1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wegvallen snelheid en diverse waarschuwingslampen
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 27 januari 2021 08:28 PM

Hallo Citroën vrienden,

Mijn vrouw heeft een heerlijk rijdende C3 XTR 1.6 met ABS en Sensodrive uit 2004 met een wel heel erg irritante storing.

In september is de spiraalveer rechtsvoor gesprongen en deze heeft de band rechtsvoor geperforeerd. Ik had al eens van horen zeggen dat dit een bekend probleem was en heb toen beide veren aan de voorzijde vervangen. Een nieuwe set banden op de vooras en de auto is zo goed als nieuw toch? Helaas was dit niet het geval…

Sindsdien is er een vage storing in geslopen die steeds erger word:
- Symptoom 1: Het remstoringslampje (het zelfde lampje als van de handrem) gaat banden en er luid 3 keer een piep. Dit gebeurt af en toe bij starten. Na een paar seconden gaan de waarschuwingslampjes uit. De stuurbekrachtiging heeft een verminderde werking.
- Symptoom 2: Het remstoringslampje en het tractioncontrollampje gaan tegelijk branden en er luid 3 keer een piep. Dit gebeurt soms tijdens het rijden over een hobbelige weg zoals de klinkers in een woonwijk. Na een paar seconden gaan de waarschuwingslampjes uit. De stuurbekrachtiging heeft een verminderde werking.
- Symptoom 3: Het remstoringslampje gaat branden en er luid 3 keer een piep. De snelheid in de display springt naar 0 km/u. Dit gebeurt soms bij lage snelheid maar het komt ook voor bij 80 km/u. Vaak komt de snelheid na ongeveer 30 seconden weer in beeld. Dan gaat ook het remstoringslampje weer uit. De stuurbekrachtiging heeft een verminderde werking.

Ik heb het een en ander vervangen en met mijn Delphi uitleescomputer een aantal foutcodes naar voren gekregen maar voor ik iemand mogelijk in een spoor ga leiden zou ik graag horen of er ideeën zijn waar ik nog niet aan heb gedacht.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 januari 2021 09:00 AM
  [ # 1 ]

Ik zou eens beginnen met die foutcodes te posten, dan kunnen we zien wat er zoal niet functioneert. Daar zijn die foutcodes voor !
Als er bij het vervangen va de veren een ABS sensor beschadigd is, of de draad, dan krijg je al een paar storingen , de een het gevolg van de ander, daarom die sturingslijst.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 28 januari 2021 06:33 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor uw bericht,

Bijgevoegd een foto met de waarschuwingslampen die oplichten tijdens de verschillende storingen.

Ik heb de volgende foutcodes met mijn Delphi computer naar voren gekregen:

Petrol:
- P0501 - Vihicle Speed Sensor Range/Performance

Instrument:
- Road speed, information recieved faulty (present)

Gearbox:
- ABS information (present)
- ABS information; coherance (intermittent)

Brake:
-05620 - Unknown fault code

Tijdens het rijden als de auto niet in storing is geven alle ABS wielsensoren netjes het zelfde aan wanneer er rechtdoor gereden word. Ik heb 1 keer de kans gehad om te meten wanneer de auto in storing sprong, dan geven de wielsensoren rechts voor en rechts achter wisselende en onwaarschijnlijke waardes aan (300 - 600 km/u).

Afbeelding Bijlagen
Knipsel1.PNGKnipsel2.PNG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 28 januari 2021 07:28 PM
  [ # 3 ]

Dat heeft er dus alles van weg dat een abs-sensor niet meer werkt. De snelheidsmeting werkt ook op de de ABS-sensoren, dus die melding is daarmee in lijn. Ik zou je niet laten afschrikken door de hoeveelheid storingen, omdat alles aan elkaar hangt. Als de computer te lang een te groot verschil in gemeten snelheid van de sensoren ontvangt, wordt de ABS uitgeschakeldm, anders krijg je gevaarlijke situaties.
Waarschijnlijk heb je ook het probleem dat voordat het systeem erachter is dat er iets niet klopt, weinig remkracht omdat het systeem denkt dat een wiel slipt.

Ik zou naar de ABS-sensor laten kijken van het wiel waar de veer kapot ging.

Profiel  
 
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 28 januari 2021 08:40 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor uw reactie,

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik heb de wielsensoren aan beide kanten vervangen en tevens de wiellagers (waar de magneetring voor de sensor in zit) aan beide zijden vervangen. Dit zonder succes.

Ik moet mezelf corrigeren, in mijn eerste bericht schreef ik dat de veer rechtsvoor gesprongen was, dit moet linksvoor zijn. Het toeval wil dat linksvoor achter de plastic wielkuip beschermer de ABS module gemonteerd zit. Mijn idee was dus ook dat deze een tik heeft gehad. Deze heb ik dus uitgewisseld met een exemplaar van het zelfde bouwjaar en motor maar ook zonder succes. Daarna heb ik gecontroleerd of de stekker wellicht slijtage vertoonde. Dit leek niet zo te zijn, alles zat netjes in het fabrieksvet, dus dit heb ik zo gelaten en weer terug gezet.

Een collega van mij heeft ook gekeken of hij iets kon vinden. Hij heeft een slecht signaal gevonden tussen de ABS computer en de wielsensor rechts achter. Hij heeft de stekker van de ABS computer schoon gemaakt (al het vet er af). En daarna was het signaal weer in orde. Maar de storing blijft aanwezig.

