2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Zekeringenkast Pluriel vanaf 2006
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 13 januari 2021 03:30 PM
  [ # 16 ]


Hoera, heb ‘downunder’ de BSI met 14+2 zekeringen aangetroffen dankzij de rhabarber weblink hierboven van Jaaps. Een mooi beschreven geheim, want het instructieboekje is daar op pagina 102 erg vaag over.

De zwarte BSI zekeringenkast zit niet ACHTER het afneembare dashboard gedeelte bij de linker knie, maar helemaal ONDER het dashboard naast de motorkap vergrendeling!

Wat ik al vermoedde is zekering 15: deurvergrendeling nog heel en is de achterraamschakelaar door waterschade onder de afdekplaat CITROËN doorgebrand. Er stond stroom op omdat door corona minder is gereden, waardoor de dynamo vast was gaan zitten en de accu te zwak was geworden om de auto in ecostand te zetten.

Hoe open ik er nu zonder stroom de slotjes van het achterraam dat dicht zit…? Is daar al een topic over?

Meervoud
NB: Mijn rekenliniaal heb ik nog als souvenir humoresque!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2021 03:40 PM
  [ # 17 ]

Pagina 102?

In het instructieboekje wat ik hier http://service.citroen.com/ACddb/?ga=2.246384128.582455145.1518428140-939018097.1517327928 vindt, staat het op pagina 111 en 112.

Meervoud schreef:

Hoe open ik er nu zonder stroom de slotjes van het achterraam dat dicht zit…? Is daar al een topic over?

Ja, is al meerdere keren vermeld.

Even de zoekfunctie gebruiken met de juiste zoekterm.

En je bedoelt natuurlijk “zonder spanning”. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2021 08:25 PM
  [ # 18 ]

Meervoud, de kunst is om beide witte ogen op onderstaande foto’s naar het midden van de auto te bewegen.

Echter, daar zit nu aan de binnenzijde van het achterraam een zwarte kunststof afdekking overheen.
Bij een gesloten achterraam kan je niet bij de bovenste bevestigingsschroeven, maar wel bij alle onderste.
Deze er uit draaien en dan de kap zover om wijd trekken dat je of met de hand of met een haakje o.i.d. die ogen kan bereiken en in de juiste richting kan bewegen.

Wat mij toch wel intrigeert is het feit hoe lang jouw Pluriel ongebruikt geweest is.
Ik heb meerdere auto’s die ook wel eens langdurig stil staan, soms meer dan een jaar.
Maar in 40 jaar nog nooit een vaststaande dynamo gehad.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 14 januari 2021 03:41 PM
  [ # 19 ]


Dank voor de ‘voorbeeldige’ plaatjes en de wijze waarop deze op het forum kunnen worden geplaatst.
Met 185.000km op de teller en buitenstaand, is de dynamo blijkbaar aan revisie toe.

@René, mijn Pluriel is mijn dagelijks vervoermiddel maar is leeg gelopen in zo’n viertien dagen stilstand tussen kerstmis en de eerste week van het nieuwe jaar.

Achteraf herinner ik me dat rond begin december de auto al eens starttte met een gonggeluid duidend op lage accu spanning…
Echter de weken erna startte de auto normaal maar werkte de dynamo blijkbaar niet meer, waardoor de accu van twee jaar oud steeds meer energie verloor. Het laadstroomlampje heeft nooit gewaarschuwd… Waarom niet?

Het gevolgen van de vastzittende dynamo zijn een bijna lege accu door een niet werkende ecostand. Samen met de regen tussen oud en nieuw ontstond door lekstroom kortsluiting bij de schakelaar van het achterraam toen ik die wilde openen… omdat er water kan blijven staan onder de CITROËN afdekplaat. Daarom kan de achterklep kan dus niet open.
Zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227769/

Ik ben ervan overtuigd dat meerdere vage (dak/achterraam) problemen met de electronica onder de afdekplaat te wijten zijn aan water. Een droge standplaats voor de Pluriel is de oplossing om nog jaren plezier te hebben van deze unieke newtimer.

Meervoud

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 januari 2021 03:52 PM
  [ # 20 ]
Meervoud schreef:

Echter de weken erna startte de auto normaal maar werkte de dynamo blijkbaar niet meer, waardoor de accu van twee jaar oud steeds meer energie verloor. Het laadstroomlampje heeft nooit gewaarschuwd.

Als de dynamo echt niet meer werkt, dan brandt het laadstroomlampje gewoon.

Waarschijnlijk heeft de dynamo nog wel iets gedaan, maar door een brakke spanningsregelaar niet meer de 14,0 tot 14,4 V geleverd, die nodig is om de accu goed op capaciteit te houden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook