Hallo, ben van plan om binnenkort een fietsendrager met 2 elektrische fietsen te gaan bevestigen op mijn citroen c3. Hoe is jullie ervaring hiermee? Moet ik hulpveren gaan gebruiken of is dat niet nodig met deze combi. De gehele combi heeft een gewicht van 62 kilo. Fietsen zijn zonder accu.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij is 62 kg meer dan de toegestane kogeldruk.
Wat staat er op het typeplaatje van de trekhaak?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
In het boekje van de trekhaak staat 54 kg. Ik neem aan dat 8 kg overschrijding geen probleem moet op leveren
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarom denk je dat daar een maximum aan zit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zolang je met 30 km/u rechtuit rijdt zal het inderdaad niet zo’n problemen geven.
Maar bij veel auto’s kun je een fietsendrager (zelfs al komt die niet in de buurt van de maximale kogeldruk) vrij goed merken in het weggedrag.
Er zullen toch wel mensen zijn die dit ook overschrijden of zijn er alleen maar brave burgers
en 8kg zal op een vrachtwagen met een laadvermogen van 20 ton niet veel doen.
maar op 54 kg is het 15%
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Steef1972 schreef:Er zullen toch wel mensen zijn die dit ook overschrijden.
Er zijn ook lieden die de avondklokregels overschrijden.
Ik hoop dat ik niet achter jou rijd op het moment dat de hele fietsendrager met fietsen en al op het wegdek tyft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Steef1972 schreef:Er zullen toch wel mensen zijn die dit ook overschrijden of zijn er alleen maar brave burgers
Ongetwijfeld.
Er zijn er ook die met een C4GP met 7 man rijden met een dakkoffer met daarin een 100 kg bagage en een fietsendrager achterop terwijl die C4GP met 7 man al aan zijn laadvermogen zit.
Ik heb ook weleens ongeremd 2 ton achter een Xantia gehad.
Vraag is of je het moet willen…
René Jongejan schreef:
Ik hoop dat ik niet achter jou rijd op het moment dat de hele fietsendrager met fietsen en al op het wegdek tyft.
Of dat ik langs de weg wandel met mijn kleine meisje van 2,5 als jij de macht over het stuur verliest doordat je auto slecht beladen is…
@ rene, is het zo erg als ik de max kogeldruk overschrijd of probeer je me bang te maken??
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heel simpel Steef.
Er zit een constructief maximum aan de belasting van de trekhaak, dat is niet voor niks.
Dus houd je daaraan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En voor de duidelijkheid:
Ik reed ooit met een Legacy waar iemand een bungalowtent helemaal achteraan in de kofferbak had gegooid.
Ik zat niet eens in de buurt van het laadvermogen, maar ik moest bij de eerste goede bocht keihard werken om niet achterstevoren te gaan en stond dus bij de eerste parkeerhaven om de auto anders in te pakken.
Een fietsendrager doet iets vergelijkbaars met je weggedrag doordat ie zo ver naar achteren zit. (kracht maal arm).
Nu heeft een C3 een vrij korte oversteek, dus je zit vrij dicht bij je achterwielen, maar je wilt er niet over nadenken…
René Jongejan schreef:Heel simpel Steef.
Er zit een constructief maximum aan de belasting van de trekhaak, dat is niet voor niks.
Dus houd je daaraan.
En daarbij is er meestal ook nog rekening mee gehouden dat de trekhaak een scharnierpunt is naar een as die nog weer verder naar achteren zit.
Maar ik begrijp het wel: Het is een heel makkelijke manier om fietsen mee te nemen.
Denk je ook aan het laadvermogen van je fietsendrager zelf? Ik vervoer op die van mij alleen maar stadsfietsen op kuitenstoom, maar ik verbaas me altijd over de belabberde bouwkwaliteit van die dingen.
Er is een verschil tussen kogeldruk met een massa erachter (aanhanger o.i.d.) en met een massa erop (fietsendrager)
Zoals in onderstaand bericht staat, geeft Toyota een verschillende kogeldruk op voor beide gevallen, maar het overschrijden van de (opgegeven) maximale kogeldruk kan leiden tot te weinig druk op de voorwielen, dat merk je niet bij rustig rijden en sturen, maar een plotselinge uitwijk manoeuvre (of diepe deuk in het wegdek) op een wat hogere snelheid bestaat de kans dat de voorkant te licht is en de auto niet de kant opgaat die je in gedachten hebt.
https://www.anwb.nl/experts/auto/11/overschrijding-maximale-kogeldruk
Wat vindt de verzekering (of in het uiterste geval het OM) ervan als je onverhoopt (letsel)schade rijdt met teveel gewicht op je trekhaak.