Inmiddels heb ik van drie magneten een goed werkende gemaakt en loopt hij weer met magneetontsteking. Maar ik wil even een zijstapje nemen als het mag:
Mijn eerste motor nadat ik mijn rijbewijs had gehaald was een Jawa 250cc eencilinder tweetakt, nog met de zg ‘pleurisvering’ (plunjervering) op het achterwiel.
Maar mijn tweede motor was interessanter, een NSU Max van 1956, welke ik ophaalde met de bakfiets van mijn buurman, kilometer of twaalf zwaar trappen. Dat kwam omdat de motor gedemonteerd was en de eigenaar het niet meer zag zitten. Voor 100 gulden mocht ik hem komen halen.
De NSU Max en zeker de eerste bouwjaren zijn voor die tijd best wel bijzonder. Ze hebben een heel stijf geperst stalen frame met een monoshock achtervering, iets wat nu de meeste moderne motoren hebben. Maar NSU had dat meer dan 65 jaar geleden al. Daarnaast heeft hij een bijzondere voorvork, ook zeer stijf en met schommelarmpjes.
Maar het meest bijzondere is het motorblok, 250cc eencilinder viertakt met bovenliggende nokkenas en het bizarre is de aandrijving van die nokkenas. Geen snaar of ketting, maar twee dunne drijfstangen welke onder een hoek van 90 graden tov elkaar zitten, zodat de nokkenas niet de verkeerde kant kan gaan draaien.
En noem het maar nostalgie, maar ik ben er een op het spoor, deze:
Hij staat al een tijdje stil en wil niet meer starten, maar dat is voor opa een eitje. In Duitsland staat zo’n motor in deze staat al snel te koop voor tussen de 5 en 6 duizend euro, ik kan hem voor veel minder komen halen, compleet met een berg reserve onderdelen en ik denk er sterk over om dat maar te gaan doen.
Het is geen racemonster, maar met de race uitvoering, de rennmax, zijn ze wel een paar keer wereldkampioen geweest.
Is dat leuk of niet?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hartstikke leuk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een prachtige motor is dat zeg
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo’n geperst frame blijft toch altijd een bepaalde charme geven. Dat en die bijzondere techniek maken het wel een hebbedingetje, dat geloof ik graag.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ha, een Audi!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fahr auch du
N S U!
https://www.youtube.com/watch?v=s4jjj2J6bLY
Ik kan me zo voorstellen dat het geen vervolg heeft gehad vanwege de relatief grote massa van die stoters…
Ik vond op Youtube een heel restauratieverslag.
Aparte constructie inderdaad…
Op deel 7 ongeveer 7:00 zie je ongeveer hoe het werkt…
https://www.youtube.com/watch?v=xTAdVN0gMbY
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hebben ze nou wasknijperveren voor de klepveren gebruikt?
Gave fiets!
Die haarspeldveren vind je bij veel motoren en ook bij de klassieke Engelse racemotoren als de Norton Manx en verschillende Italiaanse racemotoren. Is eigenlijk niets bijzonders.
waterman schreef:Wat een prachtige motor is dat zeg
Begin jaren 50 kwam NSU met deze motor en je moet je voorstellen hoe de gemiddelde motorfiets er begin jaren 50 uitzag.
Triumph had nog die vreselijke ‘verende’ achternaaf en veel motoren hadden plunjervering. Maar NSU had al een monoshock in het frame zitten.
NSU is sowieso altijd heel bijzonder geweest, denk aan de RO80 die zijn tijd ver vooruit was en als ik het goed heb was de Volkswagen K70 in feite een ontwerp van NSU en daaruit zijn de latere Golf series ontstaan. Volkswagen zat met zijn grotere boxermotoren op volkomen dood spoor en nam NSU over.
Maar de NSU Max is wel een van de grootste baanbrekers van zijn tijd, rijdt heerlijk, loopt vrij stil en is zeer betrouwbaar en vandaar dat hij nu flink in prijs aan het stijgen is.
Torsie veren of haarspeld veren werden vroeger veel gebruikt in motoren: Je kon er kortere kleppen mee gebruiken en zo de “bouwhoogte” van de motor laag houden en met kortere ( lees lichtere) kleppen kon je hogere toerentallen draaien. Daarnaast waren ze heel lang makkelijk te maken dan spiraalveren.
To err is human, not to err is divine.
Inderdaad een mooi stukje motortechniek.
In “mijn” tijd waren er 2 motoren waar we als jongetjes de mond vol van hadden. Dat waren de JAWA Twin en de NSU Max.
In de Max herken ik mijn NSU Quickly Luxus (plaatje van Internet). Die had alleen een slome 50 cc met slechts 2 versnellingen. De voorwielswingarm lijkt wel identiek aan de Max en die had als leuke eigenschap dat je bij het aktiveren van de voorrem omhoog werd gewipt. De schroefveer achter had geen noemenswaardige veerweg.
Adri
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
‘K heb hem vanmiddag gekocht en ga hem van de week ophalen. Dat wordt komende zomer lekker rustig ploffen.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Leuk man!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!