Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig Derk. En bovenaf, ik lees een stuk minder frustratie dan bij die ds en C5. Fijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Om eerlijk te zijn: plaatwerken heb ik onderhand al bijna meer gein aan dan sleutelen. Dit soort gepuzzel om nauwelijks nog bestaande stukken auto te verherreconstrueren is een fijne combi van nadenken en dan daarop voortbreiend je handen iets te doen geven.
En die BMW hoeft, voordat er weer ergens in de straat een krokus bloeit, niet echt ergens heen natuurlijk. Dat scheelt ook.
Maar eerlijk is eerlijk: ik had een paar van de reparaties die er nu gebeuren niet zo uitgebreid ingeschat. Dan is het straks in totaal nog een serieus potje laswerk geweest als alles een beetje klaar is.
Maar goed, stel dat je alles kant-en-klaar bij bijvoorbeeld Walloth & Nesch bestelt, dan kost het allemaal ook wat: kofferbakbodem links (bandenbak) €400,-; kofferbakbodem rechts (uitsparing tank) €277,-; onderschortjes opzij 2x €31,75; onderschortje achterpaneel €154,-: toch €894,50 ex verzending aan plaatwerk. Alleen voor de reparaties die ik momenteel aan het doen ben. En dan moet ‘t er allemaal nog netjes aan de maat in. Dan kun je dus ook, als je een stukje plaat zelf kunt maken, wel een keer ergens je best op doen. Zeker als je meerekent dat je op deze manier in ieder geval telkens de maten aan de auto zelf op kunt hangen. En dan heb je toch weer zomaar een jaar of 15 á 20 om voor nieuw plaatwerk te sparen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De rechter hoek van de kofferbak dus. Dat die niet in orde was dus. Nou. Dat ziet er dan dus ongeveer zo uit:
Zoiets zal de gemiddelde DS-eigenaar gerust stellen: er zijn nog meer auto’s waar de kofferbak vanaf rot.
Maar daar zal dus wat tegen moeten worden ondernomen, want er komen geen 1602tjes meer bij. Dus heb ik eerst een malletje gemaakt van de uitsparing van de bumper (en dan moet ik de rest maar zien na te maken van de linker kant) en een mal waarmee ik aan de binnenkant de lijn van het zijpaneel in de gaten kan houden (en de rest is straks makkelijk van de linker kant te kopiëren).
Daarna heb ik maar eerst de vloer van de kofferbak eruit gesneden; als die er redelijk op maat weer in ligt kan ik de zijkant er wel weer tegenaan werken. En met de benzinetank eruit kan ik er aan deze kant wél gemakkelijk van binnenuit aan werken.
Dus kunnen we straks eerst de onderste rand van de wielkuip herstellen om daarna een vloerplaat te gaan maken. Daar komt dan weer een heleboel gedetailleerd geneuzel bij kijken, maar daar is op zich wel uit te komen. Als de vloer weer bestaat gaat de zijkant eraf, maar waarschijnlijk in een paar delen om ervoor te zorgen dat ik de moeilijke stukken (spatbordrand, bumperuitsparing) kan maken zonder het model meteen kwijt te zijn. Voor de totale lijn kan ik vervolgens weer malletjes van de linkerkant maken en die omgekeerd gebruiken. Whatever het dan wordt is dan in ieder geval iets wat ‘de bedoeling’ was
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, heb je gezien dat er bij HBM een engels wiel in de aanbieding is voor 99 euro? en een trek/stuik machientje, voor op de werkbank, ook 99 euro.
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-mini-engels-wiel-met-8-rollen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is niet verkeerd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een kennis heeft er al wat dingen mee gemaakt en het werkt echt prima. De investering meer dan waard.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat strookje vloer maak ik toch maar in twee delen. Het is een heel gedonder om ‘m in één keer te maken en dan goed erin te hangen omdat je dan op verschillende plekken nergens meer bij kunt. Bovendien moest het (bij de 1602 niet gebruikte) oog voor de achterste stabilisator eraf om voorbij de ellende te kunnen snijden en die krijg je veel beter op z’n plek als je de kant van de auto nog een beetje vrij hebt. Tenslotte is het een gedoe van niks om de lijn van de zijkant er in één keer goed in te krijgen, never mind als dat over lengtes gaat.
