Ik heb mij rot gezocht, maar geen idee waar de binnentemperatuur sensor zit in mijn C4, bj 2011. En is deze makkelijk los te halen?
Iemand een hint? Ik wil even kijken of hij schoon is, met de climate control op stand 20 wordt het zo’n 26 graden namelijk. Buitentemperatuur sensor werkt goed, die klopt met de werkelijkheid.
Dank!
Geen Citroën meer
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je geen gescheiden temperatuurregeling? Dan heb je er namelijk 2.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Misschien heb je iets aan deze site?
http://cats.plentycar.ru/citroen/
Hier kun je tekeningen vinden van de diverse onderdelen.
Yep gescheiden systeem jantje. Maar ik krijg er nog niet 1 gevonden haha.
Thanks Ed, van de week op de PC even rustig kijken!
Geen Citroën meer
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het een automatische regeling is kan het ook nog aan de klepjes liggen. De verwarmingsradiateur wordt nl altijd doorstroomd. Temperatuur wordt geregeld door koude lucht bij te mengen.
Zie mijn topic.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een bekend probleem bij het C4 type I inderdaad, de kleppen zijn veranderd en werken naar behoren zover ik kan voelen. Op 17 graden komt er enkel nog koude lucht uit het systeem.
Geen Citroën meer
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk eens per kant of hij reageert op het draaien aan de knop? Het lijkt me namelijk stug dat ze allebei kapot zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Yep dat werkt zo te voeln goed.
Is dit uit te lezen met een ODB2 stekker dat je weet?
Geen Citroën meer
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien, maar dan waarschijnlijk niet met een universele uitlezer. Dan zal je waarschijnlijk diagbox/lexia moeten gebruiken.
De temperatuursensoren zijn nummer 2 in dit plaatje. Aan elke kant een.
https://tinyurl.com/vtxy2kap
[modedit]Via tinyurl.com een korte linke gemaakt. [/modedit]
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Uitbouwen is dus geen optie, dit zit in het middenconsole zo te zien.
Lexia of diagbox zijn stevig aan de prijs. Lees wel goede verhalen over de iCarSoft, die kan ook airco e.d. uitlezen. Redelijk betaalbaar en de pro versie kan nagenoeg alle merken uitlezen, dat handig is voor de toekomst.
Elke keer naar de garage om uit te lezen is tenslotte ook niet gratis.
Geen Citroën meer
Uitbouwen is wel te doen volgens het handboek: Toegang is via de zijpanelen tegen de middenconsole onder het dashboard, dan moet je wel nog wat meer uitbouwen.
Kijk eens of je ze kunt zien zitten als je kijkt hoe je het pollen/interieur filter moet wisselen?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In Haynes staat keurig, met foto’s, beschreven hoe je dat kunt doen.
Maar ik zou eerst testen. Ik heb zo het idee dat er met die sensoren niets mis is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat soort dingen uitbouwen laat ik liever aan de garage over. Mijn kachelradiateur is wel recent vervangen (werd niet warm) en sindsdien zit het wellicht tussen mijn oren dat hij doorschiet. Ben zelf van de getallen en checken, vandaar dat ik het dan liever eens controleer. Heb er wel een thermometer naast hangen, dat geeft een idee. Maar ben heel benieuwd wat de sensoren meten.
Op stand 18-19 is het overigens prima vertoeven in de auto, ik ben gewend uit het verleden om stand 20,5 of 21 aan te houden. Maar wellicht dat de C4 de standen anders interpreteert
Thanks, ik ga een iCarSoft bestellen en eens zien of die de belofte (airco informatie) waarmaakt. En zo ja, dan is het een leuke gadget voor de collectie haha.
Geen Citroën meer
Het probleem met de temperatuurregeling is een bekende C4 kwaal. De kleppen die luchtstroom en luchttemperatuur regelen worden met elektromotoren aangestuurd, de kans dat die motortjes kapot zijn is aanwezig maar klein. Als die motortjes werken dan heeft uitlezen geen zin. Het probleem is de plastic tandwieltjes die slijten/breken waardoor de kleppen niet meer bewegen.
Ik heb het bij de Citroën dealer laten fixen voor ik dacht amper 100 euro
Ik wist trouwens niet eens dat er een Haynes was voor de C4, maar eens bestellen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Die kleppen is een bekend probleem van de C4 I serie 1. Daar is een modificatie voor geweest, onder garantie en later voor een paar tientjes. Series daarna hebben er geen last meer van. Aangezien die van mij een C4 II serie 1 is (bj 2011) is dat probleem er niet. Hij wisselt ook prima tussen warm en koud en per zone. Het enige opvallende vind ik dat ik de verwarming op stand 18/18,5/19 moet zetten om het niet te warm te hebben. Alle andere auto’s die ik ooit gehad heb (waaronder ook de C4 I serie 1) met een dergelijke digitale instelling heb ik deze nooit onder stand 20 gehad.
Vandaar mijn vermoeden, wat ongetwijfeld onterecht is, dat de sensoren een te lage waarde doorgeven.
Geen Citroën meer