In mijn xantia 1.8 16v van 2000 heb ik eerst de koppelingsplaten vervangen. Toen hij daarna niet startte bleek de nokkenassensor kapot. Deze heb ik vervangen en toen werkte alles. Vanuit Den Haag naar Leeuwarden gereden. Toen ging wel het motormanagementlampje branden. Maar alles bleef netjes werken. Het bleek dat ik de lambdasonde had aangeraakt. Deze vervangen en daarna weer een keer naar friesland op en neer. Daarna ging weer de nokkenassensor kapot. Deze is kosteloos vervangen door de leverancier. Alles werkte weer. Maar tijdens een korte rit ging de stationair naar 3000 toeren. De lambdasonde gaf meer dan 0,9 volt af. Deze is ook kosteloos vervangen. De nieuwe lambdasonde geeft ook weer een te hoog toerental. Er zit nu een nieuwe (ander merk) in. Maar ondertussen is de 2e nokkenassensor kapot en zit de derde (nu van bosch)er in maar deze is ook al weer kapot. Ik meet een stuurspanning van 6 a 7 volt en dat is denk ik teveel. De bedrading van de nokkenassensor is doorgemeten en is niet onderbroken (op drie pinnen bij de ECU krijg ik signaal op een respectievelijke aansluiting)
Dus is de vraag waarom vreet mijn xantia (inmiddels 300.000KM) nokkenassensoren? is de ECU kapot?
Vraag : heeft deze deze motor 2 sensoren t.w. 1 x nokkenas en 1 x in het vliegwielhuis ? Bij mijn weten enkel in het versnellingsbkhuis met dubbele funktie BDP en motortoerental.
Ik verwacht dat je nog passieve 2-draads sensoren hebt, die hebben geen stuurspanning nodig. Anders is het OF 5 volt of 12 volt. Meet je dat met een digitale multimeter ?
Wat is je boordspanning ? Kan het zijn dat je dynamo meer dan 15 volt levert als je motor wat hoger in de toeren draait ?
Ik ga vanavond eens in de schema’s kijken of dat me iets zegt.
To err is human, not to err is divine.
Er zit maar 1 sensor op het koppelingshuis; gecombineerd nokkenas en bdp. Geeft nogal verwarring als je zo’n ding besteld. Verder zitten er aan deze sensor 3 draden waarvan 1 een voeding is en deze geeft op de multimeter 6 a 7 volt aan.
Ik kijk nog na of er een nok mist want elders op internet is er een verhaal over nokken. Als ik het goed gezien heb tijdens de montage van de koppelingsplaat is er een regelmatig verloop van de nokken en op één plek een uitsparing (waarvan ik verwacht dat het een nulpunt is).
Boordspanning is ook gemeten en en levert niet boven de 15 volt. circa 14,5 en dat is normaal. Ik heb daar ook al aan gedacht. Ik vind al die elektronica waardeloos; geef mij maar een gewone ontsteking en carburateur zoals in mijn DS 23
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pukkeltje1956 schreef:Er zit maar 1 sensor op het koppelingshuis; gecombineerd nokkenas en bdp. Geeft nogal verwarring als je zo’n ding besteld..
Dat is niets anders dan een gewone BDP sensor. Kan ook niet anders, want aan het vliegwiel kun je geen toerental of positie van de nokkenas meten, de nokkenas draait immers op een ander toerental.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als het een gecombineerde sensor is dan bedoeld men dat hij 2 functies vervult: Toerental en Bdp. Die zit dus op de krukas en niet op de nokkenas. Volgens de boeken is het een 3-draads Hall sensor, die heeft naast een massa en een voedings aansluiting een derde signaal aansluiting. Als je die dingen verkeerd aanstuurt of zo dan gaan ze helaas wel eens kapot.
Het kan met 1 sensor want als je “waisted spark” gebruikt dan maakt het niet uit of je in de uitlaatslag ook nog eens ontsteekt, maar je motor heeft ook nog een nokkenassensor.
Die BDP /krukas sensor wordt rechtstreeks gevoed vanaf zekering 2: Dus met 12 volt op de aansluiting 1, de middelste is de massa en aansluiting 3 is de signaal uitgang. 6-7 volt is dus niet goed. Meet eens op de uitgang van zekering 2? En meer eens van daar naar de sensor.
Wat je ook nog kunt controleren is de massa: Je Xantia heeft nogal wat massa aansluiting en een slechte massa heeft veel invloed op slecht signaal.
Er is een link tussen de lambda sonde en de krukas sensor: De massa van de krukas sensor wordt ook gebruikt voor de afscherming van de lambda sonde draad.
Je Xantia heeft al een geïntegreerd motormanagement dat zowel de ontsteking als de injectie regelt. Dat is inderdaad geen carburateur en een verdeler hoewel het in functie hetzelfde doet: Mengsel en ontsteking verzorgen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Peter: Misschien kun je aangeven of het zekering 2 achter het dashboard of die bij de BSM is?
Verder: een sensor met Hall element doormeten met een multimeter kan funest zijn, dat heb ik tenminste gehoord.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Motortype zal zijn : XU7JP/LFY en heeft een Sagem LS96 gecombineerde inspuit/ontstekingsinstallatie.
