Een update en paar vragen:
Allereerst had G-ikX helemaal gelijk met de diagnose: na het ontluchten van de remmen achter, vooral rechts zat veel lucht, heeft het probleem van inzakken/wegzakken zich nooit meer voorgedaan. Hij lijkt ook nog iets beter te veren en bij remmen gaat alles voor/achter ook gelijkmatiger. Erg blij mee.
Inmiddels ook de moed gehad de vlotter van het LHM vat eruit te halen. Deze is prima gangbaar! Ik neem dus aan dat er teveel LHM olie in het vat zit.
3 vragen:
- hoe kom ik daar achter
- en zo ja, is dat erg?
- en zo ja, hoe krijg ik dat er eenvoudig uit?
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in de hoogste stand moet het paraplutje een beetje zakken. anders is het te hoog. Is niet erg.
Eruit is het vat uitbouwen en leeg gieten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, dan laat ik het maar even zo als het geen kwaad kan. Thanks!
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Mijn xantia zakt niet achter in maar juist voor als ik het contact afzet. Op normale rijhoogte vaklt het mee, op de hoogste stand zakt hij daadwerkelijk helemaal in.
LHM is altijd frequent ververst. Het is een ‘93 xantia 16v (155pk). Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Om op zeker te gaan eerst de voorremmen ontluchten en controleren of er voldoende LHM in de voorraadtank zit. LHM niveau controleren: vering in de hoogste stand en paraplu van de vlotter moet tussen beide strepen staan.
Helpt dat alles niet , vermoed ik dat de lek op de een of alle twee de veerpoten te groot is.Bij draaiende motor in normale rijstand de retourslang van de veerpoot aan de chassiskant losnemen en kijken hoeveel LHM er komt. Mag maar een klein beetje zijn.Hoogteregelaar kan ook nog een rol spelen en als de auto hydractive vering heeft , mogelijk hydractive ventiel heeft te veel lek. Heeft ook een retourslang en daar geldt het zelfde voor als voor de veerpoten.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
gs et gsa schreef:Het is een ‘93 xantia 16v (155pk).
Je rijdt nog in een vroege 16V? Mooi dat je die nog op de weg houdt! Volgens mij zijn ze inmiddels héél zeldzaam geworden. Ik ben nog altijd wel benieuwd hoe die rijdt. Heb zelf onder andere een Turbo CT met vergelijkbaar vermogen, maar volgens mij is dat een hele andere beleving.
Ik zou inderdaad ook eens kijken of hij intern ergens lekt, maar dat heeft Klever al heel mooi beschreven hierboven. Hydractive zal er overigens geheid op zitten bij een 16V van ‘93.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Yep, is idd een hele vroege xantia.
Kreeg de foto’s even niet apart in het bericht. Er staan wat foto’s hier https://myalbum.com/album/HKyftOgolwGu
@klever33: bedankt ga dat met de slang, die ga ik nog eens checken. Nog niet eerder gedaan.