Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hij denkt dat de airco alleen maar werkt als de fan in de eerste stand staat. Maar ook in hogere standen werkt de airco. Hij werkt alleen niet als de fan uit is. Met fan bedoel ik dus de blower voor het interieur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
had het inderdaad foutief geinterpreteerd / vertaald.
En hoe zit het eigenlijk met het contact dat op de stuurbekrachtiging zit.
Dit is “gesloten” bij een druk lager dan 110 +/- 5 bar.
Wanneer wordt deze druk ongeveer bereikt?
Is dit contact ook bij 0 bar “gesloten”?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bedoeling is om het aanschakelen van de de ventilators vanuit de airco werking
uit te schakelen bij een bepaalde rijsnelhied .
Omdat er dan genoeg rijwind is om de condensor te koelen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat manocontact schakelt een relais (in de buurt van het LHM reservoir) naar massa dat vervolgens weer het relais van de fans bekrachtigt. Dus bij een druk 0 is het manocontact gesloten (weerstand nul) en bij de juiste druk gaat het open. Of dat 110 is weet ik niet precies. Het is te zien in het elektrisch schema (dan bedoel ik een echt schema, zoals te vinden in het WPHB of de RTA) De functie is om de fans uit te schakelen bij een snelheid groter dan ongeveer 50 km/h. Ze moeten dan natuurlijk wel weer inschakelen als de koeling daar behoefte aan heeft. Dus als je stilstaat met de airco aan moeten de fans draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
dus dan kunnen de schroeven draaien bij gewoon contact aan?
contact aan = relais 34 in werking
als dan de binnen ventilator minstens in de lage stand staat en de verdamper sensor niet te koud is, gaat er stroom naar de compressor en naar relais 60.
Deze krijgt dan massa via het stuurdruk contact zodat de koelschroeven dan al draaien?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Even dit oude draadje opgezocht, ik ben airco aan het inbouwen in mijn Sm.
Origineel was deze niet uitgerust met airco, nu wil ik de recirculatie klep bedienen welke voor de ventilator zit.
Normaal gesproken gaat het zo:
Op het einde van de blauwe schuif gaat de “recycle” klep dicht onder de motorkap ( voor de ventilator ) en wordt er enkel binnenluchtgekoeld.
Alleen niet bij auto’s zonder airco daar staat die klep altijd dicht..
Zit daar een soort vacuüm schakelaar o.id. op?,en is dit te modificeren?
Als ik de klep bekijk lijkt er een kabel zoals bij het Ds kachel huis op te passen.
Maar bij een Sm is vast voor een fancy oplossing gekozen.
Daar zit inderdaad een tweede onderdruk schakelaar op die met behulp van een drukdoos die klep bediend.
Je zou dat “mechanisch” kunnen maken, of elektrisch of op zoek gaan naar het benodigde materiaal.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat is dan weer een leuke uitdaging
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bijna alle SMs hadden airco dus er zijn een hoop onderdelen van.
Bel maar ff met Sars.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb zo’n vacuüm schakelaar kunnen bemachtigen, het is er een welke normaal bij het voeteneinde zit bij de kachel radiateur.
Ik heb het beugeltje aangepast en de schakelaar ingekort.
Een drie weg slang splitter gevonden en aangesloten.