1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Carburateur Solex 28 voor GSA
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 08 januari 2021 05:09 PM

Een kennis van mij is bezig met de restauratie van een bruine GSA, uit 1984 dacht ik.
Hij is er van overtuigd dat er een probleem zit in de carburateur (ik ben niet bekend met de de verschijnselen). Nu is hij, via mij, op zoek naar een Solex 28 Carburateur voor dat type. Hij verwacht dat het simpel wisselen van carburateur een oplossing is. Dat kan natuurlijk.
Ik heb ook al gezocht naar revisiesetjes, en dan kom ik Solex 28 wél tegen, maar dan in combinatie met een Volkswagen Passat.
Wie heeft er nog een bruikbare Solex 28 liggen of kan ons anderszins vooruit helpen ?

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 januari 2021 10:09 AM
  [ # 1 ]

Is de kennis al lid van de GS/GSA vereniging?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 09 januari 2021 10:48 AM
  [ # 2 ]

Simpel wisselen is er niet bij. Nieuwe ga je niet vinden en van gebruikte weet je de herkomst en conditie niet. Die moet dus ook uit elkaar om de staat te beoordelen.
De bestaande carburateur beoordelen, schoonmaken en eventueel reviseren lijkt mij een betere optie. Er zijn bedrijven die revisie sets leveren, en carburateurs reviseren. Laten reviseren is niet goedkoop, maar je krijgt wel een volledig in nieuwstaat verkerende carburateur terug. BCCP in Gramsbergen is zo’n bedrijf.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 09 januari 2021 12:23 PM
  [ # 3 ]
Jeroen Simons schreef:

Is de kennis al lid van de GS/GSA vereniging?

Nee. Ik snap de achterliggende vraag, maar met 7 verschillende types Citroën van de bouwjaren 1958 tot 1990 in de garage ligt het niet meteen voor de hand om van eenzelfde aantal clubs lid te zijn. Het betreft hier een eenmalige vraag over één specifiek probleem.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 09 januari 2021 12:28 PM
  [ # 4 ]
dirkvdmei schreef:

Simpel wisselen is er niet bij. Nieuwe ga je niet vinden en van gebruikte weet je de herkomst en conditie niet. Die moet dus ook uit elkaar om de staat te beoordelen.
De bestaande carburateur beoordelen, schoonmaken en eventueel reviseren lijkt mij een betere optie. Er zijn bedrijven die revisie sets leveren, en carburateurs reviseren. Laten reviseren is niet goedkoop, maar je krijgt wel een volledig in nieuwstaat verkerende carburateur terug. BCCP in Gramsbergen is zo’n bedrijf.

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Van de meeste carburateurs die bijvoorbeeld via Marktplaats voorbijkomen, is de staat onbekend. Ik zie dat BCCP revisiesetjes levert. Ik denk dat mijn advies nu is om de carburateur ultrasoon te reinigen en te reviseren met gebruikmaking van het setje. Ik ken iemand die dat met regelmaat doet met de 18PK-carburateurs 2CV, dus dat moet met een Solex 28 van een GSA óók lukken. Wij hebben ook nog ergens een werkplaatshandboek van de GSA liggen, en daar staat ongetwijfeld informatie in over die carburateur.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 10 januari 2021 02:11 PM
  [ # 5 ]

Ik heb nog wel een goede Solex voor GSA liggen.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 10 januari 2021 04:00 PM
  [ # 6 ]

[mod] quote gewist [/mod]

Ik heb je een PB gestuurd.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 10 januari 2021 04:28 PM
  [ # 7 ]

Hallo Jo,

Je maakt me wel nieuwsgierig naar dit project. Zoals je weet heb ik ook een GSA. Deze had ook een storende Solex carb. Vaak wordt ombouw Weber geadviseerd. Echter met goed schoonmaken en nieuwe rubbers en membranen loopt hij weer zoals het moet. Rervisiesets goed leverbaar, maar mist vaak een membraan die zeker wel verschil maakt.
Vraag me af of er een nieuwe nodig is.
Extra filter tussen pomp en carb. kan hij een Solex ook geen kwaad trouwens.
Als ik ooit moet meedenken ofzo, dan laat maar weten.

Groeten Dolf

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 10 januari 2021 11:50 PM
  [ # 8 ]

Dag Dolf,

dat ik dáár niet aan gedacht heb dat jij inderdaad óók een GSA hebt. Komt er van als de A-Markt een jaartje niet plaatsvindt Wink. Ik begreep van de monteur dat er inderdaad óók een Weber op kan, maar dan moet er ook een ander spruitstuk gemonteerd worden. Ik stuur je nog een PB met wat details over die bruine GSA. Dank voor jouw reactie !

