Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zoals dit: Een VW Polo 1.4w, een schattig motortje, met bijna 50 pk. Toch zie ik dat nog niet in jouw bootje zitten. En planeren? Ho maar.
En het bootje waar het spul in zit:
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 654
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Floaty schreef:Wat Jan al aangaf, zit bij een motorfiets de bak aan de motor vast…
vaak wel, maar zeker niet altijd
Floaty schreef:... meer slagvolume willen hebben en wat minder toeren. Een V-twin ofzo.
Inderdaad, ik zat te denken aan een BMW R-twin of een dikke Moto-Guzzi, daar zit de bak niet geïntegreerd volgens mij, maar die zijn allebei luchtgekoeld dus ècht stil is anders
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat ding van H@ns lijkt het proberen waard. Achter dat oranje deksel zit waarschijnlijk de koppeling. Daar is wel een vliegwielhuis op te zetten.
Beetje afhankelijk van wat er tevoorschijn komt als je die koppeling er af haalt.
Keinigheidjes zijn dan ff een nieuw vliegwiel bedenken en maken, waar op een demperplaat past die niet bestaat.
Vol vermogen waarschijnlijk bij een mega toerental (10.000?).
Keerkoppelingen zijn er met vertragingen tot 1:3. Dan kom je dus uit op een buitenboordmotor schroef van dat vermogen.
Kortom, puzzels zat.
Dat van dat slagvolume snap ik niet echt. Vermogen = koppel x toerental. Wil je een klein motortje, dan kom je echt op een hoog toerental.
Het koppel is voor een scheepsmotor totaal irrelevant.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
leuk project maar zou zeker ombouw naar elektrisch overwegen, accu’s kan je mooi op het laagste punt plaatsen, lekker stil, genoeg vermogen, niet heel groot. Als je de boot achter je huis hebt liggen dan is opladen met een stroom draadje zo geregeld. Ander voordeel is dat juist de trend in de steden is dat binnenkort alleen elektrisch is toegestaan.
Heb je een achterbank van een 2cv ooit overwogen, mooi ligt buizenframe, smal en zit best goed. In een DS break met 3 zitrijen is de achterste bank ook een stuk smaller.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
mbender schreef:leuk project maar zou zeker ombouw naar elektrisch overwegen, accu’s kan je mooi op het laagste punt plaatsen, lekker stil, genoeg vermogen,
Als je wilt planeren, waar het allemaal om begonnen was, denk je bij het bootje van TS al gauw aan 100 pk (75 kW).
Zoek eens een link naar een 100 pk bootaandrijving. Ik vrees dat je doodloopt.
Zoek ook ff de kosten van de grootse nu verkrijgbare elektrische bootaandrijving en verbaas je over wat dat moet kosten.
Als je een uur met 75 kW vaart, ben je 75 kWh kwijt, ongeveer wat er in een Tesla zit. Accupakketje? Kost dat?
Als je zover gekomen bent, koop je een nieuwe, planerende boot.
IMHO
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
“For an idea that does not first seem insane, there is no hope.”
Albert Einstein.
De TS heeft als doel dit proberen. De weg er naartoe is even leuk als het resultaat. Mischien wel leuker. Hem continu aanraden dat ie een nieuwe boot moet zoeken is niet het doel van dit draadje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien had Einstein wel iets betere ideeën
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Een vraag, die ik nog niet gezien heb is: kan de constructie van de bootromp, die toch ontworpen zal zijn voor een bepaald motorvermogen, de veel grotere krachten aan van een veel zwaardere en sterkere motor ? Met de navenante snelheden ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien kan Rick iets meer vertellen over zijn boot. Staal? Hout? Kunststof? etc.
Lijnenplan? Tekeningen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
bogaard77 schreef:“For an idea that does not first seem insane, there is no hope.”
Albert Einstein.De TS heeft als doel dit proberen. De weg er naartoe is even leuk als het resultaat. Mischien wel leuker. Hem continu aanraden dat ie een nieuwe boot moet zoeken is niet het doel van dit draadje.
Dank je, het gaat mij inderdaad om het proces er naar toe. Daar geniet ik nog het meeste van.
Maar begrijpbaar hoor, stuk voor stuk goede adviezen. Maar als het mij enkel om het eindresultaat ging had ik wel de afslag naar Aluminium of Polyester genomen.
Maar mij boot is dus van staal, maar opgebouwd hoe je ook een houten runabout zou bouwen. Centrale kokerbalk/graad met om de 30/40 cm spanten/ribben. 3mm plaatstaal erop gelast (ook aan bovenzijde, op de kajuit na uiteraard). Daardoor weinig last van torsie. Romp kent een vrij kleine V vorm die richting de achtersteven steeds platter/vlakker wordt. De spiegel zit dus onder het achterdek, zo’n 65cm van de achterkant. Bij varen zwenkt hij dus een beetje uit door de overhang.
Ooit eens op de Westeinderplas elektrisch gevaren. Het viel mij mee tot ik zag hoe voel de sloep wel niet lag met accu’s (en dito gewicht).. Maar enfin, dat is 5 jaar geleden, zoiets ontwikkeld zich ook verder. Ik hou een schuin oog naar New Electric van Anne Kouwenhoven. Zij hebben een fraaie Silverback 21 ft runabout (bekend van de film De Loft) van een electro conversie voorzien. Hun kits zijn echter vrij duur. De methode van Jamie Hyneman (Myhtbusters): https://youtu.be/_EV2qq2-Lck
Ik ben nu in gesprek met een Deense bootliefhebber die een 1uz V8 heeft gekoppeld aan een jet-drive en nu bezig is met een zelfde blok te bouwen aan een Volvo Penta heckdrive. Ben benieuwd wat dat brengt.
Misschien ter overvloede, maar hierbij nog even wat foto’s van de romp. Ik kon de bouwtekeningen zo 123 niet meer in m’n iCloud vinden. Tijdens de koude dagen twee weken geleden even wat foto’s gemaakt. Aan de voorkant is de kiel dus wat scherper en vlakt de V vorm wat af richting de achterkant.
T.a.v. motorisering heb ik de afslag naar watergekoeld inmiddels genomen. Luchtgekoeld icm positie van de inboard maakt het niet super comfortabel qua geluid bij voldoende koeling. Zowaar had ik even kort een Wortham Blake Ford blokje op het oog (complete set met motor keerkoppeling schroefas etc.). Met name het mooie loopje en niet al te groot/zwaar blok was een pro. Nadeel is dat het blok het bij volle belasting niet lang uit houdt. Alternatieven (als in complete set) kom ik uit bij Mercruisers met 2x het volume en gewicht (3.0 4cyl of 4.3 6-inlijn), maar dat wordt te gortig. Ik kijk bewust nog even niet naar diesels, gezien ik dan niet vind passen bij de boot.
De constructie voor de bankjes heb ik in concept inmiddels gebouwd. Hoogte van de zitting alsmede hoek van de rugleuning is nog lastig om een comfortabele stand voor te vinden. Voor nu even de hoek van de rugleuning even variabel gemaakt. Het mooie weer zorgt in ieder geval voor een push om door te gaan.
We gaan lekker verder…
Als ik het goed begrepen heb heeft die Wortham nog een oude “kent” non-crossflow uit een Anglia of zo. Die bestaan ook in 1500 cc met 5 voeding gelagerde krukas. Daar is nog goed aan te komen ( in de UK). Die 1500’s gebruikte Lotus ook nog in z’n eerste kit-car modellen. Waren toch niet zo slecht dacht ik. Maar als je een 1000 cc of 1100 cc hebt dan heb je neiging om hem lang op vol vermogen ( 30 pk of zo) te gebruiken. Geen enkele motor uit die tijd kan er goed tegen om lang op vol vermogen te draaien.
To err is human, not to err is divine.
KLopt, ik ben ook op zoek naar de 1500 variant (non-crossflow). Daar is nog best wat vermogen uit te halen (60-70) en klinkt nog leuk ook: https://www.youtube.com/watch?v=bFKLdnDPqaw
Lijkt er op dat gene die ik op het oog heb de 1100 cc is (eigenaar gaf aan deze 38 paardjes produceert).
Alhier even een update sinds een maand of 5. De zomer is jammer genoeg wat te wisselvallig op veel op het water te zitten. Over zitten gesproken, dat kunnen we tegenwoordig wel in stijl én met veel comfort.
De achterste bank heb ik qua frame van de rugleuning wat moeten innemen. Het “hekwerk” in de rug heb ik twee tal diagonale spijlen moeten doorzagen zodat deze precies tussen de sierlijst van de kajuit valt. Aan de zitting moest ik wat panelen van de kajuit weghalen en inzagen. Dat ga ik met pu-leer, wat ik oorspronkelijk voor de banken had bedacht, bekleden. Het frame is nog steeds van hout en zal in het najaar een stalen frame krijgen met enkele verstel functies.
Bij de voorste bank voldoende ruimte aan weerszijde. Ook daar komt in het najaar een stalen frame voor in de plaats, met de nodige afwerking om het een sierlijk geheel van te maken.
Ik heb nog een losse voorstoel die ik als “jump-seat” had gepland voor links achter de voorbank, rug aan rug. Gezien het formaat van de stoel wordt dat misschien wel een beetje krap. De stoel die ik heb is van origine zwart en is bruin geverfd. Hierdoor ontbreekt het patina en wijkt tevens qua kleur af met de banken die er al inzitten. Dus ook nog esthetisch de vraag of ik dit ga monteren.
Is en paar “Strapontins” (opklapstoeltjes) geen optie
To err is human, not to err is divine.