Ik heb me dus eerst maar in de voorste hoek, tegen de wielkuip aan, verdiept. Daar moest dus een vloerplaatje voor worden gemaakt die precies netjes de rand tussen de tank en de wielkuip maakt. De rand van het gat voor de tank (die zomaar op vijf M6jes door de vloer heen hangt) moet omgezet worden en natuurlijk moet er tegen de wielkuip een lasrand komen. Dan moet er nog een hoekje bovenop die weer aan de rib van de wielkuip vast komt. Verder moest er een verdiept gemonteerde ‘captive nut’ in de vloer komen waar de tank op vast schroeft. Origineel is dat een vierkant moertje in zo’n veerclip, maar ik heb ervoor gekozen om er een gewone M6 moer op vast te lassen. Omdat het wat meer op origineel lijkt en omdat het geinig is om zo te maken heb ik die wel weer in een rond putje in de vloer gelast in plaats van gewoon zomaar eronder. Profilering = sterkte bij dit soort plaatwerk, dus we maken gewoon alles lekker na. Dat werd dus een 7mm gat, waarvoor ik de locatie overgenomen heb van de originele vloerplaat, die daarna met een bolhamer in een putje gemept werd. Om trekken in het plaatdeel te voorkomen heb ik dat in meerdere fases gedaan, waarbij ik afgewisseld heb met aan de onderkant rond dat putje de boel met de scherpe kant van een bankhamertje terug te meppen. Zo kun je prima in de gaten houden of de boel niet ineens in een vreemde boog komt te staan.
Dat paneeltje ziet er vervolgens zo uit:
Het smalle deel komt tussen de wielkuip en de tank, het brede deel loopt dan onder de rib van de wielkuip langs naar achteren.
Vervolgens heb ik dat plaatje met een griptang aan de lasrand van de wielkuip geklemd en aangehecht met het steuntje onderaan de rib van de wielkuip. Daarna een paar dorrels gesmolten lasdraad langs de kant en als alles fatsoenlijk hangt en volgens de malletjes dicht genoeg bij de waarheid komt aflassen. Niet tegen de zijkant natuurlijk, want die moet er nog uit, maar wel tegen de wielkuip en aan het bestaande deel van de vloer. De lasbramen bovenaan, tegen de wielkuip, verdwijnen straks in de kitnaad en zijn verder niet hinderlijk; onder het motto ‘als een beetje helpt, helpt veel ook’ zitten ze me daar prima naar de zin. Wel is de rest uiteraard afgelast aan de lasrand onder de bodem. De kitnaad wordt niet overal erg smal, maar dat was origineel ook niet zo. Waarschijnlijk was in ‘74, één van de laatste bouwjaren, al hier en daar slijtage aan de mallen te merken. Ik vind ‘t prima, het is langs onder mooi strak dicht en als alles afgekit is, is het prima voor elkaar en lekker sterk zo. Daarna moest alleen het steuntje waar het vlondertje (de vloer die je gebruikt is een plaatje triplex wat op de middelste rib in de kofferbak, op dat steuntje en op de bumpersteun ligt) nog hersteld worden. Dat was een kwestie van een restplaatje haaksom zetten en de opening die erin hoort weer uitknippen, erop lassen, klaar. En dan ziet het er voorlopig zo uit:
Volgende item is dus om het stabilisator-oog er weer onder te hangen. Het kan er zonder, maar dat gaan we natuurlijk niet doen want de bedoeling was om het ergens op te laten lijken. Omdat de rechter er ook zit, zou het ook opvallen als deze ontbreekt. Daarna kan de vloer verder aangevuld worden. En daarna mag de buitenkant eraf…
Al met al is deze hoek van de vloer nu al weer veel sterker dan wat erin zat: er zit al bijna geen beweging meer in. En dat was wél zo…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Afijn, dat oog vrijmaken van oude stukjes wielkuip en bodemrand en ‘m er dan weer onder zetten was snel gebeurd. Daarna heb ik de tweede fase van de bodemplaat maar eens gemaakt & erin gehangen. Dat ziet er meteen een stuk minder ernstig uit, zelfs al moeten er nog minstens twee vrij ingewikkelde stukjes plaatwerk worden gemaakt om de buitenkant er weer aan te kunnen hangen.