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 11 januari 2021 01:07 PM
  [ # 9 ]

Ik kan het van afstand moeilijk beoordelen, maar vaak worden problemen toegeschreven aan de carburateur terwijl het ergens anders ligt. En wat Dolf ook zegt, de Solex is helemaal niet zo slecht als we moeten geloven volgens de verhalen.
Wel is een Solex gevoeliger voor valse lucht trekken onder voet, vanwege de grote oppervlakte. Het is ook helemaal niet gezegd dat een andere carburateur het probleem oplost.

Wat zijn de symptomen? Het simpelweg monteren van een andere pakkingset levert vaak teleurstellende resulaten op als je de symptomen niet weet te duiden. Een beetje van “throwing parts at the problem”.

Groeten,

Aarnout

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 11 januari 2021 02:22 PM
  [ # 10 ]
GS1970 schreef:

Wel is een Solex gevoeliger voor valse lucht trekken onder voet, vanwege de grote oppervlakte. Het is ook helemaal niet gezegd dat een andere carburateur het probleem oplost.

Wat zijn de symptomen?

Zoals ik al schreef: ik ken de verschijnselen niet. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dóór te vragen. Maar alle adviezen die ik hier lees, neem ik mee. En hoe dan ook, wij krijgen die GSA weer aan de praat. Blijkbaar in het voorjaar 2020 rijdend weggezet, weliswaar over een kleine afstand (6 km) terwijl hij vóór die tijd mogelijk 15 jaar heeft stilgestaan. Dus enige vervuiling is verre van uitgesloten. Ik kom er in de loop van volgende week weer, dan hoop ik wat antwoorden te krijgen en zal ik die ook weer posten. Ik waardeer het dat kenners c.q. eigenaren van GS/GSA meedenken.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 januari 2021 04:04 PM
  [ # 11 ]

Mijn tip, voordat je aan de carburateur gaat prutsen eerst alle andere mogelijkheden uitsluiten.
Is er vonk op de bougies en is de ontsteking correct afgesteld?
Zit er geen oude benzine in de tank, bij twijfel proberen met nieuwe benzine in een jerrycan.
Geen leidingen verstopt, geen verstopte filter?
Voldoende pompopbrengst? Geen platte, half vergane brandstofslangen?
Is dit allemaal correct, dan pas de carburateur verdenken.
Deze demonteren, en goed schoonmaken.
Ultrasoon reinigen is de beste methode.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 11 januari 2021 04:40 PM
  [ # 12 ]

Ik hanteer dezelfde werkwijze: in dit geval van achter naar voren denken. Superoude benzine, vocht, slechte leidingen, staat van benzinepomp etc.
Heb wat ervaring met restauratie van 2CV en Renault R4. Laatst een R4 die al 8 jaar stilstond in een vrij vochtige houtopslag aan de praat gekregen…..maar dan toch écht niet met die prut die nog in de tank zat. Gewoon losse accu erbij…..kannetje verse benzine erbij…...extra benzineleiding trekken vanaf de pomp naar het kannetje (en dan maar hopen dat de leiding tussen pomp en carburateur nog goed is) starten en nóg een keer starten….Probleemloos lopen.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 januari 2021 08:04 PM
  [ # 13 ]

Mooi!! Veel succes.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 20 februari 2021 06:30 PM
  [ # 14 ]

Mocht je een new old stock Solex zoeken ik heb er een liggen, in de originele doos. Bij interesse kunt u een PB sturen.

Afbeelding Bijlagen
7hTIsBrQ.jpegwcYfc0eg.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Instagram

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 25 maart 2021 06:49 PM
  [ # 15 ]

Even een korte update. Na een aantal keren heen en weer gemaild te hebben, blijkt tóch dat bovenstaande carburateur niet geschikt is voor de 1300-motor van de GSA. Als dat wél zo was, zou het een perfecte aanwinst geweest zijn om de carburateur waarvan een Citroënmonteur zegt dat er speling zit op de asjes, te vervangen. Zo zie je maar weer dat Solex 28 CIC4 niet de garantie biedt dat het om de juiste carburateur gaat (dat typenummer staat namelijk óók op de carburateur van de GSA die het betreft). Uit een verdere differentiatie blijkt dat de ene carburateur geschikt is voor de 1130-motor en de andere voor de 1300, allebei 28 CIC4. Met héél veel dank aan mexced die er veel moeite voor gedaan heeft.
Ervan uitgaande dat de Citroënmonteur gelijk heeft, biedt een simpel revisiesetje óók niet de gewenste oplossing. Uit het 2CV-18PK-circuit ken ik iemand die asjes/klepjes en dat soort spulletjes in zijn hobbyschuur kan (na)maken. Daar richt ik nu mijn pijlen maar op.
Bedankt voor ieders reactie !

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook