6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Terug naar de Xantia
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 januari 2021 11:53 AM
  [ # 76 ]

Allereerst; de beste wensen voor komend jaar!

De Xant doet het prima, heeft onlangs een grote beurt gehad waarbij ook achterremblokken vervangen zijn en airco weer is bijgevuld.
€800 armer, maar de Xant vaart er wel bij.
Achterruitverwarmings-relais (oranje) en ook de stuurhendels vervangen, zodat alles weer werkt wanneer en hoe het zou moeten.
Kilometerstand nu 210K, appeltje-eitje.
Zijn er nog wensen?
Ik ben van plan de Xant af te rijden, heb even getwijfeld of een XM of C5 interessant zou zijn….maar de Xant bevalt (uiteraard) uitstekend en doet intussen al weer 5jr wat ik van haar verwacht.
Verbruik schommelt tussen de 1:13 en 1:14,5..ik ben tevreden.
Eigenlijk moet het dashboard een keer los om alle lampjes te vervangen, de helft brandt niet meer…, maar daar zie ik een beetje tegenop..heeft ook geen prioriteit.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 januari 2021 01:03 PM
  [ # 77 ]

Is niet zon moeilijke klus. Heb je een type 2 dan beveel ik je aan de strip waar het klokje in zit af te zagen met een ijzerzaag rechts vd klok,zoals in type 1. Dan is lampjes vervangen de volgende keer 10 min werk.
Bovendeksel stuurkolom losmaken, 2 torx.
Deksel zekeringenkast openen, 2 torx daar aan de boven kant. 2 torx voor de strip met knoppen( 1e keer dus ook gedeeltelijk je console vd radio bij type 2 losmaken)
Dan 3 torx voor het tellerhuis en je kunt bij de lampjes.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 januari 2021 04:06 PM
  [ # 78 ]

Is het zoveel werk om de rechter helft van die strip los te maken bij een type 2? Ik zou verwachten dat je daarvoor alleen het radioframepje maar even los hoeft te schroeven toch? Dat zijn ook maar vier torxjes.
Verder is dashboardlampjes vervangen bij een type 2 niet heel veel werk inderdaad. Bij een type 1 zou het iets meer werk zijn omdat dan je stuur eraf moet. Desalniettemin doe je dat ook in een uurtje of zo, misschien twee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 januari 2021 04:24 PM
  [ # 79 ]

Bij een type 1 zaagde ik altijd het middenstuk uit het onderste deel van de stuurkolomkap. Kun je stuur en airbag laten zitten en wissel je lampjes in 15 min. Citroen maakt het soms onnodig moeilijk.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 januari 2021 05:33 PM
  [ # 80 ]

Wat een gebeun zeg. Zoveel werk is het allemaal echt niet en als je gelijk alle lampjes vervangt ben je voor een heel aantal jaar weer klaar. Strips doorzagen omdat het een paar minuten extra werk is, mijn hemel..

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 januari 2021 06:30 PM
  [ # 81 ]

Tsja, onnodig… Ik ben het met Timo eens. Zelf zou ik me flink aan zulke modificaties storen omdat de afwerking van je interieur er dan gewoon veel slechter uit gaat zien. Dan sleutel ik liever een paar minuten langer zolang het maar eens in de paar jaar (of nog minder vaak) hoeft.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 januari 2021 03:43 PM
  [ # 82 ]

De laatste keer dat ik dashboardlampjes van een Xantia II heb vervangen kostte dat net geen uurtje, en dat was héél rustig aan. Met alle strips nog intact.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 januari 2021 04:43 PM
  [ # 83 ]

Nou, als het buurman & buurman lukt moet het appeltje eitje zijn!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 januari 2021 06:50 PM
  [ # 85 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 januari 2021 10:51 AM
  [ # 86 ]

je mag het best beunen noemen maar daar waar Citroen op het lumineuze idee kwam op het makkelijker te maken bij het dashboard te komen door de stuurkolomkappen te veranderen bij type 2 zodat je niet meer je stuur en airbag hoeft te demonteren daar hebben ze echt een steek laten vallen door de strip 1 geheel te maken over de gehele lengte. Die is bij een type 1 wel gedeeld.
Ik zaag de strip dus a la type 1 in tweeen, dat stoort niet bij een type 1 en vindt ik ook niet storen bij een type 2 dat daar een naadje zit.

