Hallo,
Ik rijd nu een jaartje rond in mijn xm en vraag me af wat de functie is van de (veer?)bol die voor in het midden zit (laag, tussen de motor en de radiator). Waarom? Ik voel geen verschil tussen de normale en de sportstand van de vering. Bij aankoop zijn de bollen vervangen, echter alleen de 4 bollen op de hoekpunten (de veerbollen bij elk wiel). Nu vermoed ik dat de extra bol die ik heb voor de hydractieve vering aan vervanging toe is en ik vraag me ook af of dat die bol is.
Ik rij een 2.0 liter uit 1998, km stand 156000. Ik heb de hele geschiedenis en de vier genoemde bollen zijn de enige die zijn vervangen(ik overweeg dan ook een dagje Chyparse).
Robert
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: veerbol midden voor
Robert 2liter16V98 schreef:Hallo,
Ik rijd nu een jaartje rond in mijn xm en vraag me af wat de functie is van de (veer?)bol die voor in het midden zit (laag, tussen de motor en de radiator). Waarom? Ik voel geen verschil tussen de normale en de sportstand van de vering. Bij aankoop zijn de bollen vervangen, echter alleen de 4 bollen op de hoekpunten (de veerbollen bij elk wiel). Nu vermoed ik dat de extra bol die ik heb voor de hydractieve vering aan vervanging toe is en ik vraag me ook af of dat die bol is.
Ik rij een 2.0 liter uit 1998, km stand 156000. Ik heb de hele geschiedenis en de vier genoemde bollen zijn de enige die zijn vervangen(ik overweeg dan ook een dagje Chyparse).
Robert
Hallo,
Ik vermoed dat het de remaccu is , een reserve voor als je systeemdruk wegvalt , kun je nog remmen.
De veerbollen in het midden onder de auto zijn voor de sportstand , 1 bij de vooras en 1 bij de achteras , de voorraad bol zit ergens vooraan de motor.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Re: veerbol midden voor
Robert 2liter16V98 schreef:Hallo,
Ik rijd nu een jaartje rond in mijn xm en vraag me af wat de functie is van de (veer?)bol die voor in het midden zit (laag, tussen de motor en de radiator). Waarom? Ik voel geen verschil tussen de normale en de sportstand van de vering. Bij aankoop zijn de bollen vervangen, echter alleen de 4 bollen op de hoekpunten (de veerbollen bij elk wiel). Nu vermoed ik dat de extra bol die ik heb voor de hydractieve vering aan vervanging toe is en ik vraag me ook af of dat die bol is.
Ik rij een 2.0 liter uit 1998, km stand 156000. Ik heb de hele geschiedenis en de vier genoemde bollen zijn de enige die zijn vervangen(ik overweeg dan ook een dagje Chyparse).
Robert
Hoi Robert,
Heb je wel een hydractief veersysteem? Zit er een schakelaar naast je versnellingspook om dit te regelen?
Het lijkt een beetje alsof je een ‘gewoon’ geveerde SX hebt…
Die bol waar jij op doelt is gewoon de voorraadbol en heeft verder geen effect op de sportstand als die er is.
grR
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: veerbol midden voor
Die bol waar jij op doelt is gewoon de voorraadbol en heeft verder geen effect op de sportstand als die er is.
grR
Daar heb je gelijk aan , ik ging uit van mijn V6….
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Voorraadbol of remaccu zijn synoniem, dus wij bedoelen eigenlijk hetzelfde…
Het ging mij er om of hij hydractief heeft of niet, dus je kunt weer vrolijk kijken…
grR
ik heb inderdaad een hydractief geveerde xm. Ik heb een SX, met als extra’s hydractief en een automatische airco. De rest is behoorlijk standaard, zoals handbediende ramen achter, geen boordcomputer (wel buitentempertuur en tijd).
Als die bol midden voor inderdaad de voorraadbol is, waar vind ik dan de hydractief bollen. Ik wil deze namelijk eens bekijken om te zien of ze er net zo nieuw uitzien als de vervangen bollen.
Robert
Robert 2liter16V98 schreef:ik heb inderdaad een hydractief geveerde xm. Ik heb een SX, met als extra’s hydractief en een automatische airco. De rest is behoorlijk standaard, zoals handbediende ramen achter, geen boordcomputer (wel buitentempertuur en tijd).
Als die bol midden voor inderdaad de voorraadbol is, waar vind ik dan de hydractief bollen. Ik wil deze namelijk eens bekijken om te zien of ze er net zo nieuw uitzien als de vervangen bollen.
