Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
D is op zich relevant want daar zit de kont van de passagier in. Als je die te ondiep maakt zit je op de grond.
A is in een DS te klein vind ik. Je zit met je knietjes omhoog.
E 22 graden kan wel kloppen maar kan je zelf bepalen wat je lekker vindt zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar in een DS ligt het het schuimrubber onderop de zitting toch volledig in de kuip of zit daar nog wat ruimte tussen?
Eens dat de bank van de DS wat laag zit, vooral mijn postuur (1.90, lange benen). Maar mijn vrouw is een voet korter en die zou een lagere bank wat fijner vinden zitten. Even aankijken wat ik van de 3e rugleuning nog over houdt qua materiaal, misschien dat ik er nog twee voetenbankjes van kan maken. Ook even afhankelijk tav motorisering.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat weet ik niet meer zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In de loop der jaren heb ik aardig wat motoren in bootjes gebouwd. Zo langzamerhand de meeste fouten wel gemaakt.
Als ik je verhaal zo lees, wil je nogal wat.
Een BB motor van 40 kg vervangen door een V6 van ca 225 kg, vermoedelijk in de hoop dat het spul dan planeert.
Tegen de tijd dat die motor vaarklaar is weegt hij al gauw meer dan 350 kg, Vliegwielhuis, demperplaat vliegwielverzwaring, keerkoppeling, schroefas en schroef, koelers, leidingwerk, uitlaat, demper of waterlock, motorsteunen, etc, etc. Reken maar op € 2.000+ afgezien van de motor, als je zelf een goed uitgeruste werkplaats hebt met draaibank, freesbank en lasgerei. Een kraantje is ook erg handig.
Om een idee te krijgen wat er gaat gebeuren met je boot is het dus verstanding om eerst met een stel mensen van samen 350 kg te gaan zitten op de plek waar die motor moet komen. Je krijgt dan voor 0€ een beeld van de trim. En dat kon best wel eens erg tegenvallen, gezien de beperkte omvang van je boot.
Wellicht heb je al nagedacht over het elektronische deel van het feest. Neem zo’n V6 uit een XM, dan zit daar een motormanagement systeem aan vast, dat allerlei interacties heeft met de rest van de auto, zoals bijvoorbeeld de automaat. In je boot heb je dat niet, maar je wil wel graag dat het draait en bedienbaar is.
Voor je je boot sloopt iets om te checken.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bezin eer je begint.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank voor je uitleg, waarschuwing en advies Jan. Ik ben het helemaal met je eens, het vaargedrag zal met een dergelijke zware setup aanzienlijk veranderen. Ik zet zeker niet zomaar de slijptol in mijn boot. Ik ben nog in de verkenning, die zal nog lang duren, maar ik heb ook plezier van dat proces.
Uitgangspunt is dat de 9.9 mij nu niet verder dan rompsnelheid brengt, gepaard met een hoop herrie. Wat heb ik nodig om daar overheen te gaan? 50pk BBM? Geen idee, maar het zal onder m’n bun/kap niet passen. Maar meer vermogen is wenselijk en zit ik dus al snel vast aan in-boord. En liefst heb ik dat vermogen in een soepele vorm (vandaar de 1UZ V8 van Toyota). Ik moet eerlijk zeggen dat mijn boot stabieler vaart met 4-5 mensen aan boord, ik vind het niet vervelend als de boot wat zou “aankomen”.
Misschien ben ik wat verwend met de gedachte/wens m’n bootje qua setup richting een 18 feet Chriscraft, Hacker of Gar Wood runabout te brengen. Deze zijn allemaal van hout, en overstijgen waarschijnlijk wel mijn boot qua gewicht (even exclusief de gietijzeren v8, inlijn 6 of 4 die ze vaak huisvesten). Ook qua zwaartepunt niet allemaal even doordacht.
Ik vind het gewoon leuk om alle opties te bekijken (ik overweeg zelfs een EV-conversie). En dat mag ook best wat kosten.
