Motor slaat af bij koude motor
marc.ambagts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Gepost: 15 februari 2021 05:27 PM

Ik heb sinds dit weekend een BX 1.6 TGI. Geweldig fijne auto, maar met een klein probleempje. Bij koude ‘s motor start de auto goed, maar je moet er flink gas op houden, want anders slaat hij af. Na een paar minuten rijden is het probleem over. Ik ben nog niet zo goed thuis in de BX techniek, en ben op zoek naar wat advies hierover. Ik zou denken dat er een van de sensoren niet goed werkt, waardoor er bij koude motor een te arm mengsel is.

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 15 februari 2021 05:31 PM
  [ # 1 ]

is dit niet een probleem met de lucht massameter bijvoorbeeld?

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
marc.ambagts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Gepost: 15 februari 2021 05:51 PM
  [ # 2 ]

zou kunnen, maar waar vind ik die, en hoe is die te controleren? Heb vanmiddag geprobeerd om de auto uit te lezen, maar dat is helaas niet gelukt

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 15 februari 2021 09:35 PM
  [ # 3 ]

Welk brandstof inspuitsysteem heeft de motor ? Monopoint is herkenbaar aan een carburateurachtig huis op het inlaatspruitstuk en multipoint is herkenbaar aan, dat elke cylinder een inspuitventiel heeft.
En natuurlijk bouwjaar.

Profiel  
 
marc.ambagts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012

- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Gepost: 16 februari 2021 12:09 PM
  [ # 4 ]

Het is een BX 1.6TGI van december 1990, en deze heeft een monopoint systeem.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 februari 2021 12:16 PM
  [ # 5 ]
klever33 schreef:

Welk brandstof inspuitsysteem heeft de motor?

Magneti-Marelli G6.10

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 18 februari 2021 08:43 PM
  [ # 6 ]

Een luchtmassameter heeft dit inspuitsysteem niet.

Aanzuigluchtvoeler zit of in het het inlaatspruitstuk geschroefd of boven in de inspuiteenheid ( aanzuigslang losnenem).
Weerstandswaarden : temperatuur 10 graden C : 3500 - 4100 Ohm
                      20 graden C : 2500 - 2700 Ohm.

Motortemperatuurvoeler zit bij het thermostaathuis.
Weerstandswaarden : Zie aanzuigluchtvoeler.

Stappenmotor inspuiteenheid : is denk ik 4 polig. Testen de bovenste twee pinnen en de onderste twee pinnen. Weerstandswaarde : ca. 55 Ohm en geldt voor beide sleepringbanen.

Potentiometer van gasklep controleren : is denk ik 3 polig. Ohm meter op pin 2 en 3 zetten en langzaam gas geven en kijken of de meter ergens een een sprong laat zien. Een sprong duidt op een slecht contact en of onderbreking. Gaat het makkelijkste met een analoge meter.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 18 februari 2021 09:07 PM
  [ # 7 ]

Foutje in de text. Stappenmotor heeft wikkelingen en potentiometer heeft sleepringen
De gemeten weerstandswaarde bij potentiometer is niet van belang.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 februari 2021 09:22 AM
  [ # 8 ]

De stappüenmotor voor de stationaire loop is anders geschakeld. Testen is: de twee middelste pinnen meten en de twee buitemste pinnen meten. Meetwaarde is onveranderd..
In Duitsland werd de auto geleverd met katalysator en lambdasonde met verwarming. Ik weet niet of dit in Nederland ook het geval is.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 februari 2021 10:06 AM
  [ # 9 ]
klever33 schreef:

Ik weet niet of dit in Nederland ook het geval is.

Ja, ook met kat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook