dat de rempedaalpen geen speling heeft aan het remventiel en deze iets open drukt.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jajajaja remventiel. dat bedoel ik ook. Ook in de BX bleven deze dingen wel eens openstaan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de klauwen/blokken wel op de juiste wijze gemonteerd? Aangezien de handrem ook op deze klauwen werken moet je de voorschriften nauwkeurig volgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
klever33 schreef:Heeft de Xantia Hydractive , dan zit er in het achtercircuit een kleine drukbol,waarmee enige malen geremd kan worden tot de druk wegvalt.
Bedoel je de antizinkbol? Die heeft toch niks met hydractive te maken? Die zat er gewoon vanaf een bepaald ORGA-nummer bij Xantia’s (eind ‘93 of begin ‘94 ergens dacht ik?). Bij XM’s hing het naast het bouwjaar ook van de motorisering af.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ja, bedoedl ik. Heeft inderdaad niet direct van doen met Hydractive II. De invoering eind 1993 van deze drukbol ging samen met de invoering van het kleppenhuis , wat verhindert dat de vering inzakt als de motor niet draait.
Overigens de functie is remakkumulator en niet wat de naam zou vermoeden en heeft een veilgheidsfunctie .
@ SiemKui, al achter de oorzaak gekomen?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Pff… het heeft wel even tijd gekost om het probleem op te lossen. Maar…het is gelukt! Zoals aangegeven eerst de remklauw rechts vervangen (remmen rechts vrij) en vervolgens bleek links helemaal vast te zitten. Links een nieuwe remklauw maar het probleem bleek niet opgelost. N.a.v. de reacties op het forum de hoofdremcilinder vervangen. Helaas, het probleem nog niet opgelost. Toch maar het T-stukje vervangen (loopt naar de linkerremklauw) maar nog steeds muurvast. Uiteindelijk de linkerremslang maar vervangen maar toen zat links niet meer vast maar bleek rechts weer vast te zitten. Wat een gedoe. Dus ...ook rechts de remslang vervangen en ... probleem opgelost. Vorig jaar de remslangen voor vervangen (originele Xantia), ik begrijp nog steeds niet waarom ze nu dicht zijn gaan zitten. De auto rijdt weer perfect en dat is het belangrijkste!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
blaas die gedemonteerde slangen eens door met perslucht . ik denk dat niet de slange het probleem zijn maar dat ze ergens mee verstopt zitten. Ben benieuwd wat eruit komt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Heeft U vorig jaar de originele remslangen gekocht bij een citroen dealer ?
Remslangen voor voor LHM systeem zijn aan de buitenkant voorzien van een groene streep. Verschil zit in de materiaal samenstelling.
LHM is op minerale olie basis. De remslang moet aan de binnenkant uit NBR bestaan. Bij ” normale ” remsystemen is de remvloeistof synthetisch en of op siliconenbasis en is de binnenmantel meestal uit EPDM.
Ik koop uitsluitend bij Ate de remslangen voor Xantia. Die zijn van de juiste materiaal samenstelling dwz geschikt voor LHM.
Veel van wat er op internet aangeboden wordt is eenvoudig weg puin.
Bestelnummer voor Xantia is : 24.5111-0355.3
Een kleine aanvulling op het voorgaande : Ate levert ook voor XM en BX.
bestelnummer 24.5111-0355.3 is 360mm lang.
bestelnummer 24.5111-0375.3 is 375mm lang.