Hier houden ook mijn middelen op, ik heb een 2 kolloms brug, een gereedschapskist, een multimeter en een delphi computer, maar daar kan ik de storing niet mee achterhalen…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 januari 2021 09:36 PM
  [ # 5 ]

Ik dek dat er nog een snelheidssensor op je versnellingsbak zit die de snelheid informatie aan de sensodrive computer geeft van de wagensnelheid. Die P501 heeft niks met de ABS sensoren te maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 januari 2021 10:27 PM
  [ # 6 ]

Dat is ook de oorzaak dat de snelheidsaanwijzing nasr 0 valt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 29 januari 2021 05:07 AM
  [ # 7 ]

De snelheidssensor waar u het over heeft zit niet op een auto met ABS, dan komt het snelheidssignaal enkel en alleen van de ABS module.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 januari 2021 05:46 AM
  [ # 8 ]

Waar heb je die info vandaan?
Een auto met een Sensodrive-bak heeft altijd een snelheidsensor op de bak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 29 januari 2021 07:00 AM
  [ # 9 ]

Uit de haynes manual, er zit bij een auto zonder abs een sensor naast de aandrijfas links en die zit niet bij de ABS versie.

Maar de sensor waar u het over heeft zit dus intern? Zit er een meetpunt waar ik bij kan?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 januari 2021 07:24 AM
  [ # 10 ]

Nr. 13 speed sensor, op de bovenkant van de bak.

http://www.catcar.info/citroen/?lang=en&l=c3Q9PTgwfHxzdHM9PXsiMTAiOiJNb2RlbCIsIjIwIjoiQzMiLCI0MCI6IkJvZHk6IHdpdGhvdXQgcGFyYW1ldGVycyBcLyBFbmdpbmU6IDEuNiBpIDE2diAxMTAgKFRVNUpQNCkiLCI1MCI6Im1lY2hhbmljYWwiLCI3MCI6ImdlYXJib3giLCI4MCI6IkVOR0lORSBDTFVUQ0ggSE9VU0lORyBNQU5VQUwgR0VBUkJPWCJ9fHxjb2RlPT0xQ0E4fHxib2R5PT18fGVuZ2luZT09QjBGNlN8fGNhdF9pZD09RkNUMDAwMXx8c3ViR3JwX2lkPT1GQ1QwMDE3fHxyZWZkb2NzPT0wMjMwMDEzMzEwMDVBfHxyZWZkb2M9PTAyMzAwMTMzMTAwNUF8fHN1YkdycE5hbWU9PUVOR0lORSBDTFVUQ0ggSE9VU0lORyBNQU5VQUwgR0VBUkJPWHx8c3VwcGxpZXI9PQ==

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 januari 2021 07:55 AM
  [ # 11 ]
Yannick van den Bergh schreef:

Een collega van mij heeft ook gekeken of hij iets kon vinden. Hij heeft een slecht signaal gevonden tussen de ABS computer en de wielsensor rechts achter. Hij heeft de stekker van de ABS computer schoon gemaakt (al het vet er af). En daarna was het signaal weer in orde. Maar de storing blijft aanwezig.

Ook nog iets gedaan aan de steker van de wielsensor RA?
Deze zit vlak voor het wiel achter een kunststof afschermplaatje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Yannick van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-06-2015

Gepost: 29 januari 2021 08:56 AM
  [ # 12 ]

Nog niet grondig bekeken, maar het is het bekijken waard. Dat is het eerstvolgende wat ik ga bekijken.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 29 januari 2021 11:36 AM
  [ # 13 ]

Mijn Berlingo 2.0HDi met ABS van 2002 kreeg rijdend in een zware regenbui dezelfde problemen: (onregelmatig) inhoudende motor, snelheidsmeter zwiepend en naar 0. De oorzaak bleek uiteindelijk de (bevestiging van de) snelheidssensor op de bak.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 29 januari 2021 12:44 PM
  [ # 14 ]

“Hij heeft een slecht signaal gevonden tussen de ABS computer en de wielsensor rechts achter. Hij heeft de stekker van de ABS computer schoon gemaakt (al het vet er af). En daarna was het signaal weer in orde. Maar de storing blijft aanwezig.”

Dit is dus een verdachte. Het zou heel goed kunnen zijn dat het weghalen van wat vet deze storing niet duurzaam heeft opgelost. Als er wat corrosie in de connectoren zit, dan kan een kwaliteits-contactspray wonderen doen. (Ik gebruik Contact Cleaner 390, dat werkt prachtig en is van zichzelf niet vet. WD40 Is géén contactspray!). Als het nog nat is van de spray doe je de connector een paar keer los en weer vast. Daarna doe je er een dot zuurvrij vet op en koppel je de connector weer aan. Met een beetje geluk is het dan weer goed. 

Uiteraard is het logisch om verband te leggen met die gesprongen veer, maar het kan natuurlijk ook toeval zijn dat dit probleem zich daarna voor ging doen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 januari 2021 12:59 PM
  [ # 15 ]
Midfriesland schreef:

Daarna doe je er een dot zuurvrij vet op.

Beter nog is een spray. https://www.griffon.nl/nl/product.928

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook