Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag mijn 2.5 TD break is even geinspecteerd na 13 jaar stilstand. Ik hoop het vraagteken in de titel later te kunnen weghalen. Wat moet er gebeueren: blok eruit, koppeling vervangen, riem balansas, distributieriem, multiriem vervangen.
Dan ook maar alle keerringen, pakkingen in- en uitlaatspruitstuk.
Er moet een ABS-sensor worden vervangen.
Ik heb wat fotos gemaakt. Lijkt er allemaal goed uit te zien, muv wat oppervlakteroest op het subframe, waar ook al een een plaatje ingelast is. Maar eens goed bekijken als het blok er uit is.
Foto’s ga ik proberen te linken
https://www.dropbox.com/sh/bmqyptyg85e9hn5/AAD34T0d3uay0lro-iddAJv6a?dl=0
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ha, nog een wederopstanding! Leuk Jaap!
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Aha, nog een 2.5 TD break, leuk, ze worden zeldzaam. Als je het blok er uit haalt doe dan inderdaad maar de hele riemerij, pak dan ook de waterpomp riem mee en sloop de egr klep ertussen uit en dop het turbohuis en de uitlaat af. Je kunt nu overal lekker bij en dit zijn net dingen waar je heel slecht bij kunt als het blok er in ligt. En check de spanner van de multiriem op speling, inspecteer het naaldlager en desnoods vervangen of een nieuw likje vet. En voorzichtig met die bout van de spanner, ik heb eens een tijdje met een gebroken bout gereden, een wonder dat dat goed is gegaan.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ed,
EGR klep definitef eruit?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Als het aan mij ligt wel, scheelt echt een aantal pk, motor loopt vloeiender door in toeren, geen hikjes meer en ik denk dat het bijna 10% scheelt in verbruik. Inlaat circuit van de lucht blijft schoner en dus je motor ook. Maar dat is mijn ervaring en jij moet natuurlijk zelf weten wat je doet. Het is jouw XM.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Zie ik dat nu goed, sproeiers op de koplampen?
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zekers, origineel, ook nog niet eerder gezien.
Duitse import…
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Die van mij is ook Duitse import maar bij mij zitten ze er niet op, ach de elektrische stoelen heb ik ook zelf moeten inbouwen, die van jou heeft wat meer luxe blijkbaar.
En nee, die op mijn Avatar is mijn vorige Xm 2.5Td. maar aangezien de huidige er net zo uitziet van buiten, zelfde kleur, heb ik maar geen nieuwe foto gemaakt.
Oh, en als je nog tijd over hebt, ik heb net de startmotor uit elkaar gehaald en gereinigd en ingevet, gaat volgens mij ook makkelijker met blok er uit.
Eigenlijk gaat alles makkelijker met het blok er uit behalve het olie-, brandstof- en luchtfilter vervangen.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Yep, alles zat erop. Leer stoelverwarming, electr middenarmsteun. Navigatie(philips carin 520!) en ik kon er in 2002 ook nog een telefoon bijkrijgen. Toch maar voor bedankt
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Zo, dat is een luxe uitvoering inderdaad, grappig, ik gebruik de Philips ook nog met Carin, alleen heeft mijn Carin geen apart beeldscherm en doet de verlichting van het display van de radio het niet meer, ik heb ook geen idee hoe ik dat weer aan de praat krijg.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb ook geen idee of dat nog functioneert hoor. t was toen al vrij traag.
O ja, ik heb ook nog n standkachel. Dat maakt de koude start wel n stuk vriendelijker
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb geen standkachel nodig gehad deze winter, voorgloeien tot het lampje uit gaat, tot 5 tellen en starten en lopen, als de gloeiboegies goed zijn is het eigenlijk starten en lopen, maar wel lekker dat je motor sneller op temperatuur komt met zo’n standkachel, ook beter voor je motor. Als die 1 keer op temperatuur is blijft die dat wel maar ik heb toch een km of 10 nodig met 3 graden vorst voordat die tegen de negentig aanwijst.
Ga nog even door met mij jaloers maken.
Wat ik me dan wel afvraag, waar is nog ruimte onder de kap voor die standkachel?
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zit in de rechter wielkast, net voor t wiel. Maar t wordt er idd niet handzamer van, t sleutelen hoor
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij het rechter wiel, waar bij andere XM’s het expansievat zit? Daar zit nog best wat ruimte bij een 2.5TD!
EDIT: Ah, TS was me voor. Volgens mij inderdaad de plek die ik bedoelde. Veel meer opties zijn er ook niet…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Waarom haal je het blok er eigenlijk uit? Van de koppeling weet ik het niet, maar de rest is in principe ook wel te doen met het blok in de auto. Even los van de dingen die je mee kunt nemen als het blok er toch uit ligt natuurlijk.
Leuk dat deze waarschijnlijk weer op de weg komt! Deze ziet er wat mij betreft, aan de foto’s te zien, ook nog wel erg netjes uit. 2.5TD Breaks zijn inderdaad behoorlijk zeldzaam geworden. Ik heb het genoegen wel eens gehad om erin te mogen rijden. Dan word je eraan herinnerd dat het eigenlijk zonde is dat er zo weinig van over zijn…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Daar zit toch al een compressortje voor de aansturing van de EGR klep?