1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De DS Pallas van Sam | Nieuwe Deurpanelen!
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 09 december 2020 06:13 PM

Dag allen,

Ik had me al kort voorgesteld in het daarvoor bedoelde subforum, maar het gaat uiteraard om de DS en niet om mij. Wink In dit topic ben ik van plan mijn ervaringen, problemen en verbeterpunten te delen.

De eerste ‘reparatie’ heeft al binnen 1 week na aanschaf plaatsgevonden en er is een tweede issue ontstaan waar ik nog geen oplossing voor heb. Hopelijk blijft het voorlopig hierbij..

Na de aanschaf vorige week heb ik de auto afgelopen weekend zowel met gas als benzine vol getankt. Dat laatste had ik misschien beter niet moeten doen, want de auto begon behoorlijk te lekken rechts achter (voor het RA wiel). Na een relatief korte zoektocht op dit forum kwam ik al snel tot de conclusie dat de achterbank eruit moest en de klep daaronder geopend moest worden om te controleren waar de benzine precies vandaan komt.

Met de stille hoop de tank niet doorgerot was of een benzineleiding vervangen moest worden, ondanks het mindere weer, aan de slag gegaan. En, gelukkig, was er direct zichtbaar waar het probleem zich voordeed. 1 van de slangen die aan de bovenkant uit de tank komt was helemaal nat en druppelde constant. Het rubber wat eromheen zit (zat) was helemaal broos en deed z’n werk niet meer.

Dit ‘probleem’ was eerder niet voorgekomen omdat de vorige eigenaar de tank altijd max tot de helft vulde en na het leegpompen van de benzine tank zie ik ook dat er geen brandstof stilstaat in de desbetreffende slang.

Hierbij een afbeelding van hoe ik het aantrof;

De benzine slang kreeg ik er natuurlijk niet even uit om er een nieuwe rubber omheen te leggen, dus contact opgenomen met de specialist in de buurt. Sorry meneer, half februari is er pas plek… Helaas voor mij, maar begrijpelijk in deze periode. Dus toch maar zelf aan de slag gegaan.

Uiteindelijk gegaan voor een tijdelijke oplossing die de boel voor nu droog houdt en het (hopelijk) volhoudt tot ik terecht kan bij de garage. Daarnaast tank ik ‘m natuurlijk niet meer vol.

Wat heb ik gedaan? Ik heb alles in de bovenstaande ruimte goed gereinigd en gedroogd en daarna met zelf vulcanizerende tape (griffon sft-101) de boel meerdere keren strak omwikkeld. Daarna nog een buis over de lengte doorgesneden aan 1 kant, eromheen gedaan en vastgezet met een paar klemmen. Ik realiseer me dat dit verre van ideaal is, maar na een proefrit van circa 20-30 km is de ruimte nog kurkdroog. Ik houd het in ieder geval in de gaten.

Het voorlopige eindresultaat:

Toen ik dacht dat ik het eindelijk opgelost had voelde ik plots dat de auto niet meer ‘zweverig’ veerde. Soms vervelend hard zelfs.. Had ik ‘m dan in de verkeerde hoogte staan? Nee dat was het niet. Thuis aangekomen en de auto op de juiste rijhoogte gezet en alle hoeken van de auto een keer goed ingedrukt. Alles veerde prachtig mee, behalve links voor. Bij de demper links voor was die zo hard als wanneer de auto in een hogere stand staat..

LHM gecontroleerd en daar zat ook voldoende in.

Ik ben benieuwd of er ideeën of suggesties met betrekking tot de demping links voor!

Flink verhaal zie ik nu, succes met lezen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 december 2020 06:39 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is je veerbol links overleden (er zit geen stikstof dus vering meer in).  Het vervangen daarvan is een koud kunstje (voorbereiding: zoek wel even goed uit hoe je een bol lost en hoe je het systeem drukloos maakt voordat je aan de klus begint. Als je twijfelt: laten doen want de systeemdruk is hoog en de arbeidskosten zijn beperkt).
Voor het vorige onderwerp: waarom tapen, een stukje nieuwe slang monteren is betrouwbaarder.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 09 december 2020 06:46 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie en suggesties Jeroen!

1. Hier heb ik nog niet over nagedacht. Is de gele slang die de benzine tank in gaat de benzine slang waar je het over hebt? Hoe moet ik dat voor me zien, de bestaande doorsnijden en koppelen aan de nieuwe?

