Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Was bezig met de tellerkabel te vervangen van mijn 67-er halfautomaat. Bij het losdraaien van de bevestigingsbout liep de olie er al uit. Bak eronder gezet en tot mijn verbazing was de olie groenig van kleur. Na reuk en smaaktest was dit toch echt LHM-olie al dan niet vermengd met de bakolie.
Enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn? Bak schakelt ok, weinig tot geen LHM- olieverlies (stuurhuis lekt een beetje middenop)
Lees net in een comment van waterman uit 2010 dat de oorzaak zou liggen in lekkende plunjers in de deksel van de versnellingsbak. Is deze er zonder meer af te halen en weer te monteren ? Tips?
Plunjers kan je er uit schroeven met het deksel op zijn plaats. Ik zou koeltunnel en radiator verwijderen om er goed bij te kunnen. Wel goed noteren/markeren hoe diep ze elk zitten ivm afstelling. Daarna nwe 0-ringen er in het is opgelost. En uiteraard de bakolie verversen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Thnx Egbert.
Met losschroeven neem ik aan dat je op de bouten doelt waarin ook de lhm leidingen gemonteerd zitten?
Inderdaad dat zijn de plunjers die de bak bedienen. Dus systeem drukloos maken, leiding er af, goed markeren en meten hoe diep de plunjer er in geschroefd zit, plunjer er uit schroeven, plunjer revisieren.
Maar ik zou eerst het onderdelen boek en het WPH goed bestuderen om te kijken hoe het zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Klopt het dat er verschillende diameter ringetjes worden toegepast?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Egbert schreef:Inderdaad dat zijn de plunjers die de bak bedienen. Dus systeem drukloos maken, leiding er af, goed markeren en meten hoe diep de plunjer er in geschroefd zit, plunjer er uit schroeven, plunjer revisieren.
Maar ik zou eerst het onderdelen boek en het WPH goed bestuderen om te kijken hoe het zit.
thnx!!
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En zoals egbert zegt: Ververs de bakolie. LHM is niet goed voor je bak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
robbertkars schreef:Egbert schreef:Inderdaad dat zijn de plunjers die de bak bedienen. Dus systeem drukloos maken, leiding er af, goed markeren en meten hoe diep de plunjer er in geschroefd zit, plunjer er uit schroeven, plunjer revisieren.
Maar ik zou eerst het onderdelen boek en het WPH goed bestuderen om te kijken hoe het zit.
Weet je zeker dat je de plunjers eruit kunt draaien? ik heb ze nu maximaal eruit gedraaid en het lijkt erop dat ze niet verder naar buiten kunnen. Als ik de tekening in het sparepartsboek bekijk lijkt het er ook op dat onder de deksel de houders van de plunjers dikker zijn als het schroefdraad en dus alleen van binnen uit te verwijderen zijn. Wil niets forceren dus….hoor graag
Nu ga ik ook twijfelen, heb het zelf nog nooit gedaan.
Ik heb ergens een deksel liggen met de plunjers, maar kan daar nu niet bij.
Waterman??
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het deksel moet van de bak af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb even in de revue technique gekeken en de cilinders kunnen er inderdaa alleen maar uit als het deksel er af is. Daar zitten ze van binnenuit ingeschroefd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Excuses voor de verkeerde info
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
capt kok schreef:Klopt het dat er verschillende diameter ringetjes worden toegepast?
yes.bij citrotech echter 2 verschillende setjes voor bakken na 1965. 2xgr en 3xklein of 4xgroot en 1x klein. Beide maar gekocht zie het wel als de bak open ligt en ik via dit forum en eventueel Harry Martens nog wat advies heb ingewonnen over het hoe en wat.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
De deksel ligt eraf. Conform wpb eerst 4x M4 draadeind in de schakelplunjers gedraaid en met een contramoer de veren strakgetrokken (achteruit heeft geen veer) Moeren voor aansluiting hydroliek afgetekend, morgen weer verder met de rubbers plaatsen.
De auto kwam op het laatst niet meer uit de versnelling, kon dus ook niet starten (knopje onder het dashboard deed niets) met veel mankracht de loods ingeduwd. Onderstaande foto geeft mijns inziens aan dat ze in de 3e of 4e versnelling staat. Is het handig/nodig/mogelijk om de bak handmatig in neutraal te zetten voordat ik de deksel weer monteer?
Goed werk, toch wat ingewikkelder dan ik dacht.
Schakelstangen kan je nu zonder probleem verschuiven zodat hij weer in de vrij staat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Nu nog die rubber ringetjes uit die cilinders halen. 1 gelukt 1,5 uur werk grrr