Je bespaart er flink wat tijd mee. De xantias worden oud en tenzij je alle lampjes vervangt is het te verwachten dat je er af en toe eens 1 moet vervangen. Kost mij 10 minuutjes. Ik spaar du iedere keer ca 45 minuten werk.
aan iedereen zelf de keus natuurlijk.

De modificatie bij type 1 is inderdaad gebeun , maar je ziet het niet en demonteren stuur en airbag is een klus voor de betere monteur ivm veiligheid. Ben je dat niet dan kun je met dat gebeun toch veilig en makkelijk je lampjes vervangen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 04 januari 2021 11:59 AM
  [ # 87 ]

Als de lampjes nu elke week stuk gaan, maar dat is niet het geval ....
Die strip verwijderen is bij een T2 een fluitje van een cent.


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 januari 2021 03:35 PM
  [ # 88 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Ik zaag de strip dus a la type 1 in tweeen, dat stoort niet bij een type 1 en vindt ik ook niet storen bij een type 2 dat daar een naadje zit.

Wat mij betreft zit daar wel verschil in. Bij een type 1 is het stripje ontworpen als twee onderdelen en dat zie je ook wel. Ze zitten ook tegen elkaar aan en klikken zelfs in elkaar vast. Als je een t2-stripje bewerkt zul je denk ik altijd zien dat het niet helemaal was hoe Citroën het voor ogen had. De twee helften zullen nooit helemaal mooi aansluiten.

Gert-Jan Brink schreef:

De modificatie bij type 1 is inderdaad gebeun , maar je ziet het niet en demonteren stuur en airbag is een klus voor de betere monteur ivm veiligheid. Ben je dat niet dan kun je met dat gebeun toch veilig en makkelijk je lampjes vervangen.

Daarom heb ik type 2-stuurkappen in mijn type 1 zitten Wink. Past goed, al lijkt hij aan de linker kant nog helemaal los te zitten. Alsof ik ergens vergeten ben om hem vast te zetten (wat niet ondenkbaar is). Volgende keer op de sloop maar eens kijken hoe het in elkaar hoort te zitten.

Menno schreef:

Als de lampjes nu elke week stuk gaan, maar dat is niet het geval ....

Tenzij je alleen de kapotte lampjes vervangt misschien? Voor de duidelijkheid: ik vervang ze altijd allemaal tegelijk. Ze zijn immers (meestal) allemaal even oud.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 januari 2021 05:09 PM
  [ # 89 ]

‘‘Die strip verwijderen is bij een T2 een fluitje van een cent’‘


Nou je bent een optimist. Is gauw een uur werk of meer. Ik herrinner me de eerste keer, moest de radio uitbouwen die me net 2 uur had gekost om hem erin te krijgen. Tja was type 1 gewend.

Mee eens dat je het ziet en blijft zien maar opvallen doet het nou ook weer niet en voor mezelf als bestuurder zit het achter mn stuur.

Heb natuurlijk wel een reservestrip voor als ik ooit spijt krijg. Ik kan hier geen originele lampjes krijgen en gebruik lampjes uit een sloopXant. Dus ik moet af en toe de boel wel openen. De Xantia is er voor mijn gemak, ik niet voor zijn.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 januari 2021 05:53 PM
  [ # 90 ]

Dat laatste is bij mijn Xantia’s nog wel eens andersom inderdaad Laughing.

https://www.autodoc.nl/philips/7275371
Ik gebruik altijd deze lampjes. Lijkt me dat dit type in Noorwegen ook wel ergens te vinden is? Philips 12516CP. Ik vind ze hier nog wel vrij duur, een jaar geleden kocht ik ze bij een bedrijfje uit Drachten nog voor 38 cent per stuk. Je moet dan wel de lampjes uit de plastic fittinkjes halen, maar dat kun je voorzichtig met een tang en een doek doen. Dat is bij mij in 64 lampjes maar één keer mis gegaan Wink. De nieuwe druk je er zo in.

Ik vond die nieuwe lampjes zelf altijd heel mooi als ik ze net vervangen had. Ze lijken gewoon een stuk helderder dan de oude, al helpt het natuurlijk ook wel mee dat ze domweg allemaal werken. Dan krijg je natuurlijk vanzelf meer lichtopbrengst.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook