Naar mijn idee mag er in een 1130 toch ook wel 15W40.
Een lekke drukzender heb ik vaker gehad, maar nog nooit een die de druk verkeerd aangaf.
Ik vind een brandend lampje bij stationair wel griezelig.
Als de druk echt te laag is merk je dat pas na een aantal ritten, dan gaat er het een en ander tikken…
Ik zou de tip van Citroensmgz ter harte nemen en de druk (laten) meten.
Omdat hij langere tijd heeft stilgestaan zou het kunnen dat er zoveel drab onderin het carter is gezakt dat hij dit aan het opzuigen is, ook al heb je nu ververst.
Om maar en doemscenario te bedenken…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In een 1130 of (latere) 1300 kan gewoon een minerale 15w40.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij is er een wezenlijk verschil tussen lekken en bij een verkeerde waarde schakelen.
Ik lees alleen verhalen over lekke drukcontacten.
In dit geval hebben we het toch over een exemplaar die foutief zou schakelen?
Ik zou de juiste olie er in doen en het stationair toerental correct instellen.
Probleem daarmee opgelost? Klaar.
Zo niet, oliedruk bij stationair (laten) meten.
Voldoende druk? Drukcontact vervangen.
Zo niet, sparen voor een motorrevisie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Waarom willen mensen altijd het moeilijkste eerst doen.
Toerental afstellen is zo gepiept. Is dan het lampje uit, dan is de klus geklaard.
Nog geen 5 minuten werk!!!
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Dirk. Een goed gezegde luidt: “Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?”
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het oliedrukcontact van een Gs/Gsa/Axel moet schakelen bij een waarde die ligt tussen de 0,5 en de 0,8 bar. Dat soort druk haal je al bij 600 TPM. Mijn ervaring is, net als bij een ds overigens, dat oude oliedrukzenders de neiging hebben om veel eerder te schakelen dan de genoemde waardes. Soms ging zo’n lampje al aan als de druk onder de 1,2 bar kwam. Een nieuw zendertje er in en klaar.
Maar ik zal wel te moeilijk denken wat dan vast een gevolg is van die jaren werkervaring in de citroëngarage
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met een van mijn ds’sen inderdaad gehad. Lampje brandt, geel lekkage en oliedruk normaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie het al, de meningen zijn verdeeld over de meest logische aanpak . Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten. De tip over het toerental neem ik ook zeker mee. Het is overigens een 1015 motor, maar dat zal voor het geheel niet zoveel uitmaken denk ik?
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Wat door alle discussie een beetje onderbelicht is gebleven,.....dit is een plaatje van een GS.
Prachtige auto, waard om zuinig op te zijn. Veel plezier ermee.
Maar…..de 1015 motor lust graag 20W50 olie.
Ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn. Ik volg het graag.
Prettige jaarwisseling.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal waar wat Dirk schreef: veel plezier van je mooie GS en als je 20w50 gaat gebruiken koop dan liefst een kwaliteitsolie met voldoende zinktoevoeging. Dat zorgt voor een lange levensduur van de nokkenassen. Dit bv:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Nog een tip van een oude GS-GSA sleutelaar.
De GS niet zo maar een auto, maar compleet anders als andere auto’s uit die tijd.
Doe jezelf een plezier en voorzie jezelf van goede technische documentatie.
Kluwer: De Citroën GS leer ‘m kennen voor de eenvoudige klusjes
Kluwer: Vraagbaak Citroën GS voor het serieuze werk
Kluwer: Handboek Citroën GS-GSA met veel foto’s. Ondanks dat er een paar foutjes instaan is deze goed bruikbaar.
Helemaal goud is natuurlijk een origineel Citroën GS werplaatshandboek.
Bovengenoemde boeken komen nog regelmatig voorbij op Marktplaats.
Succes!!
Dank voor de tips en de complimenten. Ik heb vandaag de ‘GS leer ‘m kennen’ en de vraagbaak gescoord op marktplaats. Morgen ga ik ze halen. De olie zal ik tzt ook wisselen voor 20W50.
Vanmiddag heb ik de bovenste bevestigingspunten gevonden voor de driepuntgordels op de achterbank, door even het achterlicht los te halen. De onderste punten had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrepen heb, is het op geen enkele manier mogelijk om op die plek een rolgordel te monteren. Klopt dat? Of zijn er creatieve oplossingen om het oprolmechanisme wel bovenop de kofferruimte te monteren?
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Hier weet ik even geen antwoord op. In die tijd waren 2 vaste 3 puntsgordels en een heupgordel in het midden gebruikelijk in een GS. (Als ze al waren gemonteerd). Of montage van 3 puntsrolgordels mogelijk is en hoe, is mij niet bekend. Mijn eerste en laatste GS verkocht ik in 1983, daarna GSA’s gehad.
Ik stuur je nog een tip per PM
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom geen tip gewoon op het forum?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
WPH kan je op veel plekken downloaden.
o.a. op Link
Succes met deze schitterende GS
Leuk dat je hier je ervaringen deelt. Zoals je leest is er hier veel expertise en zoals gebruikelijk zijn er altijd meerdere wegen naar Rome.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper