Bij een motorrevisie van een Triumph motor uit 1973 , bleken de vlakke nokvolgers ernstig beschadigd en ingevreten. Inmiddels heb ik begrepen dat speciaal bij vlakke nokvolgers het zinkgehalte van de motorolie heel belangrijk is. Bijna alle moderne olies, ook bv castrol olie classic, hebben een veel lager zinkgehalte dan vroeger.
Heeft de DS motor (bij mij DS 23 inj. 1973) ook vlakke nokvolgers ?
Dan zou voor deze motor, ook al zijn ze veel robuuster, ook zinkrijke olie zinvol zijn (bv MPM 20W50 Classic ZH).( Kost bijna even veel als Total 20W 50, dus voor de kosten hoef je het niet te doen)
Er staan op dit forum al veel discussies over Zinc, lees die eerst eens ?
Ja, een DS motor heeft ZDDP/Zinc nodig voor de stoterbussen, maar een beetje is genoeg.
“Moderne” olies hebben nauwelijks ZDDP omdat dat schadelijk is voor de katalysator. Maar er zitten soms wel andere producten in voor smering bij afschuiven ( shearing). Die MPM classic lijkt me prima, de high-zinc lijkt me overdreven ( de classis heeft tussen 1 en 1.5 % ZDDP, de HZ maximaal 1.99%). Te veel zinc is ook weer niet goed, die fosfor verbindingen zijn slecht voor bronzen lagers etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In het sm gedeelte is er behoorlijk wat over te lezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik was vorige week bij Kurt-de ds-koning in Somerset West, Zuid-Afrika en heb met hem gepraat over hetzelfde probleem. Volgens hem zijn beschadigde/gepitte nokvolgers het gevolg van water in de olie. Zeker de 2,3 met plastic afdichting tussen de cylinderbussen en blok gaan makkelijk lekken.
Kortom; heb jij water lekkage in je blok?
(Ben geruime tijd off line moeten zijn)
Nee bij mij geen enkele waterlekkage en altijd op tijd oliewissel.
De vlakke vorm van de nokvolgers schijnt het probleem te zijn volgens mijn revisiebedrijf (maar gespecialiseerd in Triumph).
Bij de hoge zink oliën ziet hij geen invreten meer, ook al worden de motoren flink belast.