Lambdasonde testen met multimeter : koude motor en stationaire loop 0,4-0,6 Volt. Bij nwarme motor/katalysator begint de aanwijzing te pendelen tussen 0,1 en 0,9Volt. Motor/katalysator bedrijfswarm : motor met 2500t/min. laten draaien en moet de aanwijzing sneller gaan wandelen tussen o,1 en 0,9 Volt. Gebeurt dit, is de lambdasonde in orde. De beide witte kabels zijn verwarming, de twee andere dus spanning meten.
BDP/cylinderkenning/toerentalgever in het versnellingshuis.
Gever is van het induktieve type,wordt dus niet vanuit de EDC aangestuurd,maar levert juist een spanningssignaal aan de EDC en dat spanningssignaal wordt vergeleken met de gegevens uit het kenveld. Stekker heeft 3 kabels: 1 en 2 voor spanningsmeting , kabel 3 is afscherming en gaat via de EDC aan massa.
Gever geeft een wisselspanning af en loopt op en neer met het motortoerental.
Stekker3 polig : 1 en 2 spanning / weerstand meten en kabel 3 is afscherming en gaat via EDC aan massa.
Controle met multimeter : weerstandswaarde 350 - 600 Ohm.
Testen met multimeter: tijdens het starten moet de sensor een wisselspanning opwekken van ca. 5 tot maximaal 8 Volt. Gebeurt dit, dan is de sensor voor de EDC in orde.In staionaire loop 6 of 7 Volt wisselspanning meten is in orde.
Nokkenassensor: deze motor heeft geen nokkenassensor.
Welke sensoren in dit systeem worden met 5 Volt vanuit de EDC aangestuurd : gaskleppotentimeter - gaspedaalsensor - motor temperatuurzender en luchttemperatuurvoeler.
Dank voor de reacties. Ik ga weer meten en kom dan terug
klever33 schreef:
Motortype zal zijn : XU7JP/LFY en heeft een Sagem LS96 gecombineerde inspuit/ontstekingsinstallatie.
Lambdasonde testen met multimeter : koude motor en stationaire loop 0,4-0,6 Volt. Bij nwarme motor/katalysator begint de aanwijzing te pendelen tussen 0,1 en 0,9Volt. Motor/katalysator bedrijfswarm : motor met 2500t/min. laten draaien en moet de aanwijzing sneller gaan wandelen tussen o,1 en 0,9 Volt. Gebeurt dit, is de lambdasonde in orde. De beide witte kabels zijn verwarming, de twee andere dus spanning meten.
BDP/cylinderkenning/toerentalgever in het versnellingshuis.
Gever is van het induktieve type,wordt dus niet vanuit de EDC aangestuurd,maar levert juist een spanningssignaal aan de EDC en dat spanningssignaal wordt vergeleken met de gegevens uit het kenveld. Stekker heeft 3 kabels: 1 en 2 voor spanningsmeting , kabel 3 is afscherming en gaat via de EDC aan massa.
Gever geeft een wisselspanning af en loopt op en neer met het motortoerental.
Stekker3 polig : 1 en 2 spanning / weerstand meten en kabel 3 is afscherming en gaat via EDC aan massa.
Controle met multimeter : weerstandswaarde 350 - 600 Ohm.
Testen met multimeter: tijdens het starten moet de sensor een wisselspanning opwekken van ca. 5 tot maximaal 8 Volt. Gebeurt dit, dan is de sensor voor de EDC in orde.In staionaire loop 6 of 7 Volt wisselspanning meten is in orde.Nokkenassensor: deze motor heeft geen nokkenassensor.
Welke sensoren in dit systeem worden met 5 Volt vanuit de EDC aangestuurd : gaskleppotentimeter - gaspedaalsensor - motor temperatuurzender en luchttemperatuurvoeler.
Motortype en ecu klopt precies.
Het meten van de lambdasonde heb ik niet gedaan. Zolang de motor niet loopt gaat dat toch niet.
De BDP gemeten tussen 1 en 2 bij starten 1,2 volt en 350 ohm. Kapot maar dat dacht ik ook al. De vraag is waarom er inmiddels 3 sensoren kapot zijn gegaan (2 van febi en een bosch-de laatste-). Ik heb ook nog aan de andere kant gemeten en krijg tussen 1 en 3 & 2 en 3 beide keren een spanning van 2,3 V. Kennelijk levert de ECU spanning aan de sensor. Punt is ik wil best een vierde sensor kopen maar als die ook weer aan gort gaat schiet ik niet op.
Ik stuur je een PM
Inmiddels is het probleem opgelost. Met het vervangen van de koppelingsplaten zijn de bevestigingen van de massa (en dat zijn er 3) niet goed schoon teruggeplaatst. Naast het feit dat zowel de bdp sensor en lambdasonde kapot waren leidde dit tot een wisselend beeld en een focus op de sensoren en de ecu. Met de hulp van Klever33 ben ik er goed uitgekomen en daarvoor dank.
Draadje kan wat mij betreft afgesloten worden.