Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Amice,
Opeens licht het oliekannetje op het dashboard op, en tegelijkertijd het rode lampje in de motortemperatuurmeter, al staat de wijzer nog netjes onder de 90
Olie is onlangs ververst met de voorgeschreven olie, en nog voldoende aanwezig volgens de peilstok.
Motor blijft op temperatuur, loopt niet rauw, niks aan het handje, lijkt het wel.
Na een plosteling bocht of remactie, gaat het lampje ook net zo makkelijk weer uit, om vevolgens uit te blijven.
Visueel valt mij op dat het nog nieuwe oliefilter al behoorlijk viezig is, en er leek daarboven wat olie te zitten. Toen ik de oliesensor voelde, had ik natte vingers.
Komt het voor dat deze sensoren een keer lek gaan?
De auto heeft op dit moment 163 duizend Km gelopen
De olie is nog mooi helder, er is niks te voelen als je het tussen je vingertoppen wrijft, en er glinsterd ook niks in (...en dat wil ik natuurlijk graag zo houden)
Iemand een idee over die sensor?
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Jaar of twee geleden gehad bij de CX. Oliedruklampje floepte aan en uit. Andere sensor erin en klaar.
Heel gefriemel overigen som erbij te kunnen.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Nog net voor sluitingstijd een nieuwe sensor besteld, kan ik morgen ophalen
Hoop dat het probleem daarmee opgelost is, anders gaat het vrees ik garage werk worden, we zitten midden in een verhuizing en het merendeel van mijn gereedschap is al weg, zo’n 200Km is wel een beetje ver heen en weertussen auto en gereedschapkist
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Iemand enige informatie over het aanhaalmoment van een dergelijke sensor?
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zal een koperen ring tussen zitten. Hoeft dus niet idioot vast. Ik doe dat op gevoel maar schat een 20Nm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Het is geen koperen ring die op de nieuwe sensor zit, maar een metaalkleurige
Op deze site van peugeot206cc.co.uk vond ik het volgende, wat ik nu even als afbeelding bijvoeg:
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is dus 30Nm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
ah, da.Nm is decaNewtonMeter, dus volgens https://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=kracht is 3da.Nm 30Nm
Jee, had ik hem bijna met 3Nm aangetrokken…
edit: bedankt @jantje1948
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Metaalkleurig is aluminium ring. Maak je geen zorgen, met 3Nm vastzetten dat kun je met een pink, dat is “niet eens vast”: Past eerder bij een M3 of M4 boutje. Mijn “kleinste” momentsleutel; begint bij 7Nm.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Denk dat ik er met de momentsleutel er niet eens bij geraak.
Nou ja, zal voor maandag gaan zijn, ze hebben me helaas de verkeerde sensor meegegeven, en de winkel was vandaag om 12:00 al dicht
Het listige is natuurlijk dat er wat olie in de draad zit, dus dat draait wel erg makkelijk vast, zal moeten proberen het met het nodige beleid te doen.
Vraag mij trouwens af; die olie/koelwater wisselaar waar het oliefilter op vastdraait, kan je die zonder problemen wegnemen zodat je beter bij die sensor komt, of ga je dan weer speciale pakkingen of rubberen ringen tegenkomen?
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Diol schreef:ah, da.Nm is decaNewtonMeter, dus volgens https://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=kracht is 3da.Nm 30Nm
Jee, had ik hem bijna met 3Nm aangetrokken…
edit: bedankt @jantje1948
Je zou niet de eerste zijn. deca wordt gebruikt zodat het getal hetzelfde is als met de ouderwetse kilogrammeter. Dan raken de oudere onteurs niet in de war.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De “oliekant” zit met een o-ring afgedicht, mar die centrale bout wil wel een goed vastzitten. Ik zou die o-ring vervangen als ik hem loshaal. Ik zou de waterleidingen niet zomaar los halen, dat geeft zooi en daarna lucht in je koelsysteem.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Okay, dan hou ik het even als ‘optie’ achter de hand, mocht ik de nieuwe sensor er niet goed inkrijgen.
Momenteel de oude sensor er een paar slagen los ingedraaid om te voorkomen dat er iets in het gat komt tijdens het wachten op de nieuwe sensor, en het was een behoorlijk gepriegel, was even bezorgd op deze manier juist vuiligheid het gat in te werken.
Om dezelfde reden oliefilter even teruggeschroefd, en voor de zekerheid zet ik straks gelijk een nieuw oliefilter op, ook al had ik dat 2000Km geleden ook al gedaan met de oliewissel.
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019
- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Opgelost.
- Nieuwe (ditmaal juiste) sensor er in gefrommeld en op gevoel moeten vastzetten
- Nieuw oliefilter (na precies 2940Km met de vorige gereden te hebben) erin, van te voren even met olie gevuld
Oliedruklampje gaat bij contact aan en uit na starten.
Ga ik mij nu door de thread Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren heenworstelen om te zien of dat nou wel of niet gewerkt heeft en iets is om te overwegen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de input
When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable