Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, hehe! De rechter hoek van de cabine is ‘klaar’! Constructief in ieder geval; het moet allemaal nog afgewerkt worden natuurlijk en er moeten nog een stuk of wat haakjes in voor de brandstofleiding, maar dat is het wel.
Wat nog moest, was een stukje krokanterie op de overgang bodem/schutbord. Dat heb ik er dus eerst maar eens uit geslepen. Bleek dat er ook een klein stukje van de bovenkant van de chassisbalk aan roest ten prooi gevallen was. Dat is dan ook een heel vervelend rotzooi/pekel-verzamelhoekje zo pal onder de bodem. Gelukkig was het nét te doen om dat stukje eruit te wurmen zonder hele grote stukken schutbord weg te halen!
Eerst dus een plaatje gemaakt voor dat stukje bonus-laswerk en dat er maar eens in gezet. Dan komt de vloer tenminste weer op een degelijke balkenconstructie te liggen.
Daarna een paneeltje gemaakt voor het schutbord. Dan moet je niet vergeten om vooraf het haakje voor de isolatie in de motorruimte er weer op te zetten, want dat is een boel geklooi als dat onder de auto nog moet gebeuren. Omdat het oude haakje verteerd was, heb ik een nieuwe gemaakt:
Daarna kan het geheel erin worden gezet en wordt het tijd om een plaatje te maken voor de vloer.
Dat zet je er dan in, daarna braam je de hele handel af en dan gaat er voor de eerste bescherming een laagje etsprimer over. Natuurlijk was de grijze primer halverwege die actie op, dus moest ik met zwarte primer van dezelfde soort verder. Geen gezicht, maar daar gaat toch nog wel vanalles overheen. Niemand die er later wat van terugziet
De dop voor het uitlekgat in de vloer was, net als de vloer ter plaatse zelf, niet verrot (wat op zich bijzonder is, daar gaat een nultwee toch wel vaak kapot). Die dop staat in de RX5 en hangt nu aan een ijzerdraadje te drogen. Als ik de vloer ingestreken heb met iets dergelijks en dat verder weer tot en met de primer is afgewerkt kan die dop er gewoon weer in gekit worden, net zoals de fabriek dat deed. En dan is de vloer ineens weer helemaal dicht…
Al met al toch een mijlpaaltje. Die haakjes, dat is in een uurtje klaar en dan is het laswerk in deze hoek helemaal gezien. Kan de handel afgewerkt worden, zodat we naar het volgende gat toe kunnen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ben je nog steeds niet rond dan? Of ga je er straks gewoon de deuren weer inhangen?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er moet nog een noodreparatie aan het front gebeuren (daar moet later nog eens een nieuwe onderkant onder, maar dat moet nog maar even wachten) en natuurlijk moet er rechts nóg een kriksteun verbeund worden. En dan is er ergens in het midden van de rechter dorpel nog een bevestigingsgaatje voor de sierlijst op de dorpel onvrijwillig groter geworden dan bedoeld.
En als de tijd er voor blijkt te zijn is er nog een plekje in de voorruitsponning waar eens wat aan zou moeten gebeuren. Waarschijnlijk is dat bij het vervangen van het raamrubber onder het rubber beschadigd geraakt en daarna nogal aangetast. Maar dat doe ik eigenlijk net zo lief als het wat warmer is, zodat de kans dat zo’n rubber meewerkt wat groter wordt en bovendien zodat de kans dat je het netjes terug in de lak krijgt ook ergens op slaat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vergeleken bij wat je al hebt verzet nog een half uurtje werk dus
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag weer eens weinig tijd, maar wel een uurtje over om die haakjes voor de brandstofleiding te maken. Bij de 02-serie ligt de kunststof brandstofleiding tegen de rechter dorpel onder de vloermat. Hij wordt daar op z’n plek gehouden met kleine stalen haakjes die op de dorpel gelast zijn. De leiding zelf ligt in rolletjes rubber in die haakjes.
Er ontbraken na al het hak- en breekwerk drie van die haakjes, dus daar moesten nieuwe voor komen. Die dus eerst maar gemaakt:
Er ontbraken ook drie van die rubber hulsjes, maar omdat ik de ooit eens aan flarden gereden linksvoorste binnenband van de DS voor precies dit soort geintjes bewaard had was dat geen enkel probleem. Daar een paar stukjes uit geknipt, klaar alweer.
Inmiddels zitten die haakjes ook op hun plek:
Nu moet die brandstofleiding nog één keer aan de kant gelegd worden, voor het afkitten en in de verf zetten van de bodem etc., en dan kan dat hele verhaal weer op specificatie afgemonteerd worden. Passen doet het in ieder geval weer heel netjes.
Dat maakt dan in ieder geval het laswerk aan de rechtvoorste hoek van de cabine af. Dan kan er nu van binnen strijkkit in rond worden gestreken, de onderkant kan worden afgebraamd en in de primer worden gezet en dan tijdens het drogen van al dat kan er een noodreparatie in het front worden gemaakt. Met een beetje goeie wil zit deze hoek dan tegen het weekend rondom in de primer en de strijkkit en als het echt goed wil lopen zit de binnenkant dan zelfs alweer in de verf. Dat zou mooi zijn, want dan kan dat over het weekend even lekker opdrogen. Want dat wordt dan nu weer een dingetje: droogtijd in de planning verwerken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Benzineleiding IN het interieur?
Apart gevoel voor veiligheid….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O maar dat is nog niet eens de echte ramp. De brandstoftank ligt in de constructie van de achterste ‘kreukelzone’ vastgeschroefd. Waarbij ‘kreukelzone’ voornamelijk bestaat uit niets meer dan enkelwandig plaatwerk met 0 (zegge nul) versteviging. En dan met nul afscherming richting de gebruikszone van de kofferbak ook, of je moet een 4mm triplex vlondertje afdoende afscherming vinden.
Die Rilsan leiding ligt weggefrot in een profiel in de dorpel, dus zolang als de haakjes intact zijn en dat ding niet onder de matten aan de wandel kan moet je je ook wel als een idioot gedragen om ‘n in normaal gebruik te slopen.
Veiligheidsfilosofie anno 1966: zolang je je niet als een idioot gedraagt gaat er niks fout
Maar ik geef toe, daar kijken we tegenwoordig heel vreemd naar. That said is omleggen onder de vloer door een ontiegelijke k*tklus vanwege de slechte bereikbaarheid van een betere locatie onder de bodem door en zijn er al tig van die BMW’tjes rond de 50 jaar oud geworden zonder dat die brandstofleiding voor drama’s heeft gezorgd, dus ik maak het voor nu gewoon weer zoals ze dat in München bedacht hebben.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat betreft dit aspect was de ds duidelijk beter ontworpen met de tank onder de achterbank..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar daar zat bij zo’n BMW dan ook een aandrijf- en achteras in de weg natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een BMW 02-serie vergelijken met een DS is ook eigenlijk zoiets als appelen met bloemkolen vergelijken: het is niet eens allebei fruit Het verschil is totaal. Nou OK, de wielmoeren hebben toevallig dezelfde sleutelmaat. Maar daar houdt het ook wel ongeveer op…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Maar daar zat bij zo’n BMW dan ook een aandrijf- en achteras in de weg natuurlijk…
Een aandrijfas naar achter zit nooit in de weg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Cardanas. Kan dat je goedkeuring wegdragen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels heb ik ook een paar ranzige noodreparaties aan het front gedaan. Aan de achterkant, in de wielkast, moest er maar weer eens een vers plaatje achter:
Aan de buitenkant heb ik een paar kleine gaatjes dicht gestookt en er een klein stukje plaat ingelast om het uiteinde van het balkje onder de bumper te herstellen.
Dat is constructief allemaal niet zo belangrijk, dat front zit er vooral om de voorkant van de auto smoel te geven, maar de boel wordt voor de zoveelste keer ranzig. Vanwege het inwendige ontwerp van zo’n 02-front is dat vanaf dag 1 gedoemd om rap in een gore bruinkrokante bende te veranderen en dat is al zeker drie keer hersteld. Alle rotzooi die door de grille waait komt onderin dat front terecht en hoopt daar lekker op, zodat de rot daar alle mogelijke gelegenheid krijgt om zich uitbundig te manifesteren.