Robert
Moet je toch echt onder de auto, dus eerst de brug op!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ries schreef:Voorraadbol of remaccu zijn synoniem, dus wij bedoelen eigenlijk hetzelfde…
Het ging mij er om of hij hydractief heeft of niet, dus je kunt weer vrolijk kijken…
grR
Nee, die zijn niet hetzelfde. Bij de allereerste V6 uitvoeringen (en misschien ook andere) zit er op de linker voorbalk ook nog een veerbol , en ik heb me laten vertellen dat het een remaccu is voor nood gevallen als de systeemdruk wegvalt je toch nog tot stilstand kan komen.
Ik denk niet dat de latere modellen die heeft..
Hydractief bollen kun je in het midden van de auto vinden , 1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
citro-power schreef:
Nee, die zijn niet hetzelfde. Bij de allereerste V6 uitvoeringen (en misschien ook andere) zit er op de linker voorbalk ook nog een veerbol , en ik heb me laten vertellen dat het een remaccu is voor nood gevallen als de systeemdruk wegvalt je toch nog tot stilstand kan komen.
Ik denk niet dat de latere modellen die heeft..
Hydractief bollen kun je in het midden van de auto vinden , 1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde.
Die zijn wel hetzelfde, omdat de Diravi veel druk nodig heeft, is er voor de veiligheid een extra voorraadbol (of remaccu) gemonteerd
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zo is het maar net.
grR
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Willem schreef:citro-power schreef:
Nee, die zijn niet hetzelfde. Bij de allereerste V6 uitvoeringen (en misschien ook andere) zit er op de linker voorbalk ook nog een veerbol , en ik heb me laten vertellen dat het een remaccu is voor nood gevallen als de systeemdruk wegvalt je toch nog tot stilstand kan komen.
Ik denk niet dat de latere modellen die heeft..
Hydractief bollen kun je in het midden van de auto vinden , 1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde.Die zijn wel hetzelfde, omdat de Diravi veel druk nodig heeft, is er voor de veiligheid een extra voorraadbol (of remaccu) gemonteerd
O.K. , weer wat geleerd , ik dacht dat ie alleen voor de remmen was.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Diravi is tot een kwart slag hydraulisch gekoppeld, van een kwart slag tot het uiterste mechanisch, dus om te kunnen sturen bij een noodgeval, heb je de druk van het systeem nodig
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Bij een noodgeval is de DiRaVi de eerste die geen druk meer krijgt, daarna de remmen (de extra accumulator zorgt voor een reserve van +/- 40 noodstops. Als laatste valt de vering uit.
En DiRaVi is 100% hydraulisch, niks kwartslag oid. Het is puur drive-by-wire. (op basis van HP niet elektronica)
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163886&postdays=0&postorder=asc&start=20
Willem schreef:Diravi is tot een kwart slag hydraulisch gekoppeld, van een kwart slag tot het uiterste mechanisch, dus om te kunnen sturen bij een noodgeval, heb je de druk van het systeem nodig
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hmm, ik meende dat ergen gelezen te hebben. Diravi-stuurhuis van een CX is ook niet hetzelfde als die van de XM V6.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Hmm, ik meende dat ergen gelezen te hebben. Diravi-stuurhuis van een CX is ook niet hetzelfde als die van de XM V6.
Stuurhuis niet, de Xm heeft natuurlijk pseudo-McPehersons voor, terwijl de CX (pseudo ) double wishbones heeft. Maar de DiRaVi regelunit is wel gelijk qua funtionaliteite en grotendeel qua opbouw, maakt zelfs dezelfde slurpende geluiden
Het enige echte verschil is dat je de Xm makkelijk kan centreren (via een stelwieltje onder de voorruitrand) Ik kan me voorstellen dat dit nodig was ivm de uitlijning van de McPherson-voorwielophanging, die is niet zo goed gedefinieerd als de wishbones van de CX.
De SM heeft DiRavi *op* het stuurhuis, bij de CX en Xm is het dichter naar het stuur geplaatst en is de regelaar duidelijk anders:
computer rendering van de werking:
http://www.cnr-cmao.ens-cachan.fr/fiches_dossiers/direction_DIRAVI.php?t=11
CX DiRaVi beschrven met technische diagrammen:
http://www.geocities.com/marcboncz/citroen/tech/steer/cxsteer.html
van die laatste link werken helaas de meeste plaatjes niet meer…
Hier nog een link naar een soortgelijke beschrijving voor de Xm:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/guide.html
de pdf bevat een schat aan info over de Xm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
xm
Kijk , zo leren we weer wat bij hier Heb ik ook nooit geweten van die extra voorraadbol , wel dat het stuurhuis 100% hydrolisch is