Nu wordt het volgende punt dus om de buitenkant aan te pakken, te beginnen met de hoek van de koets. Daar moet een stukje van de bumperuitsparing worden gereconstrueerd. Dat is nogal een verzameling randjes en richeltjes, dus dat is niet helemaal simpel. Maar goed, met geduld, oorkappen en een bonte verzameling hamers krijgen we dat ook wel weer voor elkaar. Het grote voordeel van het herstellen van die hoek is dat die meteen weer sterkte aan de vloer geeft. Het schortje is verder naar voren maar weinig van invloed op de stevigheid van de vloer. Dan kan dat stuk bandijzer er ook weer uit en is het ineens nog makkelijker om aan de binnenkant nog wat finesses aan te brengen terwijl het schortje op z’n plek wordt gezet.
Het listigste wordt het denk ik om het stukje spatbordrand dat vergaan is netjes na te maken omdat daar ook eigenlijk niks meer over is om een nieuw stukje blik grofweg op in vorm te zetten, maar dat zien we dan later wel weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar heb je nou die spullen van HBM voor nodig Dan kun je al die randjes, hoekjes enz zelf maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik had gedacht dat ik van de linker kant op de één of andere manier malletjes zou moeten gaan maken om het verloop van het onderschortje rechts goed te kunnen krijgen. Maar dat kan dus makkelijker, met dank een een uitgeboord roestgaatje, een eindje M8 draadeind (want dat was wat er in de hoek stond) en twee moeren. Nu kan ik, precies daar waar het originele plaatwerk er nog onder hangt, de zijkant prima nauwkeurig op z’n plek zetten. De nieuwe bodemplaat zet er net ietsje spanning in en dan is een hele lange bout en een moer op m’n steunstripje van de bodemplaat genoeg om de hele zaak keurig met sleuteltje 13 precies op punt te zetten.
Met die locatie vastgesteld/ingesteld kan er als eerste een nieuwe hoek in gefröbeld worden, zodat die locatie meteen in nieuw en sterk plaatwerk weer vastligt. En dan daarna de rest daar weer op aanwerken. Het wordt er ineens een eind simpeler van zo.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Niet zo heel veel tijd gehad vandaag, maar ik heb de hoek van het achterschort er toch nog in weten te knutselen. Dat heeft twee voordelen: de lijn van de koets blijven volgen wordt zo een eind gemakkelijker en er zit alvast weer sterkte in de vloer.
De beide hoeken van het nieuwe vloerdeel zijn nu weer sterk en de overspanning overlangs kan op zichzelf al wel wat verdragen met dank aan het profieltje in het midden en twee omgezette kanten. Zo is het geheel dus in ieder geval niet meer zomaar met een ongelukkige beweging uit de vorm te drukken en nu valt er voor de finesse met een tasje en een hamer ook nog een beetje wat aan te doen om alles zo strak mogelijk te maken met de werkelijkheid er gewoon tegenaan.
Nu zitten er in het afwerken van deze hoek van de kofferbak nog twee tamelijk lastige stukjes plaatwerk om te maken: een deel van de bumperuitsparing met een boel kleine randjes en gedoe en het onderste deel van de spatbordrand. Maar goed, dat is allemaal op zich wel te overzien. Het lap ertussen is dan juist weer eenvoudig genoeg. Komt dus best wel weer goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, dus eerst eens een paneeltje kloppen om die bumperuitsparing te herstellen:
Dan kan dat er alvast in, dat bepaalt dan meteen de vorm van de rest van het zijpaneel:
En de rest van dat zijpaneel en het stukje spatbordrand dat zwaar vergaan was hangt er inmiddels ook weer aan:
En dat betekent dat het laswerk aan de kofferbak dan nu ook klaar is!!
Best wel een mijlpaaltje. Nu alleen nog de rechter dorpel wat opknappen en eens zien hoe de voetenbak van de voorpassagier eruit ziet. Maar dit moet maar eerst eens zover afgewerkt worden denk ik, daar zit nog werk genoeg in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi wark, Derk.
Goeiendagschotel, wat een werk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is heel erg mooi geworden man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste