Bij mijn AX Gt injection van april 1992 gaat het lampje naast/boven de temp. meter van de kvs al branden als de meter in het midden staat, dus nog voor de koelfan van de radiator automatisch aanslaat.
Omdat ik bij het forum van de AX club wel viewers, maar geen reacties krijg, probeer ik het hier maar eens.
Intussen een nieuwe zender (van ERA S.r.l., nr 330118) gemonteerd, maar zonder succes, het lampje blijft te snel aan gaan.
Uit het schema van het Haynes manual begrijp ik dat de twee draden vanaf de zender in de cilinderkop naar resp. de meter en het lampje lopen vermoed ik dat er een (foute) verbinding tussen de twee draden is ontstaan.
Heeft iemand eerder met dit fenomeen te maken gehad of heeft iemand suggesties?
Ik denk dat je de zender voor de meter vervangen hebt, maar dat er nog een andere zender is die als schakelaar werkt om dat lampje te bedienen. Als die zenders oud worden gaan ze wel een bij de verkeerde temperatuur aan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn AX had een tweepolige temperatuurvoeler met een dubbele functie, een thermocontact voor het waarschuwingslampje en een NTC voor de meter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Ik denk dat je de zender voor de meter vervangen hebt.
Even googlen op ERA S.r.l., nr 330118 bevestigt dit, dit is een temperatuursensor (NTC) en geen temperatuurcontact.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat ERA nummer is echt een NTC èn een temp. schakelaar. Vandaar de twee draden, een voor de meter (geel) en een voor het lampje (blauw). De voeler maakt massa via de cilinderkop en stuurt die met de ene draad(deels, en oplopend met de temp) door naar de meter en bij bepaalde temp. (vol)de andere naar het lampje.
Wat ik uit het schema van Haynes niet begrijp is waarom er een diode is geplaatst tussen de draad van het lampje en de draad die naar het oliedruklampje gaat??!
Ik vermoed dat die diode op de verkeerde plaats is getekend en dat die in werkelijkheid tussen de twee draden vanaf de genoemde ERA voeler zit. Als die diode dan defect zou zijn verklaart dit het vroegtijdig branden van het lampje. Tussen de twee draden zou in koude toestand een oneindige weerstand moeten bestaan. Dit is bij mij echter niet het geval, er is een weerstand meetbaar, hetgeen inhoud dat er een lekstroom van de ene naar de andere draad gaat. Die diode zou volgens de Haynes tekening in de dashboard-cluster zitten.
Het gaat me te ver om het dashboard uit te bouwen voor een onwillig lampje.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die diode zit er in om het waarschuwingslampje te laten branden bij aangezet contact zonder lopende motor.
Hierdoor kan je het lampje op goede werking controleren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Donar schreef:Dat ERA nummer is echt een NTC èn een temp. schakelaar.
Weet je zeker dat het de 330118 is?
Volgens https://www.autodoc.nl/era/9570879 is het toch echt alleen een NTC en geen contact.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Era 330118 is overigens voor een Mercedes.
Voor een AX moet je toch echt deze https://www.autodoc.nl/era/2472608 hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Vast hartelijk dank voor het meedenken. Ik denk overigens dat ik wel de juiste zender heb, omdat de symptomen (lampje brandt al bij halve schaal en meter staat bij warme motor op precies dezelfde plaats als bij de “oude”, ik neem aan originele, zender) precies hetzelfde zijn.
Ik ga in elk geval wel proberen om het door jou genoemde onderdeelnummer te bestellen en deze monteren om te kijken of dat enig soelaas biedt. Dat is i.i.g. veel minder werk dan de klokken demonteren.
Nog even gekeken op de door jou aanbevolen site, maar daar staat dat de schroefdraad 14 x 1.5 is. Die heb ik ook in handen gehad, maar die past niet want de draad in mijn cilinderkop is 12 x 1.5. Op de een of andere manier klopt er iets niet, want de huidige (met 12 x 1.5 draad) heeft op de verpakking (doosje) toch echt nr. 330118 staan???
In een auto uit 1992 verbaasd het me niet dat er geen originele meer in zit: Daar is in 28 jaar al het nodige aan gesleuteld.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Donar schreef:De huidige (met 12 x 1.5 draad) heeft op de verpakking (doosje) toch echt nr. 330118 staan.
Terwijl dat volgens Autodoc ook M14x1,5 zou zijn.
Afgelopen weekeinde net al het AX-spul van de hand gedaan, maar volgens heb ik zo’n sensor nog ergens liggen in de boet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Benieuwd hoeveel er hier weten wat een boet is….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar kan ik tegenin brengen dat in de “oude” situatie het lampje en de temp. meter wel juist aangaven, het lampje heeft niet zo vroeg gebrand vanaf november 2015 (aanschaf datum van de AX) tot september 2020. In die tijd zijn wel kachelradiator, thermostaat en diverse slangen in het kvs systeem vervangen, maar dat had geen invloed op meter, lampje of inschakelmoment van de radiator koelfan. Vanaf september j.l. begon het lampje opeens spontaan te vroeg te branden, terwijl er geen veranderingen aan het kvs systeem waren uitgevoerd vanaf april 2018. In het kort: het lampje ging zomaar spontaan branden, terwijl er in ruim 2 jaar niets aan het systeem was veranderd.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kortom, een overleden thermocontact.
De P309 van m’n jongste zoon heeft er ook last van, de rode lamp aan nog voordat de koelventilator op de langzame stand inschakelt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jouw GT Injection uit 1992 heeft monopoint inspuiting en daarmee hetzelfde blok in mijn voormalige 1.4i, een TU3 met 75 pk.
Dit blok heeft in de linkerzijde van de kop 2 opnemers.
De voorste, op de foto met de groene steker, is voor het temperatuursignaal naar de ECU.
De achterste, op de foto met de blauwe steker, is voor de opnemer van èn de meter èn het waarschuwingslampje.
Op de foto zit nog een sensor gemonteerd voor alleen het lampje, deze heb ik later vervangen voor een 2-polige vanwege de montage van een tellerpartij met meter.
Ook de kabelboom heb ik destijds daarop aangepast.
En nu komt de truc, de voorste opnemer heeft een M12x1,5 mm draad en de achterste opnemer dus M14x1,5 mm.
Ik heb van beiden zojuist een exemplaar nagemeten.
Je hebt dus toch de verkeerde opnemer vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986