Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Beste mensen,
op de valreep van 2020 toch nog een vraag.
Ik heb mijn motor weer grotendeels in elkaar zitten, cylinderkop is eraf geweest en gereviseerd, nieuwe waterpomp, alle pakkingen nieuw etc etc etc.
Nu heb ik aan de linkerkant van het blok een lekkage van koelvloeistof (ja het is KVS want het is helder roze).
Ik vermoed dat het komt van de KVS doorvoer in het inlaatspruitstuk. (middelste gat tussen cyl 2 en 3). Ik heb er nieuwe pakkingen droog ingezet. Moet hier toch vloeibare pakking op? Ik kan hierover niets vinden in het WPH.
Of kan hij lekken op de koppakking? Ik heb ook hier een nieuwe pakking ingezet en alles op moment aangehaald…
Mijn advies is om alle pakkingen behalve de koppakking, de uitlaat spruitstuk pakkingen en de oliefilter deksel pakking dun in te smeren met loctite 5923.
Hier is al veel discussie over geweest in het verleden. Origineel werd door Citroen bij de pakkingen geen vloeibare pakking gebruikt, maar toen waren de pasvlakken nog helemaal zuiver uit de fabriek. Bij onze auto’s zijn de pasvlakken meestal niet meer 100% zuiver.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroën monteerde pakkingen met vet, niet helemaal droog dus. Vloeibare meuk er tussen, tja, wat Egbert zegt: veel discussie over geweest. Ik haat het in ieder geval. Maarrr… heb je de pakking goed gemonteerd en heb je de juiste pakking gebruikt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In elk geval geen dikke en of siliconen vlb pakking gebruiken. Wat je daarvan teveel smeert kan los laten en in de olie kanalen terecht komen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
OK dank voor de reacties mensen. Morgen het spruitstuk maar weer eraf halen. Iemand tip hoe dat makkelijk kan. Laatste heer heb ik heel lang geklooid.
Veerbol eraf… erder nog iets?
Als Citroen dat met vet monteerde dan is het wijs om niet helemaal droog te monteren.
Waar je wel op moet letten is 1 dat je een heel dun filmpje erop smeert en 2 dat die Loctite 5923 een langzaam drogende pakking is dus het beste 24 uur laten drogen voordat je belast en houdt er rekening mee dat dat uitharden bij lage temperaturen ( 0-5 graden) nogal wat langer kan duren.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het niet mogelijke lekkage via een tapeind wat in een niet-blind draadgat zit?
Of verwar ik het nu met een CX-cilinderkop?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de DS ken ik dat alleen van de kant van het uitlaatspruitstuk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ook de tapeinden van het waterpomphuis lopen door tot in het koelsysteem en moeten met vlb pakking gemonteerd worden.
De draadeinden van het inlaatspruitstuk zitten in potgaten, maar die monteer ik voor de veiligheid tot ook met vlb pakking.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper