Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi hoor, zo schoon en glimmend heb ik de motor van mijn Break toentertijd nooit gezien. Maar die is er in de 13 jaar dat ik er mee reed ook nooit uitgeweest. De tank wel : lekkages bij de pijpjes , een keer doorgeroest door opbollende roest in de bodem en verstopt ‘schijfjesfilter’. Fijn om dit te zien. Zou toch bijna zelf ook weer over een DS gaan denken
Dat kan ik je van harte aanbevelen! Jansen heeft ook een klant die echt tienduizenden km’s per jaar maakt in een break, het is zijn dagelijkse auto. Die wordt bij de heren in Bennekom goed onderhouden (en komt daar dan ook nog wel eens). Ik kan me goed voorstellen dat je de keuze maakt om je moderne blik de deur uit te doen en voor 365 dagen/ jaar DS kiest. Met een paar toevoegingen ontbreekt het je aan niks (interval ruitenwissers, en optioneel CC, Airco en CV.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou aan die lijst toch wel airbags en abs willen toevoegen…. daarnaast is dagelijks ds rijden vooral een kwestie van geld en geduld..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mee eens hoor, maar ik snap de keuze ergens wel hoewel ik er zelf graag iets moderners naast heb, zeker in deze maanden vh jaar.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
k heb 2 2-weg built-in box speakers van Caliber in de beide voetenruimte ingebouwd met een rechtstreekse focus naar schuin bovengericht i.c.m. 2 tweeters die ik in het rooster op het dash waar oorspronkelijk de centrale speaker zat heb ingebouwd. Dat geeft het gewenste effect: mooi ruimtelijk en met ogen dicht komt het geluid niet van onderen maar recht van voren.
even terug stel je bovenstaande, kun je foto’s daarvan plaats? of per p.m. aan mij sturen?
Tweeters staan op vorige blazijde, foto’s zal ik een dezer dagen recapituleren zodra alles klaar is, ben nu met subwoofer bezig, hangt er al in, laatste kabels nog.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hierbij nog even de foto’s:
Speaker linksvoor:
Speaker rechtsvoor, daarboven de JBL ProBass Nano subwoofer:
Das deze:
Met de radio erboven, tekst en uitleg vorige pagina:
En achterin 2 goede JBL’s van 165mm.
En 2 tweeters in het rooster op de plek waar ‘vroeger’ de speaker was bedoeld:
Resultaat:
Een zeer fraai uitgebalanceerd dynamisch geluid waarbij ik de balans en fader niet nodig heb om op de bestuurdersplek een heel mooi gebelanceerd geheel te horen. De muziek komt niet van onderen, maar van voren en rondom. De Subwoofer aan de voorzjde was echt een must have omdat je nu eenmaal geen grote speaker voorin kwijt kunt en je voor lage tonen massa, vermogen en ruimte nodig hebt. Dat laat zich al moeilijk in 1 speaker verenigen, dus voorin heb ik het gesplitst: middentoonspeakers (van Caliber, die leveren ze in kant en klaar boxjes), tweeters en een subwoofer. De radio heeft een eigen RCA uitgnag voor de subwoofer die je op de radio kan afregelen maar ook de sub heeft een eigen afstandsbediening die ik links onder de kachelbedoening heb weggewerkt (klein daariknopje).
Verder na het olie en filter verwisselen meteen een modificatie doorgevoerd aan het carterdeksel. Ik merkte dat de gaten heel erg wijd waren, de boutjes dansten in het eerste stuk heen en weer. Ik heb er 30 mm tapeinden ingezet, met Loctite vastgezet en monteer nu voortaan het deksel met 8 m7 moeren.
Dat ziet er dan nu zo uit:
Nu pekel even opzouten en weer rijden!!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi werk weer ! T is een zorgvuldige auto audio opzet geworden en koppeling, bak en benzinetank ook aanpakt tijdens deze strenge koude. Petje af. Hopelijk gaat de kou snel uit de lucht, t zout van t asfalt en de naalden in de armen (arm en rijk) en kunnen we onder t genot van een drankje weer mensen treffen om eens over prachtige auto’s te praten ......
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Zo is het, daar gaan we voor!!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Subwoofer past dus inderdaad niet onder de stoel?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Nee, deze JBL niet, die is relatief dik. Pioneeer en Kenwood hebben dunnere, misschien red je het daar net mee, maar ik vond die te licht. IK had al bedacht dat ik deze onder het dashboard zou monteren. Qua geluid denk ik ook beter. Bovendien is die plaat onder het dashboard zeer solide: die gaat niet mee resoneren.
Je ziet hem nauwelijks maar ik zet er nog een zwart pallas knieschot voor. Nog even naar op zoek.
Het enige dat ik moest offeren was de inblaas van koude lucht in voetenruimte. de woofer zeeft er weliswaar iets onder (en wordt dus gekoeld ) maar daar heb je niet veel profijt meer van. Die van de warme lucht wel, die zit er gewoon links naast, de slang hangt wat lager.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo. En toen waren we een kleine 4.000 km verder. Hele fijne km’s… Probleemloze km’s. Eigenlijk op 1 -kliein- dingetje na: vorige week bleek mijn stuurhuis te zijn gaan lekken: plasje LHM op de versnellingsbak. Ik had er even goed de balen van, misschien wel met name omdat ik het op een of andere manier verwacht had.
Toen ik voor deze break een gereviseerd stuurhuis zocht, waren die van CT niet of niet op korte termijn leverbaar. Dat had ik blijkbaar eerder moeten plannen…
Dus zat er niets anders op om voor een ‘ook best wel goed’ stuurhuis te gaan. Revisie van andere makelij dan CT. Revisie in welke vorm dan ook. Methode onbekend. Onbekend maakt onbemind, en vaak lukt het mij met die gedachte in nieuwe avonturen te stappen, maar bij dit avontuur heb ik nooit het ideale gevoel gekregen. Dat begon al in de garage: binnen 6 maanden lekte mijn eerste stuurhuis al bij het rondsel na een aantal keer starten lopen en manoeuvreren in de garage. De break had het daglicht nog niet eens gezien… Gelukkig waren de heren in Bennekom genereus in hun garantie: hoewel ik het eerste zelf had ingebouwd is deze mij thuis verwisseld voor een nieuw exemplaar waarbij ik meteen de ‘truck’ heb mogen leren van inbouw van opzij (alleen scherm eruit en accusteun opzij).
Het tweede stuurhuis heeft er vervolgens 3.500 km in gezeten… Dat stuurhuis was wegens niet leveraar CT-stuurhuis ook weer van dezelfde leverancier. Maar nu was ik er dus goed klaar mee. Hoewel ik wist dat ik weinig kans maakte, naa rde webshop van CT genavigeerd. En prompt…. leverbaar!? Klikkerdeklik en toen:
Twee dagen later in huis en 2 uur na ontvangst was ik met de immer coulante en behulpzame heren uit Bennekom bezig deze in te bouwen. Anderhalf uur later een proefrit, appeltje afgesteld (fingerspitzen van Bert: appeltje eitje) en sindsdien enige honderden km’s ermee gereden. Ik wist dat de stuurhuizen van de heren uit Oldebroek vermaard zijn en sinds vorige week kan ik dat bevestigen en verwoorden waarom…
Het zit hem vooral in meer nauwkeurigheid rondom de middenstand (en wissel van links naar recht wordt veel subtieler overgepakt (betere afstelling overlapdrukken) en geen (zuchtend) geluid bij het terugsturen vanuit een bocht. Bij stilstand stuurt een CT stuurhuis wat lichter, tijdens het rijden wat zwaarder, maar dat is niet storend.
Hier het uitgebouwde stuurhuis na 3.500km:
Wat hebben we verder nog gedaan?
Ik had geen zin in en schakelaar met LEDs voor de LPG inhoud. ik heb een betgrouwbare period correct tuimelschakelaar. Toch miste ik enige volume indicatie. Ik was wat aan het zoeken en kwam hierop uit:
Deze app meet via een ultrasoonsensor die met een magneet onder aan de tank hangt het volume. Dat werkt op de 1-2 liter nauwkeurig mist de auto vlak staat en constant rijdt of stil staat. Voor de kosten kun je het niet conventioneel inbouwen. Bij minder dan 20% krijg ik een waarschuwingsbericht op mijn smartphone.
Tot slot heb ik mij altijd afgervaagd waarom een DS wel een LHM-druk sensor heeft maar geen volumesensor. Bij veel storingen (lekkages) is er eerst sprake van (sluimerend) verlies en pas daarna drukuitval. Als je op een langere rit het verlies niet opmerkt en de rode waarschuwingslamp gaat branden ben je vaak al te laat om nog een veilig heenkomen te vinden of interventies te plegen.
Ik ben op zoek gegaan naar een volumesensor. Die zijn er ruimschoots te vinden, ik heb een vlottersnesor van RVS die middels een inductie aan/ uit contact werkt. Deze heb ik ingebouwd onder de dop vh LHM reservoir en parallel geschakeld met het manocontact. Brandt de lamp dan is er te weinig LHM of geen druk en behoudens een koude start na meestal in die volgorde, o.b.v. mijn ervaring (div keren treiterslang).
Dat ziet er dan zo uit:
Slang dient ter veenging en verstewlling van de juiste diepte). let op: even ontluchtingsgaatje verplaatsen.
Om de dop makkelijk los te draaien, een aparte stekkerverbinding thv de radiateur:
Ik heb de hoogte op de normale rijhoogte afgesteld bij correct gevuld systeem en iets marge gegveen anders brandt hij bij stevig optrekken(de LHM klotst dan naar achteren, de sensor zit vooruit het vat). Werkt perfect, geeft mij rust.
Over enige weken wordt ze uitgelaten voor een rondje ZF, met de vouwwagen erachter. Voordien ververs ik de olie en filter nog een keer en stel ik de kleppen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Slimme vondst, die lhm-peil waarschuwing.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een goede modificatie!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goede update weer.
Pech van de stuurbekrachtiging en inderdaad Citrotech heeft een CNC park en kennis en ervaring waar je U tegen zegt. Precisie engineering is anno 2021 veel toegankelijker dan toen André Lefèbvre het ontwierp in de jaren ‘50 en Paul Magès het maakte (ze moesten toen hun eigen tooling bouwen, die precisie was niet te koop). Maar toch blijft het een vak, hydraulische revisie, ook nu nog. Ik meen dat sommige toleranties op 3 mu liggen. Rolls Royce kocht het in 1965 (10 jaar na dato) voor de Silver Shadow in (ipv het zelf te maken, hun hoofdingenieur John Higgins beaamde dat Rolls daar te ver voor achter lag). Mercedes deed het wel zelf (weer 10 jaar later, na aflopen Citroën patenten met de 450 SEL 6.9 met hydraulische vering op voor en achter-as) in 1975.
Briljante vondst van de LPG ultrasoon sensor. Met nota bene een app.
Is dat deze: https://www.mopeka.com/product/mopeka-check-pro-lp-sensor/ ?
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club