Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hij verdiende zijn brood met het slopen van schoorstenen. Omdat hij geen vergunning voor springstof had deed hij dat door er een gat in te hakken en daar een vuurtje in te stoken.
Deed veel met stoomvoertuigen/werktuigen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
GS1970 schreef:Han S schreef:Dit hele topic doet me denken aan een ex collega van me, die ook een tractorhobby heeft. Hij had een enorme tractor met een 10 liter eencilinder diesel, met een enorm vliegwiel aan de zijkant en ik ben wel eens met hem meegereden. Dat apparaat kon je twee dorpen verder nog horen.
En hij had een kleinere, een Weltmeister en die stond op de zolder van zijn bedrijfsruimte. Dus die werd buitenom omhoog en omlaag getakeld. Nou stond ik daar wel eens bij en waarschuwde hem dat hij wat al te makkelijk was met dat takelen.
Op een dag kwam ik bij hem langs en was hij niet thuis. Koppie gedaan bij zijn vrouw en die zei: heb je het gehoord van de Weltmeister? Nee, vertel. Nou, die is naar beneden gevallen en alles lag op de straat, tandwielen, olie, de hele inhoud van het apparaat kwam er uit vliegen.
Leuke hobbie.
Een Lanz Buldog of een Vierzon, prachtig. Met eencylinder gloeikopmotor.
Maar wat een verhaal, geen gewonden hoop ik?
Gelukkig geen gewonden, maar wat een kerel, hij zat werkelijk nergens mee en dan gaat het een keer fout.
Zoiets was het wel, enorm ding, zal eens bij hem langs gaan om te kijken of hij hem nog heeft.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoiets reed regelmatig langs toen ik een jaar of 7 was. In Venhuizen.
Ook regelmatig een trekker met 1 voorwiel. Dan rende ik de tuin in; dat kon nooit goed gaan, dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zaterdag, klusdag. Na een week met meer dan 12 uur aan vergaderingen enz enz is het fijn om even de handen uit de mouwen te steken. Verder met de tracteur dus.
Om te beginnen heb ik de kentekenplaat die ik eerder al gemaakt had op het scherm gemonteerd:
en daarna de verlichting werkend gemaakt
Een grote stap, dit deel van de klus heeft namelijk 17 jaar geduurd om voor elkaar te krijgen
Daarna verder met wat onderhoud. De olie in de reductiekasten en de versnellingsbak/achterbrug had ik nog nooit ververst. En dat kon geen kwaad….. want wat er uit de reductiekasten kwam leek wel een soort modder.
Daar moest dus echt hooooooognodig verse SAE 140 in. Die 140 had ik per bidon van 20L laten komen, maar omdat het echt wel koud was in de schuur was dat spul wat minder vloeibaar geworden dan handig was. Ik boel dus eerst maar ff goed opgewarmd bij de heater. Daarna was het goed schenkbaar en kon ik de reductiekasten weer vullen met vers spul:
De prut die uit de versnellingsbak/achterbrug kwam was nauwelijks beter te noemen. Omdat de keerring van de aftakas lek was had ik al wat olie verloren, maar dat er in plaats van 5 liter slechts 2,5 liter uit kwam was wel ff schrikken. Ik vermoed dat deze smeermiddelen de afgelopen 30/40 jaar gewoon nooit vervangen zijn.
En ook hier weer afgevuld met lekkere warme verse SAE 140 (GL1) transmissieolie.
Het volgende waar ik mee in de weer ga zijn m’n koplampen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan zit je wel op de grens olie/vet inderdaad. Misschien kun je er een schrijfmachine mee doorsmeren? Dat van dat achterlicht, en dat dat zo lang duurt, dat herken ik wel. Ik heb ook al een hele poos van die werkstukjes om handen waar ook maar een jaar of 15 het wachten op geweest is
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat bij dat achterlicht meespeelde was dat ik gewoon nergens te weten kwam wat er nou voor ding op hoorde. Pas na veel zoeken enz enz enz kwam ik er achter dat het een lampje van “auteroche” is wat ook die vespa’s zit. ja, toen was het binnen een week binnen natuurlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koplampen, deel zoveel..
Een paar jaar geleden (bij nader inzien zeker 10 jaar terug.. ops: ) had ik een paar koplampen gescoord. Deze had ik al eens gespoten en gemonteerd, maar nooit de moeite genomen om aan te sluiten. Nu het achterlicht er is en werkt moeten de koplampen het dus ook maar eens gaan doen. Ik kwam er vervolgens achter dat de lampen die ik eens gescoord had eigenlijk werklampen zijn en door de wijze waarop het glas geslepen is niet geschikt is om als koplamp te dienen. Ook zat er een H3 lampje in en geen stads- dim- en grootlicht. Na ampel beraad besloten gewoon ff een paar nieuwe koplampen te bestellen. Die kosten nog geen 20 euro per stuk en universeel past gewoon. Lampen en wat verf besteld en aan de slag..
Eerst maar eens kijken of alles past of pas te maken is. Het enige wat er moest gebeuren was het opboren van het gat in de steun van 14 naar 16mm.
Daarna paste de lamp gelijk en kon ik in de weer met bedraden van het spul. Ik heb hiervoor draad gebruikt uit een jaaaaaren geleden door mij gesloopte DS. Dat draad netjes aan de bestaande draadjes gemaakt, gesoldeerd, krimpkous er overheen en daarna door een stalen kabelspiraal getrokken, natuurlijk geheel conform origineel. Het is te koop, en het maakt het net ff af dus waarom ook niet.
Daarna van de boerderij naar huis en daar de lampen uit elkaar gaan halen voor het spuiten.
Om een beetje prettige basis voor het oranje te krijgen heb ik eerst een dunne laag sneldrogend bruin gespoten.
en daarna in de kleur:
Dat gaat nu even rustig een nacht drogen en dan morgen even kijken of de kleur goed is. Als dat zo is dan kan alles gemonteerd worden. Alles ligt al klaar voor de eindmontage.
Morgen verder
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi werk, en inderdaad: met die spiraal eromheen is het helemaal af!
Herkenbaar trouwens, afgeschreven eindjes DS-kabelboom gebruiken. Ik heb op die manier uit m’n sloper met verkluste kabelboom al een stuk of wat reparaties aan andere auto’s gedaan, één of twee gitaren bedraad, een 5 watt buizenversterkertje bedraad enz. enz. Die laatste DS-kabelbomen waren natuurlijk ook topspul, dus wat dat betreft is een verknutseld boompje zomaar goed voor eindeloze meters eersteklas bekabeling in whatever je nog meer wilt bedraden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Breeze schreef:jantje1948 schreef:Ook regelmatig een trekker met 1 voorwiel. Dan rende ik de tuin in; dat kon nooit goed gaan, dacht ik.
Zoiets Jan?
Nee, dat nog net niet. Hij was zo ontworpen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Yuri, het begint wel erg mooi te worden.
Ik herinner me nog hoe hij (weer?) tot leven gewekt werd bij Walter achter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, het spul is toch wel netjes opgedroogd. Ik weet alleen niet 100% zeker of de kleur helemaal matched met de overige delen op de tractor, maar dat maakt eigenlijk ook niets uit.
Tijd om de boel even in elkaar te zetten.
En klaar:
Nu eens kijken wanneer ik weer tijd heb om het op de tractor te monteren.
Verder moet ik trillingsdempertjes voor onder de radiateur bestellen, een paar meter extra metalen kabelspiraal en ik heb een “kroonsteenstekker” nodig waarmee de verlichting conform origineel aangesloten kan worden. Helaas moet ik diet shit bij 3 verschillende leveranciers regelen, dus 3x verzendkosten betalen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Breeze schreef:jantje1948 schreef:Ook regelmatig een trekker met 1 voorwiel. Dan rende ik de tuin in; dat kon nooit goed gaan, dacht ik.
Zoiets Jan?
Nee, dat nog net niet. Hij was zo ontworpen!
Waarschijnlijk zoiets:
Rijencultuur. In de VS en Frankrijk zag je dat wel, maar hier in Nederland nooit veel toegepast.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Levensgevaarlijk zo’n driewielert. In FR nog nooit gezien Niels, wel in de USA.
Net maar weer eens een beetje onderdelen aangeschaft op grote boze wwww. Ook het strekmetaal voor de grill is besteld. Met een beetje geluk kan ik dan volgend weekend weer lekker prutsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het begint er op te lijken, mijnheer W.