Hallo allemaal,
Zoveel fantastische reacties had ik zeker niet verwacht en ik wil dan ook een ieder hartelijk bedanken die hier in deze oproep een al dan niet bruikbare reactie heeft geplaatst.
Via mail heb ik daarnaast ook het een en ander ontvangen. Helaas beschik ik niet over de tijd om op al deze reacties afzonderlijk in te gaan. Sorry daarvoor. Wel heb ik uiteraard de moeite genomen deze aandachtig te bestuderen.
Mijn conclusie wordt vooralsnog deze:
Een elektrische aandrijving op de hydraulische pomp als elektromotor en (AGM)-accu gemonteerd. Met wat voor motor en hoe precies is mij nog niet helder maar lijkt mij het beste uitgangspunt om zowel remmen, stuurinrichting en vering te kunnen bedienen. Denk dat dit per installatie en per 1 of 2 acculadingen voldoende moet zijn.
Ik voer deze installatie overigens niet zelf uit doch indien er iemand in deze treat is die dit kwalitatief en museumwaardig zou kunnen uitvoeren, of een bedrijf daarvoor geschikt weet, dan verneem ik dit graag. Bedenk daarbij wel dat ik ook mijn licht opsteek bij Schilder Electrics. Maar wellicht heb ik hen niet nodig.
Om HOUT AUTO te verplaatsen kies ik waarschijnlijk voor de Simply Mover omdat deze diverse aanpasmogoelijkheden heeft en een trekkracht van maximaal 1500kg. https://www.simply-mover.nl/elektrotrekkers/hw-02.
Ook wil ik voordien nog met Schilder Electrics https://schilderelectric.nl/ contact opnemen.Een vader-zoon bedrijf in Limmen welke klassiekers ombouwen naar elektrisch. Adres via Harry Martens.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de C6 zit een elektrische HD pomp. Dat zou ook een optie kunnen zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dat is idd wel erg handig, aansluitingen LHM etc hetzelfde?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Blijft een LDS-pomp heel & dicht als je er LHM mee pompt? Kan zo’n LDS-pomp voldoende leveren voor een compleet hydraulisch systeem (en is dat nodig)? Bij de C5 en C6 zit alleen de vering op die pomp. De besturing heeft een eigen pomp en de remmen zijn volledig gescheiden van de rest (DOT4).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In het kader van de vol elektrische ds was al onderzocht dat deze pomp te weinig levert om mee te rijden. Maar deze auto rijdt eigenlijk nooit. Je zou de originele pomp er nog paralel aan kunnen houden voor buiten!
Geen idee of LDS en LHM elkaar bijten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De ervaring leert dat LDS en LHM verbazingwekkend compatibel zijn qua systeem: ( Niet dat je de vloeistoffen kunt mengen!!) Een C5 pomp laat zich prima met LHM gebruiken en Citroen heeft zelf “multicouche” bollen gemonteerd op LHM XM’s en Xantia’s.
Blijft het probleem dat de pompopbrengst zeer beperkt is: De vering van een C5/C6 heeft nauwelijks “lekkage” en dat is het enige dat die pomp bedient. Omdat ook bij een DS de achterremmen en de vering gekoppeld zijn zou ik voorzichtig zijn met zo’n pomp om te rijden.
2 pompen parallel is ook een uitdaging: Je zou daar een kraan/ventiel tussen moeten zetten: Maar dat moet dan wel 200+ bar kunnen hebben, dat is serieus hydraulisch spul.
Ik zou dus eerder het hydraulisch systeem van de elektrische DS gebruiken: Daar is al ervaring mee opgedaan.
To err is human, not to err is divine.
Een aantal jaren geleden heb ik een schaalmodel gemaakt van de houtauto, nadat ik ‘m gezien had tijdens een ID/DS-clubmeeting in Alphen a/d Rijn.
Ziehier het verslag van de bouw en het resultaat.
http://www.citroenmodelcars.nl/html/projects_houtauto.htm
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:
2 pompen parallel is ook een uitdaging: Je zou daar een kraan/ventiel tussen moeten zetten: Maar dat moet dan wel 200+ bar kunnen hebben, dat is serieus hydraulisch spul.
Waarom? de druk kant van de pompen kan makkelijk 250 bar hebben. dat heb ik gezien toen mijn HD regelaar bleef hangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Andere optie is wellicht een elektrische HD pomp voor het systeem om hem hoog te zetten, te kunnen sturen, voor de aandrijving zou je ook kunnen kiezen voor een elektrisch caravan-mover systeem, al dan niet snel demonteerbaar. Als de auto hoog staat is daar ruimte voor.
Als we dan toch aan het ‘omdenken’ zijn: je zou dan ook een EXTERNE elektrisch aangedreven HD pomp-opstelling kunnen maken. Dat kan in een aparte service-koffer zitten die je tbv transport gewoon op de bijrijdersstoel of waar ook zet en aansluit. Op aanvoerzijde een flex HD leiding die op een T-stuk tussen originele pomp en HD-regelaar komt en een aanzuigslang met eigen filterelement die in het voorraadvat gehangen kan worden.
voordeel caravanmover is dat je die heel precies, met veel kracht en zeer lage snelheid de auto kan laten verplaatsen. Evt kun je die ook op een eigen subframe plaatsen dat je in de hoogste rijstand onder de auto rijdt, waarna je de auto erop laatzakken en het elektrisch aangedreven subframe de auto voortbeweegt.
Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection