Die melding krijg ik regelmatig de laatste tijd. Soms al na 2 km rijden met koude motor. Dan stop ik (uiteraard) en na herstart blijft hij meestal weg.Ook is de melding soms maar heel even en verdwijnt weer. Na uitlezing bleek het de koelvloeistof temperatuur te zijn.
Ik denk zelf aan de sensor en/of de thermostaat. Wat denken de experts hiervan?
Koelvloeistof niveau in tankje is normaal.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
De thermostaat zou na 2 minuten een beetje open moeten gaan. De vraag is dus: Is de temperatuur echt te hoog ( lijkt me onwaarschijnlijk) of is de informatie foutief.
Controleer volgende keer eens of je waterslangen al langzaam warm worden ?
Temperatuur sensor: Die hebben niet het eeuwige leven, maar kijk ook de bekabeling eens na: Ik dacht dat een kortsluiting ook “te heet” gaf, en een “open circuit” koud.
To err is human, not to err is divine.
Een ,kortstondige, kortsluiting in de bekabeling zou inderdaad ook nog kunnen.
Dinsdag gaan we er naar kijken, in een verwarmde garage van een vriend.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In mijn C5 bleek het de sensor te zijn. Meteen ook de thermostaat laten vervangen. Geen klachten meer gehad.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb het bij een C6 nog nooit gehoord, maar er waren ook bepaalde modellen/jaren waar de KVS sensor ging lekken.
Dan kroop de KVS de hele kabelboom in, met alle schade van dien…
Hopelijk kent de C6 deze kwaal niet.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
dit probleem heb ik ook gehad met mijn C6.
In mijn geval was het de thermostaat.
als het goed is heb ik dit toen geschreven op deze site.
Inmiddels zijn de thermostaat + sensor vervangen en lijkt het probleem opgelost.
De oude thermostaat sloot niet meer goed af (lag eigenlijk los in het huis) waardoor het opwarmen bij koude motor heel lang duurde. Daardoor raakte het motormanagement kennelijk in de war en gaf ,na een paar kilometer reeds, een stop/alarm signaal.
Bedankt voor jullie meedenken.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6