Beste mensen,
In mijn citroen DS 23 Pallas uit 1973 zit, zoals in veel auto’s, een koppelingspedaal. Echter het voelt niet prettig om te koppelen. Ik moet mijn linkervoet te veel strekken. Dit is bij veel schakelen vermoeiend. Dat ik moet strekken komt mede doordat de vloermat dik is waardoor de afstand van de onderkant van het pedaal tot aan de bodem (in dit geval dus vloermat) vrij gering is.
In het werkplaats handboek staat dat de afstand tussen de onderkant van 142 mm zou moeten bedragen. Voor een P.A. uitvoering van dit pedaal zou de hoogte 137 mm moeten zijn.
Mijn vragen:
Wie weet hoe ik kan achterhalen of een een normaal of een P.A. pedaal heb?
Is er een mogelijkheid om het pedaal flink hoger af te stellen? Ik zie wel een aanwijzing in het WPHB, maar vraag me af of dat veel zoden aan de dijk zet.
Mijn inziens is de stand van de koppeling eigenlijk niet zoals die zou moeten zijn, namelijk te veel naar onderen gericht, terwijl die in moderne auto’s meer horizontaal gericht is. Is er mogelijk een opzet hulpstuk waardoor je het effect kunt bereiken dat het voetstuk hoger zit en waardoor je een meer horizontale beweging krijgt? Iemand een idee?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
essentieel is of de vrije slag niet veel te groot is.
als die minimaal is hoeft je pedaal niet ver naar beneden en kan je een meer natuurlijke beweging maken.
dat zou ik eerst onderzoeken. als je dat niet kan verminderen is de koppeling waarschijnlijk aan zijn eind.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar omdat de plaat dunner wordt door slijtage, komt het druklager verder omhoog en wordt de vrije slag gaandeweg minder.
Bedankt heren voor jullie reactie…
de koppelingsplaat is nieuw met alles er op en er aan. Heb de auto de afgelopen 6 jaar helemaal gestript en weer opnieuw (gereviseerd) opgebouwd.
Ik zal eens kijken of ik inderdaad de vrije slag kleiner kan maken.
Citroen DS 23 pallas 1973
Dat kan als ik het me goed herinner onder de motorkap.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat betreft die afstanden: PA betekent volgens mij Pallas.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
PA is inderdaad eeb verwijzing naar Pallas. Het verschil in te meten hoogte ligt niet aan het pedaal, maar gewoon aan het feit dat het tapijt in een Pallas uitvoering dikker is.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Juiste scharnierhevel en drukpen gebruikt ?
Scharnierpunt op de bak staat goed vast ?
Afstelling kabel juist ??
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han S schreef:Dat kan als ik het me goed herinner onder de motorkap.
Ja. op de bak. de hevel/druklager moet 0,5 cm afstand hebben van de drukgroep. Dat kan je alleen niet zien want dat zit in de bak. is dus een soort gevoelsetting.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bedoel je niet 0,5 mm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een halve centimeter tussen druklager en diafragma? Daar geloof ik niets van. Dat geeft een halve meter vrije slag op het pedaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch heeft Boog gelijk. 3 tot 5 mm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de revue technique kan ik het niet vinden. Wel in die van de sm. 1,5 mm tussen druklager en diafragma.
Hebben jullie het niet over een andere maat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.