De laatste keer dat daar iets tegen ondernomen is, is daar een TL-armatuur uit een systeemplafond voor opgeofferd. Dat had toevallig het goede profiel voor dat frontschortje. Die lampenkap wordt inmiddels voornamelijk op de hoeken toch wel behoorlijk mottig, maar het moet nog even een paar jaar blijven hangen. Dan kan er later nog wel eens een complete nieuwe onderkant onder. Maar die kun je dan beter gewoon wél compleet pre-fab bestellen, want dat ding zelf maken met beperkt gereedschap en ‘m dan ook nog strak maken is gewoon teveel gelazer. Hoewel je qua inkopen wel even scherp moet rekenen: met van die aanbiedingen zoals bij HBM voor plaatwerkgereedschap kun je misschien ook dat gereedschap en een lap plaat kopen zonder het geheel duurder te maken. Dan heb je daarna dat gereedschap ineens ook, kun je weer veel meer onderdelen zelf (en dan wél netjes) maken…
Verder heb ik binnenin de boel geprimerd en gekit. Ik heb ook de bestaande isolatietegels een soort van recht afgesneden zodat daar weer op een nette manier met nieuwe isolatietegeltjes tegenaan gewerkt kan worden. Buitenom zit alles behalve de bodem ook in de strijkkit. De dop die nog in de bodem moet hangt nu in de primer te drogen, dus die kan er morgen ook in gekit worden. Dan kan in principe de onderkant ook met strijkkit worden aangevallen. En dan een dergelijke behandeling nog op het frontje loslaten. Daarna komt nog een klein beetje plamuurwerk in dat front en natuurlijk moet de boel netjes in de verf. Maar constructief is de voorkant in principe wel eerst even klaar. Kunnen we de droogtijd mooi alvast aan de achterkant van de rechter dorpel gaan besteden. Maar dat is in verhouding allemaal maar een kleinigheid. Een kriksteuntje knutselen is niet zo’n drama en dat ene plaatje opzij is heel mooi geïsoleerde roest waarbij echt alleen de buitenplaat gammel is. Door het gat kijk je op hard plaat met een keurig laagje tectyl
En dan nog iets over gaten: dat plaatje opzij in de dorpel moet erin vanwege een rottend gat voor een sierstrip-klemmetje. En zo’n gat moest er vooraan in de dorpel natuurlijk ook nog weer in. Dat heb ik dus ook nog gedaan: beter nu dan nadat de lak erop zit.
Dat de hoek van de cabine nu weer een beetje netjes stevig is, is een heel prettige gedachte. Geen rotterij meer, het is alleen nog een lelijke bende van verschillende kleuren primer en kit. Maar dat is vanaf dit punt vlug opgelost. Daarna is dat hele verhaal wel eerst weer goed voor een paar jaar. Daar word ik dan toch wel weer blij van
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:
aan aandrijfas naar achter zit nooit in de weg.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De vloer is weer dicht. De uitlekdop zit er weer netjes in en is van binnen en van buiten afgekit. Het hele verhaal is met Owatrol (want dat wil wél drogen in een koude werkplaats, RX5 doet daar eindeloos over), primer en antisteenslagcoating. Van beneden wordt het geheel meegenomen met het aanvullen van de undercoating. Dan blijft die dop ook nog wel een dag of wat intact.
En dan kan er weer isolatie op de vloer. Voor het schutbord had ik nog precies een geschikt lapje Duralay® liggen. Omdat dat nu op is en je voor het isoleren van de vloer meteen aan achterlijk dure pakketjes Dynamat® of dergelijks vast komt te zitten als je op die manier verder wil, ben ik dichter bij het origineel gebleven en heb er maar weer bitumentegeltjes in geplakt. Dat heeft er vanuit de fabriek ook dertig jaar in gelegen voordat er vrij grote stukken weer uit moesten, dus dat moet best kunnen. Twee tegeltjes waren precies genoeg voor de voetenbak. En ontdreunen wil je zo’n 02 graag, want de 1502 en 1602 hebben een overbrenging waarbij je bij 130km/h 5.000 toeren draait. Dat is leuk, zo’n gezellig ADHDende machine onder de kap, maar het kan ook te dol worden. In mijn eigen 1502 lag al heel lang geen vloerisolatie meer en dat was bepaald een lawaaiige auto.
En zo zitten we met deze hoek van de auto inmiddels diep in de afwerkfase. Het wordt onderhand tijd om eens na te gaan denken over het werk aan de achterste kriksteun…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!