Bram schreef:voge schreef:Zeg, zijn we nou offtopic aan het gaan in mijn draadje??
Nee hoor…...jij vroeg in een andere draad…... :
Waar laat je bijv. je TomTom??
.....Vandaar dat ik het even in jouw draadje heb gezet…..en wat voor Tomtom heb je nu ?
Andre en Menno geven je meteen een paar goede tips.
Bram, je bent geweldig…
Ik heb zo’n Bolle TomTom. Vind ‘t een heerlijk apparaat, heeft ondertussen twee ongelukken meegemaakt (van ‘t raam gevallen) en werkt nog steeds prima! Hij past alleen niet in m’n dashboardkastje (tenzij ik ‘m eerst door de pers doe…), dat vind ik wel een groot nadeel. Nou moet ik ‘m elke keer mee naar huis nemen en weer terug.
I know. Heb al op één middenarmsteun geboden, daar heb ik alleen niets meer op gehoord dus ik denk dat die al verkocht is.
Mocht er iemand één tegenkomen op MP o.i.d., hoor ik ‘t graag
Tomtom-Go dus…..maar die moet je wel zoveel mogelijk onder het raam plaatsen (of dicht daarbij) anders werkt de GPS niet.
De plaatsing bij gebruik is het probleem ook niet. In de linkeronderhoek van de voorruit zit ‘ie perfect!!
In de BX had ik de (slechte) gewoonte om de TomTom in ‘t bovenste dashboardkastje te leggen als ik ‘m niet gebruikte, dus ook bij stilstand en overnachten op de parkeerplaats in Zierikzee. In rotterdam zat ‘ie wel in m’n jaszak. Bij de Xant ben je verplicht ‘m in ‘t zicht te leggen of mee naar huis te nemen (misschien is ‘t maar beter ook..)
hogervp schreef:Ook op deze snelheid heerlijk rustig. Draait jou Xant dan ook dat toerental Serge?
Volgens opgave is de V1000 van de Xantia 41.7 km per 1000 toeren (ff uit het hoofd). Volgens “mijn” dashboard ligt dat op 43.8 km per 1000 toeren. 5% tellerafwijking mag uiteraard.
Patrick
bij mij bijna 3.300rpm bij 140km/u, bij jou iets meer dan 3.200rpm zo te zien. Dat zal ‘m wel in een beetje tellerafwijking zitten denk ik.
En ongeveer 2900 rpm bij 120 km per uur…..als ik me goed herinner van m’n laatste TD.
Daar moet ik dan ook nog steeds aan wennen, nu ik in een benzineauto rijd…...al 3000 rpm bij pas 100 km p/u.
Je zou er haast een TZD-turbo (of Xantia TD) bak onder moeten zetten, want een 1.9 TZI heeft power zat (109 pk) en zou best minder toeren kunnen draaien.
Enfin….dat weet jij ook wel, want aan je onderschrift te zien heb je ook een 1.9 TZI gehad.
Dat klopt.. Draait veel te veel toeren voor op de snelweg, jammer hoor, verder is ‘t een heerlijke auto!!
Maar inderdaad tussen de 2800 en 2900 toeren bij 120km/u.. Redelijk rustig, hoewel nieuwere diesels natuurlijk maar net aan de 2000 zitten bij 120.
voge schreef:Dat klopt.. Draait veel te veel toeren voor op de snelweg, jammer hoor, verder is ‘t een heerlijke auto!!
Maar inderdaad tussen de 2800 en 2900 toeren bij 120km/u.. Redelijk rustig, hoewel nieuwere diesels natuurlijk maar net aan de 2000 zitten bij 120.
Met de Golf Variant TDI van mijn pa rijd ik in zijn zes 2500 toeren bij 140. Heerlijk rustig en lekker snelle motor.
Geloof dat de Renault Mègane van m’n vader bij 140 nog minder toeren maakt, ook een 6 bak. Is inderdaad heerlijk rustig!
Maar je komt zaterdag toch niet met die Golf hè??
voge schreef:Geloof dat de Renault Mègane van m’n vader bij 140 nog minder toeren maakt, ook een 6 bak. Is inderdaad heerlijk rustig!
Maar je komt zaterdag toch niet met die Golf hè??
Wat een slechte gedachten over mij….zou trouwens wel goedkoper zijn…;)
Och, in de BX kun je ‘t tempo ook volgen hoor!! Alleen die maakt wel enorm veel toeren bij 120 natuurlijk
2500 tpm bij 140 Da’s wel weer heel weinig. De Turbo D12 doet dat bij 120.
6 bak hè, en een koppel waar jij met je TD12 zelfs niet tegenop kan. Ik weet niet hoe ‘t met een golf is maar met die mègane trek je echt de straatstenen ondersteboven!
voge schreef:6 bak hè, en een koppel waar jij met je TD12 zelfs niet tegenop kan. Ik weet niet hoe ‘t met een golf is maar met die mègane trek je echt de straatstenen ondersteboven!
Ben ik toch wel benieuwd om wat voor golf het gaat. De 105 pk sterke versie is namelijk al wel voorzien van 6 bak, maar heeft “slechts” 250 Nm.
“That don’t impress me much”.
Ik denk dat men bij VAG met de 6 bak gewoon heeft gekozen voor een heel duidelijk overdrive in de 6. Nja, waar is zo’n 6 bak anders goed voor?? Als ik met mijn motor genoeg zou nemen met de acceleratie van een ongeblazen diesel op de snelweg zou ik idd ook wel terug kunnen naar 2000 toeren bij 120 of daaromtrent.
PS. Excusez moi voor dit offtopic uitstapje
Ik had ‘t eigenlijk over de Renault Mègane 1.9dCi van m’n vader:
cilinderinhoud 1870 cm3
boring x slag 80,0 x 93,0 mm
compressieverh. 18,3:1
max. vermogen 96 kW (130 pk)
4000tpm
max. koppel 300 Nm
bij 2000tpm
Rijdt aardig