Mijn C4 van 2012 heeft een lpg installatie ingebouwd vanaf fabriek, de auto moet nu voor de 4e keer naar de garage omdat het heel lang duurt voordat hij van benzine overschakelt naar lpg. Soms schakelt hij helemaal niet over. Omdat ik weer eens olie bij moest vullen zag ik dat er een onderdeel mist richting luchtfilter. Volgenss de garage houder hoort dit omdat er een lpg installatie ingebouwd zit. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit vanaf fabriek zo afgeleverd wordt. De verwarming doet het ook niet goed, nu wi de garage kijken of dat er iets verstopt is en dat het de oorzaak kan zijn van het niet overschakelen aar lPG. Allemaal heel vaag volgens mij. Mijn garantie loopt over 1,5 maand en af. Ik wil het graag voor die tijd opgelost hebben. Ik voeg een foto toe van het missende onderdeel.
Ik heb het topic even naar de C4 afdeling gesleept.
Voor mij niet zo vaag: ( Ik heb een 1.6 VTI met LPG, BRC, achteraf ingebouwd).
Je LPG installatie schakelt pas over op LPG als de verdamper een bepaalde temperatuur bereikt. Minstens 35 graden of zo, meestal wat hoger, je motortemperatuur zal an al tegen de 60-70 graden zijn.
Als je verdamper niet voldoende warm wordt dan schakelt hij veel later over. Die verdamper zit parallel met de kachelradiator gemonteerd.
Als je kachel ook niet warm wordt dan wordt je LPG verdamper ook niet warm en schakelt hij pas laat over. Daar zit dus de oorzaak.
Een mogelijke reden hiervoor is te weinig koelvloeistof in het circuit , d.w.z. een lekkage. Ik heb al eens een lekkend thermostaathuis gehad: Iedere 1000 km 1 liter koelvloeistof bijvullen… en dat het niveau laag was merkte ik omdat het overschakelen op LPG duurde tot de motor voer de 80 graden was. Na een paar duizend kilometer toch maar het thermostaathuis vervangen.
Maar het kan ook zijn dat je een doorstroomprobleem in het circuit hebt, of lucht in het koelcircuit.
Doorstroomprobleem kan als je roze en groen/blauwe koelvloeistof mengt, dat kan gaan kristalliseren. Kan ook zijn dat er een slang dicht zit, en als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen dan zit er vaak ook lucht in het systeem, en moet je op het schutbord bij dekradiator aansluiting ontluchten.
Je garage zou moeten kunnen uitzoeken wat er aan de hand is.
Dat missende onderdeel is een plastic kap die ervoor zorgt dat je motor lucht van voor de radiator aangevoerd krijgt: Die is kouder. Kan zijn dat ze dat bij montage van de LPG expres verwijderd hebben omdat ze met name als het koud is graag wat warmere lucht in je motor willen krijgen. Bij mij zit de luchtinlaat standaard in de motorruimte, met of zonder LPG.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de reactie, ik neem het antwoord morgen graag mee naar mijn garage.
Mvrg. Jacob
Inmiddels bij de garage geweest, mijn kachelradiator is vervangen, deze was stuk. Verklaart ook waarom de auto steeds kletsnat is van binnen en dat de verwarming niet goed warm werd. De auto wordt weer lekker warm en de auto was weer op lpg overgeschakeld. Nu afwachten of hij het goed blijft doen. Ik moet binnenkort een lang stuk gaan rijden om te kijken of het schakelen naar LPG het goed blijft doen.
Gisteren weer een lang stuk gereden. Na 1,5 uur stilgestaan te hebben gestart en weer op de terugweg. Weer schakeld de auto pas na 15 km rijden over naar LPG. Onderweg getankt en opnieuw gaan rijden. De motor was nog flink warm, maar toch schakelde hij pas na 5 km over naar LPG. Na 10 km rijden kwam de volgende melding in het display. ” motorstoring ” Ik heb dit al drie keer eerder gehad . De eerste keer was toen ik de auto 4 maanden geleden net gekocht had en het probleem met het overschakelen naar lPG begon. Bij het uitlezen van de motorstoring kwam toen het volgende bericht” Lambdasonde cil.bank,sensor 1 , Signaal op vetaanslag”. De garage heeft toen de lambdasonde vervangen. echter een paar dagen later weer het probleem van veel te laat overschakelen van benzine naar LPG en weer de melding motorstoring en bij uitlezen weer de melding van de lambda sonde. De garage heeft de auto toen een week gehad en uiteindelijk zijn de injectoren vervangen. Ook dit heeft niet geholpen. Afgelopen week dus de kachelradiator vervangen omdat de verwarming het niet goed deed. Dit zou het probleem oplossen! De kachel wordt weer lekker warm maar het resultaat is dus dat het probleem van de LPG nog steeds bestaat.De 25e gaat hij zowieso naar de garage vanwege hoog olie verbruik en ik heb een raar geluid bij het handschoenenkastje aan de passagierszijde Ik sta op het punt de auto weer te verkopen. Dat gaat me ontzettend aan het hart omdat ik het een prachtige auto vind en hij ontzettend lekker rijd.. De garage doet echt zijn best om te verhelpen. Hij heeft een c4 cactus 1.6.Bleu HDI 1.6 van 2015 staan met 132000 op de teller. Wellicht dat ik deze ga kopen met een geringe bijbetaling. Mijn C4 1.6 VTI is van 2012. De LPG installatie is vanaf fabriek ingebouwd, ik lijkt me af als er een gasboer is, die een gangbaar LPG merk inbouwt en waarbij hij gebruik kan maken van de huidige gastank en leidingen, dat het probleem hoogst waarschijnlijk opgelost moet zijn. Ik heb meerdere citroens op LPG gehad maar nooit problemen gehad
Af fabriek: Maar het is geen Citroen installatie e ik vraag me af of een willekeurige dealer veel verstand van deze LPG installatie heeft.
Ook zo’n LPG installatie kun je inregelen: Bijvoorbeeld de temperatuur waarop de LPG gaat werken en hoe het injectorsignaal gevolgd wordt.
Maar als je denkkt dat je een “lemon” hebt dan is inruilen misschien niet zo’n slechte keuze,
To err is human, not to err is divine.
De LPG installatie vanaf fabriek is voor een willekeurige LPG dealer moeilijk te begrijpen.
Als ik alleen aar korte afstanden rijd gaat hij na een tijdje wel sneller overschakelen naar LPG. Ik heb de auto echter niet alleen voor korte afstanden gekocht want dan had ik beter een bezine uitvoering kunnen kiezen.
De auto heb ik gekocht bij een goede Citroen specialist, maar ook voor hun is het moeilijk.
De auto moet ook overschakelen bij een temperatuur van ongeveer 40 graden. Zij doen echt hun best om het op te lossen, alleen lukt dat niet. Ze hebben me echt een redelijk voorstel gedaan om de auto weer in te leveren en een andere te kopen. Ik had het liefs gehad dat deze auto in orde kwam maar ga echt niet langer door zo. De auto begint met te frustreren, ik heb inderdaad het gevoel dat ik een lemon heb gekocht i.p.v. een Citroen.
De andere problemen zoals de storing en het hoge olie verbruik zijn best nog wel een dingetje waarvan ik moet afwachten of dat op te lossen is. De garantie loopt over 1,5 maand af en dan wordt het in zijn geheel mijn probleem.
Ik ga maandag proef rijden in de cactus alhoewel het niet mijn eerste keus is. De 1.6 Blue HDi in ieder geval een betrouwbare motor.
Kijk eens in deze thread: Gaat ook over een 1.6 VTI met fabrieksinstallatie.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232243/
Die installatie komt van Landi-Renzo, maar is specifiek Citroen, d.w.z. werkt blijkbaar zelfs niet met de generieke Landi-Hartog service software.
Als je nog met een goede regeling van de C4 af kunt zou ik daar serieus over nadenken.
To err is human, not to err is divine.