Zojuist de kleppen gesteld en heb zoals gebruikelijk weer eens ruzie met de pakking van het kleppendeksel.
Bij het terugzetten van het deksel valt de pakking er telkens vanaf. Vooral ook omdat de LPG-leidingen wat in de weg zitten en het terugplaatsen een heel behoorlijk gefriemel is.
Wie heeft er tips? Lijmen ja, maar met wat? Kit of iets dergelijks?
Alvast dank voor jullie reacties.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nieuw rubber gebruiken?
Ik zorg meestal ook dat het deksel olievrij is. Maar wellicht zit er bij een IE zonder LPG wat minder in de weg dan bij een carb uitvoering.
Niet lijmen, daar krijg je de volgende keer spijt van.
Stand motor zo dat de inlaat en uitlaat klep achteraan gesloten zijn.
Krachttermen gebruiken.
Er iemand bij vragen zodat je extra handen hebt om de pakking tegen te houden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Rand insmeren met (kogellager)vet en daar de pakking aan ‘vast plakken’.
Gelukt! De tips om de achterste kleppen in de dichtstand te zetten, de pakking met wagenvet vast te zetten in combinatie met nu en dan een flinke krachtterm deden wonderen
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren. Voor de id/ds kun je m.i. hetzelfde doen.
Ik zie in de praktijk geen nadelen, de volgende keer de eventuele lijmresten van het deksel verwijderen en weer opnieuw de pakking plakken.
@Egbert, zie ik iets over het hoofd?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren.
Ik heb in 25 jaar nog nooit lijm of kit op welke pakking dan ook hoeven te gebruiken bij een D-type motor. Niet voor montage en ook niet voor het dichtmaken van zo’n motor. Hoort niet, hoeft niet. En als het zonder toch lekt dan is er iets anders aan de hand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jeroen Simons schreef:In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren. Voor de id/ds kun je m.i. hetzelfde doen.
Ik zie in de praktijk geen nadelen, de volgende keer de eventuele lijmresten van het deksel verwijderen en weer opnieuw de pakking plakken.
@Egbert, zie ik iets over het hoofd?
Wat een onzin! ik heb denk ik wel 500 A type klepdeksels gemonteerd en nog nooit lijm nodig gehad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Da’s een mooi advies Bogaard, dat dat op die manier kan . In ieder WPH (4 en 6) staat namelijk dat de rubberpakkingen “aan het klepdeksel gelijmd” moeten worden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij een nieuw rubben is het inderdaad lastig. Ik haal altijd de chokekabel even los (alleen de buitenkabel), leg het rubber op de cylinderkop, wurm deksel onder de chokekabel over de kleppen (nooit gedacht aan die stand: Dank voor de tip!) en laat deksel over de bougieschachten zakken, op de rubber seal rusten. Dan met een lange schroevendraaier de seal eerst langs de uitlaat kant om het deksel vallen, dan aan de carburateur kant. Chokebuitenkabel weer vast en tadaa
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die tip van de kleppen is inderdaa een goeie! Voor mij nu mosterd na de maaltijd!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het is allemaal niet zo spannend. Als het klepdeksel (DS) mooi schoon en droog is blijft het rubber netjes hangen en kan je met je linkerhand onder het rubber achterin het deksel op zn plaats wurmen. Als er LPG is ingebouwd is is er een extra obstakel maar uiteindelijk lukt het wel.
Aangaande het A type deksel: er mag een dun laagje vloeibare pakking op (nooit siliconen) om het rubber op zn plek te houden bij montage maar nodig is dat niet. En dan is het laatste type deksel nog de makkelijkste om te monteren. Verder kan je er bij de eend optimaal bij als de spatborden eraf zijn. ook hier geen issue.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een GS is dat toch wel een ander verhaal. Been there….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
???????? Je moet bij een GS of GSA ook geen rubber klepdekselpakkingen gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was blijkbaar te lang geleden!
Wat voor pakkingen hadden die dan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Volgens mijn geheugen is het links/rechts boven klepdeksel rubber en links/rechts onderste klepdekselsel een soort papier ( waarschijnlijk asbest) pakking. Maar helemaal zeker weet ik het ook niet. Maar in mijn GSA doe ik het zo.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn