Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-10-2014
- XM 2l
- Xantia automaat, 2l
beste forum leden, Onlangs heb ik mijn XM automaat vaarwel moeten zeggen. Inmiddels heb ik een Xantia automaat.
nu staan er drie symbolen bij het schema.
Een S welke zal staan voor sport 1)koppelt deze dan ook met het veersysteem?. 2)alleen te gebruiken in D lijkt mij.
Een * zoals op de magnetron staat als symbool ontdooien. Hier kan ik niets bij verzinnen. Waar staat dit symbool voor?
en 1. Zal staan voor eerste versnelling. naar ik vermoed te gebruiken in combi met de 2.
alvast dan. En voorzichtig in deze tijd.
Topicmove.
Heeft niets met het forum zelf t maken.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-10-2014
- XM 2l
- Xantia automaat, 2l
beste leden,
ik had een XM automaat. Nu weer een Xantia. Er staan drie symbolen bij de ‘pook’.
s: zal zijn sport. in combi met D? is dit gekoppeld aan het veersysteem?
*: hier kan ik niet bij verzinnen.
1: zal zijn eerste versnelling. te gebruiken in de tweede versnelling.
Klopt dat zo?
Alvast dank en voorzichtig in deze tijd.
André
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Staat dit soort info niet gewoon in het instructieboekje? Ik kan je wel vertellen wat ik zo uit het hoofd weet, maar dat is niet alles:
Andre Frijters schreef:Een S welke zal staan voor sport 1)koppelt deze dan ook met het veersysteem?.
Klopt, dat is de sportstand. De sportstand van je versnellingsbak staat compleet los van de vering, daar heb je een apart knopje voor mits je hydractive hebt. Dat knopje zit dan waarschijnlijk ergens rechts achter je stuur in het stripje waar verderop ook je alarmlichten zitten. Ervan uitgaande dat je geen type 1 v6 Exclusive hebt (heel zeldzaam), daarbij zit hij boven je hoogteregeling. Als je geen hydractive hebt, heeft je vering helemaal geen sportstand.
Andre Frijters schreef:Een * zoals op de magnetron staat als symbool ontdooien. Hier kan ik niets bij verzinnen. Waar staat dit symbool voor?
Nou, eigenlijk min of meer wat je al noemt. Dat is de sneeuwstand . Volgens mij trekt hij dan in zijn twee weg om wheelspin te voorkomen. Probeer het maar eens.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je versnellingsbak heeft meerdere programma’s met verschillende schakelgedrag.
De S is inderdaad de Sportstand. Dan schakelt de bak later op en forser terug om een sportieve rijstijl te ondersteunen.
Het sneeuwvlokje is de stand voor gebruik bij gladdere omstandigheden. De hoeveelheid vermogen naar de wielen wordt veel meer gedoseerd. De eerste versnelling slaat hij dacht ik over en er is veel meer slip in de koppelomvormer zodat je wel toeren kunt maken, maar geen spinnende wielen krijgt.
De 1 en 2 gebruiken je in Nederland niet veel. Meer voor gebruik in steile bergen. De bak schakelt in zijn 1 dan niet door naar de 2 en verder. Hij blijft in zijn 1 hangen (tot je echt te veel toeren maakt, dan schakelt hij uit veiligheid toch op). Bij de 2 heb je alleen de 1e en de 2de versnelling.
Handig als je een steile berg op moet en het derde verzet is eigenlijk net te zwaar. Anders gaat de boel jojo-en schakelt van 2 naar 3, trekt het niet, schakelt weer terug, te veel toeren, schakelt weer op etc.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-10-2014
- XM 2l
- Xantia automaat, 2l
dank!
Ook ik heb sinds kort een Xantia met automaat (1.81 16V, 1999). Erg leuk om er na lange tijd weer een te hebben! Wel de eerste automaat, we worden een dagje ouder .
Als ik met koude motor start blijven de lampjes S en * vaak (niet altijd) knipperen. De auto is dan wel voldoende omhoog gekomen, maar in D zetten gaat gepaard met een soort schok. Inmiddels weet ik dat dan het contact uit moet doen en weer opnieuw starten. Dan knipperen er geen lampjes meer en gaat hij wel makkelijk in de D.
Is het nodig om naar een garage te gaan?
Dank!
PS: woon in midden-Brabant en vind het leuk om andere rijders in de omgeving te leren kennen!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik zou zeker naar de garage gaan, want dat knipperen houdt in dat er een storing is. Misschien kunnen nu nog ergere problemen voorkomen worden door bijvoorbeeld de bakolie te verversen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dank je. Lijkt me een goed advies! Ik probeer eerst nog de peilstok van de automatische bak te vinden. Weet iemand waar die zit bij dit model? Er valt nl. ook wat olie op de grond en ik weet niet waar vandaan. En misschien heeft dat knipperen van die lampjes daar toevallig ook mee te maken…..
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb het nooit gecontroleerd, maar volgens mij zit er vanaf de XM en Xantia geen peilstok meer op de automaten. Als het versnellingsbakolie is zou de storing best aan die lekkage kunnen liggen natuurlijk.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Deze AL4 versnellingsbak heeft geen peilstok.
De produzent zegt dat de versnellingsbak een ” full life” vulling heeft.
De bak bezit een teller voor het ouder worden van de olie in de versnellingsbak.
Gelijktijdig knipperen van S ( Sport ) en * ( Winter ) betekent dat de teller vol is.
Naar een citroen dealer of citroen/peugeot specialist en laten uitlezen om te weten of inderdaad de olie vervangen moet worden of bijgevuld en er nog andere storingen aanwezig zijn.
Voorgeschreven olie is : ESSO LT71141 en is synthetisch.
Xantia X1 met ZF 4HP14 heeft een peilstok,ZF 4HP20 heeft geen peilstok.
Allebei bedankt. Ik leer er weer van en zal naar een garage op zoek gaan.
Klever33 kun je iets meer zeggen over “de teller is vol”. Wat betekent dat?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
klever33 schreef:Xantia X1 met ZF 4HP14 heeft een peilstok,ZF 4HP20 heeft geen peilstok.
Ah, dan hebben ze die er nog langer in gehouden dan ik dacht. Weer wat geleerd .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Citro-liefhebber: de teller is vol wanneer er 32958 Abnutzungseinheiten ( weet er geen nederlands woord voor ) opgeslagen zijn, wat overeenkomt met 6000 bedrijfsuren bij een olietemperatuur van 95 graden C of minder.
Ik heb wel een lay-out = 2 bladzijden van deze versnellingsbak in de duitse taal met daarin alle mogelijke olielekkage plekken en hoe te repareren.
Kan het inscannen en per email toesturen.
In dit forum fotos etc. er in krijgen lukt mij niet, vind ik te gecompliceerd en doe ik niet meer.
Dat zou heel mooi zijn Klever33! Kan ik jou ook rechtstreeks antwoorden? Dan stuur ik mijn mailadres.
(Weet nog niet precies hoe dit allemaal werkt hier
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Onderaan zijn bericht zie je een knop met “PM” (Personal Message) staan. Daarmee bericht je iemand persoonlijk .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)