2. Bedankt, ik ga even kijken wie er in de buurt op korte termijn tijd heeft om hiermee aan de slag te gaan. Als ik er zelf mee aan de slag ga is het de bedoeling dat ik een nieuwe veerbol aanschaf en de huidige vervang of moet de huidige veerbol gerepareerd/ gereviseerd worden?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 09 december 2020 06:59 PM
  [ # 3 ]

Licht eraan of de veerboot “leeg ” is of kapot.
Bij leeg nieuws vullen.
Bij kapot een nieuwe. Maar dat kunnen ze je zo vertellen als je er mee naar een DS garage gaat.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 09 december 2020 07:03 PM
  [ # 4 ]

Duidelijk, is het voldoende als ik alleen de veerbol meeneem of handiger als ik met de citroen zelf ga?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 december 2020 07:03 PM
  [ # 5 ]

Mijn reactie is vertraagd. 6.46 uur.
Wat de slang doet maakt niet uit. Niet tapen (want tapen is een nood reparatie).
En voor nummer 2: een veerbol gewoon vervangen en niet gaan zitten kloten met vullen enzo. Is mijn advies. Zie I.F.H.S, je praat over 4 tientjes per bol. Vergelijk dat eens met wokkelvering en hydraulische schokdempers. Voor 160 euro heb je een als nieuw perfect verende DS. Hulde aan de hydropneumaat Wink

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2020 07:32 PM
  [ # 6 ]

Bij een originele veerbol geniet vullen altijd de voorkeur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 09 december 2020 09:58 PM
  [ # 7 ]

Ik heb me even kort verdiept in de veerbollen. Als ik er mee aan de slag ga lijkt het me verstandig om gelijk een set deelbare veerbollen aan te schaffen. Nu zitten er gelaste in, dus hopelijk ga ik er naast het oplossen van het probleem ook op comfort wat op vooruit.

Morgen even contact opnemen met de specialisten en hopen dat ze op korte termijn een plekje voor me hebben.

Wat betreft de benzineslang is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik ‘m zou kunnen vervangen. Voor zover ik kon zien/ voelen liep de gele buis de tank in en er zat weinig beweging in. Ik nam dus aan dat die slang tot diep in de tank liep en richting de voorkant van de auto. Om er een rubbertje omheen te krijgen zou ik ‘m dus of helemaal uit de tank moeten halen of de slang doorsnijden en met een koppelstuk de twee losse uiteindes weer aan elkaar koppelen.

Ik ben sowieso van plan om hiermee naar de garage te gaan, maar als ik het zelf in de tussentijd permanent kan oplossen zou het natuurlijk mooi zijn!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2020 07:24 AM
  [ # 8 ]

Om dat rubber te vervangen moet de plastic leiding uit de tank.
- dorpelplaat rechts losmaken
- tank aftappen door het losmaken van de moer/dop onder in de tank, 21 mm
- plastic leiding losmaken bij de injectiepomp, die zit achter de dorpelplaat die je losgemaakt hebt
- leiding uit de tank trekken
- rubber verwijderen
- nieuw rubber plaatsen,
- slang vanuit de dorpel door het rubber heen de tank in duwen
- slang weer in de tank
- afbouwen

Je bent even bezig maar het is goed te doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 10 december 2020 08:16 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor je uitgebreide reactie Waterman. Ik had al een vermoeden dat dit (ongeveer) de werkwijze was. Met de huidige temperaturen en niet voldoende ruimte in de garage om rustig en zorgeloos te werken laat ik het toch aan de specialist over.

Mooi om te zien hoe snel en kundig er wordt gereageerd op dit forum. Dank allen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 december 2020 08:36 AM
  [ # 10 ]

BEHALVE: als de leiding de originele aanzuigleiding is en daardoor helemaal uitgehard in de tank zit. Dan wil hij nooit de bocht om de tank uit. resteert alleen nog afsnijden en naar beneden eruit.
Als het de retour is heb je een kansje..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 december 2020 08:37 AM
  [ # 11 ]

Haal even twee deelbare bollen en zet die er op. koud kunstje. Of vraag een andere DS rijder in de buurt om te helpen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 december 2020 10:15 AM
  [ # 12 ]

In de film van DS-TT over veerbollen vervangen en testen kan je goed zien hoe het moet.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232060

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 10 december 2020 10:41 AM
  [ # 13 ]

Ik had de video inmiddels bekeken. Als het bij de veerbollen blijft en je hebt de juiste gereedschap in huis is het inderdaad eenvoudig te vervangen. Inmiddels heb ik voor volgende week een afspraak staan bij Chyparse voor het vervangen van mijn 2 voorste veerbollen. Huidige zijn gelaste en worden vervangen voor deelbare.

Achter zitten er ook gelaste op. Ik zat er zelf aan te denken om die te laten zitten als er voldoende druk in zit en ook te vervangen voor deelbare als die het een keer begeven. Wat is jullie ervaring met deelbaar voor en gelast achter of andersom.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 december 2020 10:58 AM
  [ # 14 ]

Geen probleem om voor deelbare en achter gelaste te hebben.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Sam90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 08-12-2020

Gepost: 10 december 2020 11:52 AM
  [ # 15 ]

Dank voor je reactie Egbert.

Dit weekend ga ik aan de slag om het interieur grondig schoon te maken. Ik heb al op een klein testplekje het dashboard geprobeerd te reinigen. Het wordt schoon, maar de echt diep zwarte kleur krijg ik niet meer terug. Zijn daar nog methodes voor? Bepaalde middelen, oliën of misschien wel mbv een fohn licht opwarmen?

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook