Heb een vraag betreffende mijn Ford Taunus uit 1964, deze auto heeft een 6 volt systeem. De radio die er inzit werkt niet meer, deze zou ik kunnen laten repareren natuurlijk, echter deze heeft enkel de mogelijkheid om middengolf en langegolf zenders te ontvangen.
Heb een soortgelijke radio gevonden werkend op 12 volt uit de zelfde periode en van hetzelfde merk. Deze heeft wel de mogelijkheid om FM zenders te ontvangen.
Heb inmiddels een omvormer gekocht welke de spanning van 6 volt verhoogt naar 12 volt, die is er eenvoudig tussen te zetten.
Nu bedenk ik mij dat als ik de radio monteer, de - kant, zeg maar de massa ,contact maakt met het 6 volt systeem.
Heb niet echt veel kennis van elektronica en weet dus ook niet zeker of dit problemen gaat opleveren voor het 6 volt circuit. Zou niet graag hebben dat er iets doorbrand of defect gaat door het aansluiten van deze 12 volt radio.
Misschien weet iemand of het inderdaad een probleem gaat worden.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de - van beide “systemen” met elkaar verbindt moet dat volgens mij goed gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij een omvormer zit er altijd een plus EN een min op met een 6 volt kant en ook aan de 12 volt kant. Ik heb dit ook zo zitten in mijn ami 6 volt met 12 volt radio.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja dat klopt, de omvormer heeft een plus en een min draad, als het in de Ami zonder problemen werkt dan zal het in mijn Ford ook wel lukken.
Ga er vanuit dat de 12 volt radio in jouw Ami ook vast zit in het dashboard dus geaard is op de carrosserie.
Zal het advies van Jantje 1948 ook volgen, en de twee min draden verbinden.
Dank voor jullie reacties.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ikheb een losse min draad maar heb niet gemeten of die ook aan de aarde zit..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Radio en omvormer inmiddels aangesloten en het werkt inderdaad. Geen rookwolken of doorgebrande zekering.
het originele speakertje heeft wel de geest gegeven na een korte tijd hield deze ermee op. Of dit met de hogere spanning te maken heeft weet ik niet.
Nog wat draden wegwerken en wat verbindingen mooier maken dan is de klus geklaard, lastig dat de winkels gesloten zijn maar dat kan later alsnog gebeuren.
Bedankt voor jullie advies.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.