Nu eerst de inbouw van de banken (en stoelen) verzorgen.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Super leuk project!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
EV conversie lijkt me het beste.
een XY blok uit de Visa - Peugeot 205, is daar niets mee te doen? Geen idee wat je met die versnellingsbak moet maar het is een lekker plat blok.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Is het niet zo dat die blokken een gedeeld oliecarter met de V-bak hebben? Alles is op te lossen natuurlijk, maar lijkt me een horde om te nemen.
Een Subaru motor is misschien een optie, watergekoeld, boxer, dus vrij platte layout. Relatief makkelijk veel vermogen uit te halen als je hard wilt…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Aan zo’n geïntegreerd motor Versnellingsbak systeem zou ik niet beginnen.
Van een automotor een scheepsmotor maken vergt wat aanpassingen. De begint met het vliegwielhuis. Dat moet je vervangen door iets wat er op lijkt, waar je de keerkoppeling aan vast kan zetten.
Voor populaire “watersport” dieselmotoren bestaan pasklare vliegwielhuizen: VW, Mercedes, Peugeot Indenor. Ca €600,-
In de VS vermoedelijk ook voor wat gangbare Amerikaanse benzineblokken.
Voor een ESj9 of een Subaru of een Toyota gegarandeerd niet. Dat wordt dus improviseren met vers ijzer, lastangen en een draaibank. Als je dat niet zelf kan, zit je zo op € 2k+.
Als ik TS was en echt zou willen planeren is een andere boot een veel kortere route. Maar misschien wel minder leuk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Leuke project, altijd mooi zo’n gedachtenexperiment
In dit verkennende stadium denk ik dat de focus moet liggen op gewicht en zwaartepunt. Buitenboordmotoren hebben relatief een vrij hoog specifiek vermogen, dus veel oempf per kilo, vooral tweetakt. Dat ga je met een tamme automotor niet zo gauw evenaren, die zijn (waren) gebouwd voor meer draaiuren.
Dus als je toch exotisch gaat en je wilt sneller kunnen varen, dan is in dat licht een motorfietsblok misschien een idee…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook daar is de versnellingsbak geïntegreerd in de motor. Ik wens je dan veel succes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb wel gekeken naar OMC/Mercruiser mogelijkheden. Deze zijn redelijk verkrijgbaar maar daar zit de motor vaak direct aan de heckdrive gekoppeld. Met andere woorden, gewicht helemaal aan de achterkant van de boot. En daarnaast zijn die blokken gewoon van gietijzer. Gewicht gaat dan al richting dat van een alu v8 met 1/2 van het vermogen. Voordeel is wel dat de motor al voor het water georiënteerd is, de uitlaat e koeling via de schroef loopt en je het als 1 set kan aanschaffen.
BBM is de ratio gewicht/pk zeer gunstig. Maar in de beperkte ruimte die ik daar voor heb houdt het al snel op (een kleine 3 cylinder past er net onder, dan praten we over 25/30pk?). Daarnaast vind ik voor zo’n boot varen op rompsnelheid met nauwelijks toeren te draaien meer gepast. Nu maakt mijn BBM redelijk wat (hoogtoerig) lawaai en dito trilling. Dat lawaai kan je nog ergens wel met een hoop isolatie reduceren. Maar of het passend is…
Zijn er motorfiets blokken die zouden kunnen passen?
Licht en krachtig, 235PK: iets van 100 kg?
Wat Jan al aangaf, zit bij een motorfiets de bak aan de motor vast. Om daar een “lege” Bell-housing op te zetten en zelfs een gedeeld carter is een hoop werk. Ik kijk er wel van op dat ik weinig inboards zie met motorfiets motoren. Misschien om die reden. Zelf zou ik wat meer slagvolume willen hebben en wat minder toeren. Een V-twin ofzo.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Floaty schreef:Daarnaast vind ik voor zo’n boot varen op rompsnelheid met nauwelijks toeren te draaien meer gepast. ...
Kortom, vergeet benzine en schaf een knap scheepdieseltje aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste