Ik heb het dak van mijn DS gedemonteerd ( schroefbevestiging ) om de dakrand te repareren.
De schade daar valt mee, maar de rand die om het afgenomen dak zit is helemaal verroest en op 2 plaatsen helemaal doorgeroest. ( die waar de gaten inzitten om de schroefverbinding door te steken en zo het dak vast te zetten )
Op mijn zoektochten op het internet heb ik nog geen vervangingsranden kunnen vinden. Toch zal dit vast vaker aan de orde zijn.
Is er iemand die weet waar zo’n rand te vinden is?
is er een andere methode om het dak vast te zetten als deze rand niet te redden is?
zijn er tips omtrent dit probleem?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan even fototje plaatsen. Dat verduidelijkt het .
Ik denk dat je de rand bedoeld die aan het dak vast zit/eringelamineerd.
Opties:
Ander dak zoeken. De club heeft er een heleboel.
HEt dak in de sponning kitten. Dan is ie zeker waterdicht en blijft de onderrand goed!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het hangt er van af hoeveel van de dakrand is doorgeroest.
Ik heb destijds 50 cm profiel gezet, inclusief de schroefogen en de aluminium klinknagel die onder de trompet zit verborgen.
Voor grotere lengtes heb je een grotere zetbank nodig, mijn zetbank was 70 cm.
De kromming om de daklijn te volgen is met de hand aangebracht, dat viel me alles mee.
Het profiel klem je om de rand van het polyester dak, dat langs de rand een verdikking heeft. Hierdoor zit het muurvast.
Ik heb het project destijds afgebroken omdat ik uiteindelijk een goed gebruikt dak vond (ID uit 1958). Mijn originele dak was bij een eerdere restauratie glad geschuurd, daardoor miste het de karakteristieke ruwe vezelstructuur.
In mijn blog staan onder januari 2016 een aantal foto’s.
Bij mij zijn 2 stukken van 10 cm doorgeroest. Daar moet dus iets voor te maken zijn begrijp ik. Lijkt me de moeite waard om te proberen. Liefst houd ik mijn eigen dak. Is een gevoel. De rest is van de rand ga ik dan goed schuren en behandelen met novorox en daarna owatrol. Alles komt bij montage toch in een kitlaag.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Maar als je het dak gaat kitten heeft het toch helemaal geen belang meer om die twee kleine stukjes te “roestaureren”? Het heeft geen functie meer en je ziet er straks niks meer van. Sommigen zullen mij een barbaar vinden, maar ik zou die twee maal 10 cm er lekker tussen uit laten, de rest natuurlijk goed tegen verdere aftakeling behandelen, het dak LATEN kitten door een vakman en hoppa, lekker rijden.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Je hebt vast gelijk. waarschijnlijk is de kit ook sterk genoeg om de schroeven weer te kunnen gebruiken en het dak vast te zetten.
Maar met schroeven voelt het allemaal wel wat zekerder.
De meeste schroefverbindingen kan ik nog wel gebruiken. Ik denk dat ik ga proberen de stukjes te vervangen door wat metaal. Als dat niet lukt omdat de rand te ver heen is en niet gelast kan worden, wordt het kitten en deels schroeven.
Bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pas op dat het plastic niet smelt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>